روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ سه شنبه ۳ خرداد - شماره 4135

۴ ستاره منتقد تلگراف برای «عنکبوت مقدس»

 فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی نخستین نمایش جهانی خود را در بخش مسابقه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن تجربه کرد.
علی عباسی کارگردانی ایرانی-دانمارکی که در سال ۲۰۱۸ با فیلم «مرز» جایزه نوعی نگاه کن را به خود اختصاص داد، امسال با فیلم فارسی‌زبان «عنکبوت مقدس» پا به جشنواره کن گذاشته و این فیلم سینمایی که محصول مشترک دانمارک، آلمان، سوئد و فرانسه است در نخستین نمایش خود در بخش مسابقه اصلی جشنواره در سالن گرند لومیر به روی پرده رفت و با واکنش مثبت منتقدان همراه شد. این فیلم سینمایی از ۲۲ تا ۲۵ می (۱ تا ۴ خرداد) در پنج نوبت در جشنواره کن به نمایش گذاشته می‌شود.   «عنکبوت مقدس» که در کشور اردن فیلمبرداری شده با بازی مجموعه‌ای از بازیگران ایرانی از جمله زهرا امیر ابراهیمی همراه است و روایتگر داستان واقعی سعید حنایی یک قاتل زنجیره‌ای زنان در مشهد است که در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ شمسی، ۱۶ زن را به قتل رساند و در نهایت در ۲۸ فروردین ۱۳۸۱ در مشهد اعدام شد. «تیم رابی» و «رابرت کالین» منتقدان سینمایی نشریه تلگراف به همراه «آنتون دولین» از سایت خبری «مندوزا» روسیه، چهار ستاره کامل را به فیلم «عنکبوت مقدس» در جدول منتقدان اسکرین اختصاص دادند و «پیتر بردشاو» منتقد ارشد سینمایی گاردین هم دو ستاره به ساخته علی عباسی اختصاص داد. منتقدان روزنامه لوموند و مجله تایم هر یک با دادن یک ستاره، کم‌ترین امتیاز را برای این فیلم جنایی درباره یک قاتل سریالی اختصاص داند و «میشل سیمن» از مجله سینمایی پوزتیف فرانسه هم نمره متوسط (دو ستاره) به این فیلم داد. «عنکبوت مقدس» در مجموع نمره ۲.۲ (از ۴) را در جدول منتقدان اسکرین در جشنواره کن کسب کرده است علی عباسی در گفتگو با ورایتی درباره فیلمش می‌گوید: ایده ساخت زمانی در ذهنم شکل گرفت که یک قاتل سریالی در مشهد دستگیر و دادگاهی شد اما ناگهان عده‌ای شروع به تشویق این مرد به عنوان قهرمان کردند. بخشی از رسانه‌های محافظه‌کار ایران نیز او را تشویق می‌کردند و این زمانی بود که برای من جالب شد که چرا کسی فکر می کند او یک قهرمان است؟» اگرچه «عنکبوت مقدس» یک فیلم ایرانی است، اما در ایران فیلمبرداری نشد، زیرا اجازه فیلمبرداری آن در کشور داده نشده است و در نهایت فیلم در کشور اردن، مقابل دوربین رفته است. عباسی «عنکبوت مقدس» مضمون فیلمش را «زن ستیزی» توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که این فیلم یکی از معدود فیلم‌های ایران باشد که نگاهی نسبتاً واقعی به جامعه دارد.

روایت «ژان میشل فرودون» از «کن»
 «جشنواره فیلم کن در مرکز سینما» نام کتاب جدید نوشته «ژان میشل فرودون» نویسنده، مورخ، منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی که همزمان با هفتاد و پنجمین دوره این رویداد، رونمایی شد. «فرودون» نخستین بار در سال ۱۹۸۲ به عنوان عکاس یک روزنامه فرانسوی به کن آمد و سپس به منتقد مشهوری برای نشریات «لوموند» و «اسلات» تبدیل شد. او امسال کتاب «جشنواره کن در مرکز سینما» را در این رویداد سینمایی رونمایی کرد، اثری دو زبانه فرانسوی و انگلیسی که به اهمیت این جشنواره به عنوان یک ابزار اصلی، حیاتی و استراتژیک برای سینما اشاره دارد و به نقش‌ متفاوت فعال، پویا و سودمندی که نهاد «کن» به طور کلی در بقای سینما ایفا می کند، پرداخته است. در ادامه مصاحبه سایت جشنواره کن با «ژان میشل فرودون» سردبیر سابق نشریه سینمایی «کایه دوسینما» را می‌خوانید:
* از این پروژه برایمان بگویید
این پروژه با همکاری «AOC»، یک سازمان رسانه خبری روزانه و آنلاین شکل گرفته است. از سه سال پیش که این رسانه آغاز به کار کرده به طور مرتب با آنها کار کرده‌ام و یک ماموریت ویژه از سوی «سیلوین بورمو» سردبیر نشریه در مورد جشنواره کن به من محول شد. من مطلقاً نمی خواستم تنها در مورد دوره هفتاد و پنجم جشنواره کن بنویسم، بلکه می خواستم در مورد آنچه تا به امروز درباره این رویداد سینمایی می‌دانیم صحبت کنم.
* چرا کن برای سینما مهم است؟
این موفق‌ترین مکان در جهان در ایجاد تلفیقی از همه ابعاد مختلف سینماست: پروژه‌های هنری، داستان‌هایی که باید گفت، مسائل مالی، فناوری، زرق و برق، افسانه‌ها، کلوپ‌های هواداران، موضوعات بحث‌برانگیز برای بحث... همه اینها به یکباره به مدت ۱۰ روز در کن گرد هم می‌آیند و همه چیزهایی که در مورد آنها صحبت می کنند از فیلم‌ها، پروژه ها، نحوه ساخت آنها در تولید، نحوه توزیع آنها در تمام اشکال مختلف باعث می‌شود خیلی چیزها جلو برود.
وقتی جشنواره به فیلمسازان کمتر شناخته شده جایزه می‌دهد، یک اثر فوری و خودکار ایجاد می‌کند اما تعداد زیادی از اتفاقات نیز در زیر سطح رخ می‌دهد. کن بزرگ‌ترین جشنواره جهان است، اما بر خلاف جشنواره‌های دیگر، به افرادی که فیلم می‌سازند و کسانی که پس از آن نقش خود را به‌عنوان تهیه‌کننده، فیلم‌ساز، توزیع‌کننده، منتقد، خریدار پلتفرم‌ها و غیره نیز ایفا می‌کنند هم اختصاص دارد. کن در تمام طول سال در جهت سینما کار می‌کند و همه کسانی را که به اعتقاد من شایسته حضور در سینما هستند را مشغول می‌کند.
چگونه این موضوع را در کتاب خود نشان دادید؟
من سعی کردم این مسائل را از طریق مثال‌ها و از طریق تجربه ۴۰ ساله خود در کن نشان دهم. البته این کتاب یک جنبه تاریخی کوچک دارد، زیرا امسال هفتاد و پنجمین سالگرد آن است، اما من فکر می‌کنم که این کتاب نتیجه رویدادها و مسائل مهم کن و سینمای سراسر جهان طی چهل سال گذشته است. کن در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ با استقبال، جایزه دادن و در نظر گرفتن آثار زیادی از کشورها و معرفی چهره‌های شاخصی از فیلمسازان ایرانی، چینی، آمریکای لاتین و سپس آفریقایی،  سینمای جهان را به شکل و قالبی که پیش از این وجود نداشت دستخوش تغییر کرد. سینما دیگر یک سیاره سفید نبود و سیاره سینما شروع به شبیه شدن به یک سیاره واقعی شد و در این میان جشنواره کن، نقش اصلی را در این تکامل ایفا کرد.

استعفای نمایندگان صنوف از شورای راهبردی اکران
 دلیل اختلاف چیست؟
 نمایندگان صنوف سینمایی به دلیل برخی اختلافات با مسئولان سازمان سینمایی از ادامه همراهی با شورای راهبردی اکران استعفا دادند.
نمایندگان چهار صنف تهیه‌کنندگان، کارگردانان، پخش‌کنندگان و سینماداران از ادامه حضور در شورای راهبردی اکران انصراف داده‌اند. دلیل اصلی اختلاف میان نمایندگان صنوف سینمایی و سازمان سینمایی بر سر تنظیم آیین‌نامه اکران سال ۱۴۰۱ است. دخالت شورای راهبری در مسائل اکران و عدم واگذاری امور مربوط به تصمیم‌گیری در این حوزه به شورای صنفی اکران اصلی‌ترین محور اختلاف میان این نمایندگان با مدیریت سازمان سینمایی است. اعضای صنوف معتقد به نقش نظارتی شورای راهبردی، تمرکز این شورا بر امور کلان مرتبط با اکران و عدم دخالت مستقیم آن در امر برنامه‌ریزی برای اکران فیلم‌ها هستند. یکی دیگر از سرفصل‌های محل اختلاف میان نمایندگان صنوف و مسئولان سینمایی تعیین سقف زمانی برای عضویت این نمایندگان در شورای صنفی اکران از سوی شورای راهبردی است که نمایندگان صنوف تاکید دارند اختیار این مسئله نیز باید به طور کامل به صنوف سینمایی واگذار شود. مسئولان سازمان سینمایی هنوز درباره وضعیت فعالیت شورای راهبری و نسبت آن با عملکرد شورای صنفی اکران موضع گیری نکرده است.

با اعلام شورای راهبردی اکران؛
کارت سینما به مخاطبان ارایه می‌شود
 در جلسه شورای راهبردی اکران برنامه تعطیلی سینماها در روز جمعه ششم خرداد اعلام شد. به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، جلسه شورای راهبردی اکران عصر یکشنبه اول خرداد با حضور محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی برگزار شد. در این جلسه ضمن تاکید بر ضرورت افزایش و گسترش مخاطبان سینما به‌عنوان یک رویکرد مهم و با توجه به آمادگی نهادها و دوایر دولتی و غیر دولتی برای گنجاندن سبد سینما در دایره امور رفاهی کارکنان و کمک و حمایت از فیلم‌های اکران و تقویت شمار جمعیت سرانه مخاطب و خانواده‌ها مقرر شد از سوی موسسه سینماشهر ساز و کار چگونگی طراحی «کارت سینما» و فرآیندهای آن را با بهره گیری از فن‌آوری‌های جدید در جلسه آتی شورا ارایه دهد.در این جلسه رئیس سازمان سینمایی در راستای حمایت از چرخه اکران فیلم‌ها از ارائه طرحی به این منظور و پیش بینی منابع قابل توجه به عنوان یکی از اولویت‌های موضوعی شورای عالی سینما خبر داد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه