روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ يکشنبه ۱ خرداد - شماره 4133

کارگروه ویژه جمعیت چه می کند؟

حل بحران جمعیت با ۱۱هزار میلیارد تومان

 به دنبال تصویب و ابلاغ قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» سازمان برنامه‌وبودجه علاوه بر فعالیت‌هایی که به‌طور متداول در حوزه جمعیت، خانواده و بخش‌های مرتبط داشته تلاش بی‌وقفه‌ای درزمینه تأمین اعتبار، ایجاد ساختار اجرایی جهت تولیت، حکمرانی، ارزیابی و رصد این مهم به انجام رسانده است.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تلاش و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس شورای اسلامی دوره دهم افزایش یافته و طرح تعالی خانواده و جمعیت با اصلاحات شکلی و محتوایی در نهایت تحت عنوان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۱۹ به رئیس‌جمهور ابلاغ شد. که با وجود نگرانی‌ها و چند چالش جدی این  قانون می‌تواند گامی اساسی در جهت بهبود بحران جمعیت و خانواده در کشور باشد.
تشکیل کارگروه جمعیت در سال ۱۴۰۰ در سازمان برنامه‌وبودجه برای اجرایی کردن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تشکیل شورای برنامه‌ریزی جمعیت(در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه) جهت عملیاتی ساختن سیاست‌های کلی جمعیت با هدفِ ‌ افزایش نرخ باروری، تحکیم بنیان خانواده، ارتقاء جایگاه و منزلت سالمندان، توانمندسازی جمعیت در سن کار، مدیریت مهاجرت  و رصد سیاست‌های جمعیتی ازجمله اقدامات مهم سازمان برنامه‌وبودجه در جهت تقویت بنیان خانواده و رشد جمعیت بوده است.
همچنین مقرر شده تا در ستاد ملی جمعیت دبیرخانه‌‌ای تشکیل شود  تا اقدامات عملی لازم همراه با جدول زمان‌بندی فعالیت اجرایی ستاد را به عهده بگیرد.
 به دنبال تصویب و ابلاغ قانون«حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» سازمان برنامه‌وبودجه علاوه بر فعالیت‌هایی که به‌طور متداول در حوزه جمعیت و خانواده و بخش‌های مرتبط داشته تلاش بی‌وقفه‌ای درزمینه تأمین اعتبار، ایجاد ساختار اجرایی جهت تولیت، حکمرانی ، ارزیابی و رصد این مهم به انجام رسانده است.
اختصاص  یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
 درمجموع، اعتباراتی بالغ‌بر ۱۱ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور برای جمعیت، خانواده، کودکان و جوانان و... مطابق برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف کشور منظور شده است . همچنین، علاوه بر اعتبارات پیش‌بینی شده در بندهای مختلف ذیل تبصره ۱۷ رقم یک هزار ۷۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در جدول ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.
 در بخش  مربوط به زنان سرپرست خانوار(تحت سرپرستی سازمان بهزیستی)، سلامت اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، حمایت از زنان سرپرست خانوار و کودکان کار ۲۸هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال و برای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک،  مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور حدود یک هزار  میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است.
همچنین ۸۴۷ میلیارد ریال اعتبار برای  برنامه‌ها و اعتبارات وزارت آموزش‌وپرورش در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان(موضوع جمعیت و خانواده)و حدود ۶۲۰ میلیارد ریال برای برنامه‌ها و اعتبارات پیش‌بینی شده  وزارت ورزش و جوانان در قانون بودجه ۱۴۰۰ اختصاص یافت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه