روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت - شماره 4131

ریسک بالای سرمایه‌گذاری در اروپا برای ایران

باید در پروژه‌های منطقه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم

فرزین مدیرعامل بانک ملی ایران در نشست صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی گفت: امروز در مقطع بسیار حساس هستیم و تجربه حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی را نیز داریم اما برخی نقاط ضعف سبب شده تا عملکرد لازم در اقتصاد ایران وجود نداشته باشد. نفت یک منبع طبیعی است که تحدید پذیر نیست و قیمت آن نیز پایدار نیست. در دهه پنجاه نیز درآمد نفت بسیار افزایش پیدا کرد و کشور با رکود تورمی ایجاد کرد. این مسئله سبب شد تا کشورها به سمت ایجاد صندوق های توسعه حرکت کردند. در این بین سه مدل مختلف از صندوق توسعه یعنی تثبیتی، بین نسلی و سرمایه‌گذاری ایجاد شد.
وی افزود: امروزه مقالات زیادی در مورد صندوق ها وجود دارد. مدل نروژ مدل مناسبی برای صندوق توسعه ملی نیست چرا که در کشور های در حال توسعه نرخ بهره بالا است در نتیجه باید در اقتصاد داخل سرمایه‌گذاری شود. مدل توصیه شده در اقتصادهای در حال توسعه که سرزمین بزرگی دارند باید پول ها در داخل کشور سرمایه گذاری کنند.
فرزین گفت: دو قاعده مطرح وجود دارد. یکی اینکه درآمدهای صندوق در اختیار دولت قرار بگیرد. براساس این قاعده حساب ذخیره ارزی ایجاد شد. در حساب ذخیره 188 میلیارد دلار منابع وجود داشت. 22 میلیارد از این منابع سرمایه‌گذاری شد و مابقی را دولت استفاده کرد تا در برابر نوسانات قیمت نفت تثبیت صورت بگیرد. در پایان دهه هشتاد که مجدد با افزایش قیمت نفت مواجه شدیم به این نتیجه رسیدیم که حساب ذخیره ارزی مناسب نیست چرا که امکانات توسعه در آن وجود نداشت. به همین دلیل صندوق توسعه ملی تشکیل شد. براساس اهداف صندوق دو کارکرد حفظ سرمایه بین نسلی و سرمایه‌گذاری و توسعه را دنبال می‌کند. مدیر عامل بانک ملی ایران گفت: صندوق در سال 1390 کار خود را آغاز کرد. عملکرد صندوق نقاط قوت و ضعفی داشت. این صندوق مستقل شد و تلاش شد استقلال آن از دولت حفظ شود. در سال هایی که منابع صندوق زیاد بود حدود 55 میلیارد دلار منابع به صندوق تعلق گرفت که این از جمله نکات مثبت بود. نکته دیگر این است در اساسنامه صندوق امکان سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی ایجاد شد.همچنین امکان تلفیق منابع صندوق با منابع خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران به وجود آمد، اما از سوی دیگر بهتر بود کارکردهای تثبیت نیز به شکل قاعده محور دیده می‌شد. وی ادامه داد: ما یک ضعف سیاستی در کشور داریم که همه چیز را به قانون بودجه مربوط می‌کنیم. این در حالی است که صندوق خود قاعده دارد در نتیجه برنامه های ما بلند مدت نیست در نتیجه شاهد بی‌ثباتی در اقتصاد کشور شدیم که این موضوع شامل صندوق نیست شدیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه