روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت - شماره 4131

آغاز ثبت‌نام از جاماندگان یارانه

 سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده را به‌صورت الکترونیکی آغاز کرد.
طبق تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف است ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده انجام دهد؛ پیش‌تر گفته شده بود که در خردادماه آغاز خواهد شد.
ثبت نام از جاماندگان یارانه سالهاست که به دولت در قانون بودجه تکلیف می‌شد ولی به مرحله اجرا نرسیده بود.
روش ثبت نام چگونه است؟
اما برای ثبت نام،  سرپرستان خانوارهایی که تاکنون از گرفتن یارانه جامانده‌اند و یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند، ابتدا برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود کد دستوری #کد ملی*43857*4* را شماره گیری  و سپس  با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند. متقاضیان برای ثبت‌نام، نیازی به مراجعه حضوری به هیچ سازمانی را ندارند.
زمان ثبت‌نام از متقاضیان جدید یارانه و جامانده بر اساس آخرین رقم سمت راست کد ملی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برای اعداد زوج و همچنین روز های پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برای اعداد فرد از طریق این درگاه است.
درصورتی که این متقاضیان به هر دلیلی موفق به انجام ثبت‌نام در روزهای یادشده نشوند، می‌توانند در روز شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ و یکشنبه ۱ خردادماه ۱۴۰۱  نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند.
باید توجه داشت که ثبت‌نام پس از این تاریخ متوقف نخواهد شد و تاریخ جدید برای افرادی که در زمان مقرر موفق به ثبت‌نام نشوند، متعاقبا اعلام می‌شود.
برای ثبت‌نام در اختیار داشتن شماره همراه بنام سرپرست خانوار،کد ملی، کدپستی، تاریخ تولد و شماره شبا بانک مربوط به سرپرست خانوار ضروری است.
بدیهی است، پس از ثبت‌نام کلیه اطلاعات سرپرستان جهت تعیین دهک به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می گردد که در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، یارانه معوقه مطابق با دهک خانوار مربوطه از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.
معترضین به دهک‌بندی اعلام‌شده و یا قطع یارانه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ کماکان باید از طریق آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت و پیگیری کنند.
همچنین افرادی که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه قرارگرفته‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد یا مراجعه به درگاه های اعلام‌شده ندارند.

۴۵۰۰ قطعه مورد نیاز صنعت مس در داخل کشور تولید می‌شود
 مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به ساخت چهار هزار و ۵۰۰ قطعه موردنیاز صنایع مس در داخل کشور، گفت: با بومی سازی این قطعات سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی داشتیم.
محمدصابر شاهنوش در بازدید از شرکت های دانش بنیان فعال در تولید قطعات صنعت مس در تبریز اظهار کرد: حدود ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در زمینه داخلی سازی قطعات و تجهیزات مورد استفاده در این صنعت شناسایی شده است که در سال گذشته  چهار هزار و ۵۰۰ قطعه وارداتی  را در داخل کشور تولید کردند.
وی با بیان اینکه یکی از قطعات مورد نیاز در صنعت مس پمپ های تصفیه آب است که فقط در انحصار امریکا بوده و به دلیل تحریم ها این قطعه مهم را به ما نمی دهند، گفت: در یکی از شرکت های دانش بنیان به همت جوانان متخصص این پمپ پنج میلیارد تومانی با ۲ میلیارد تومان ساخته می شود که کاملا قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی است.
شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی در سال ۱۳۷۱ با ماموریت تدارکات شرکت های غیرفولادی همچون آلومینیوم و مس تاسیس شد.
این شرکت در حال حاضر متعلق به صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران بوده و کارگزار انحصاری ساخت، تامین و تدارکات قطعات، مواد و تجهیزات صنایع ملی مس ایران می باشد.
رسالت شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیر آهنی، تامین و تدارکات صنایع بالاخص صنایع معدنی است.

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای ساخت مسکن کارگران
 عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار ابراز امیدواری کرد: آیین نامه ماده ۱۴۹ قانون کار هر چه سریع‌تر به تصویب برسد تا از همه ظرفیت‌ها در بحث ساخت و ساز و تامین مسکن کارگران استفاده شود.
آیت اسدی ، با اشاره به پروژه ساخت ۴۰۰ هزار مسکن کارگری در کشور اظهار کرد: کارگران بسیاری در طرح‌های مسکن ثبت نام کردند ولی هنوز نتیجه نگرفتند. شورای عالی کار هم در این زمینه مصوبات زیادی داشته است؛ از جمله تدوین آیین نامه ماده ۱۴۹ قانون کار که هنوز چکش کاری آن تمام نشده و به نتیجه نرسیده است.
وی درباره ساخت مسکن کارگری در شهرک‌های صنعتی گفت: اگر چه ساخت مسکن در شهرک‌های صنعتی ایده خوبی است ولی کارگران شاغل در شهرک‌های صنعتی را خانه‌دار می‌کند و همه کارگران در بخش‌های دیگر را نمی‌توان در این طرح وارد کرد لذا ما منتظریم تا آیین نامه تصویب شود و درصدد هستیم تا از همه ظرفیت‌ها در بحث ساخت و ساز و تامین مسکن کارگران استفاده کنیم.
اسدی در عین حال افزایش حق مسکن کارگران را منوط به تصویب مصوبه در هیات وزیران دانست و گفت: شورای عالی کار مبلغ حق مسکن کارگران را به ۶۵۰ هزار تومان افزایش داد ولی این مصوبه برای اجرایی شدن باید در هیات وزیران تصویب شود که همچنان منتظر هستیم و هر زمان که تصویب شد، معوقات آن به حساب کارگران واریز خواهد شد.
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار به سهم دستمزد در قیمت تمام شده نیز اشاره کرد و گفت:سهم دستمزد در بخش‌های مختلف فرق دارد ولی به طور میانگین این رقم ۱۲ درصد است که البته در صنایع نفت و پتروشیمی زیر یک درصد عنوان می‌شود.
وی افزود: برخی مشاغل که هزینه آنها زیاد و قیمت تمام شده محصولاتشان بالا است، ممکن است در شرایطی مثل کرونا قرار بگیرند و خود به خود حذف شوند ولی در بخش‌های خدماتی مثل صنف فتوکپی یا مطبوعات که عرضه کننده خدمات به مصرف کننده هستند، عرضه و تقاضا قیمت را بالا می برد و سهم دستمزد در قیمت تمام شده تابع عرضه و تقاضا است.

آغاز ساخت ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن
 در ۲۳ شهر جدید با دستور رییس‌جمهوری
 مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: امروز در جلسه شورای‌عالی مسکن و با دستور رییس‌جمهوری ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در ۲۳ شهر جدید از جمله شهر جدید پرند، پردیس و ایوانکی در استان تهران کلنگ‌زنی شد.
«علیرضا جعفری» درباره جزئیات افتتاح طرح‌های نهضت ملی مسکن، افزود: جلسه شورای‌عالی مسکن دیروز (سه‌شنبه)  به ریاست رییس‌جمهوری و با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار و در ۲۳ شهر جدید در ۱۱ استان کشور ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به‌صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی طرح‌های کلنگ‌زنی شده  نهضت ملی مسکن در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، مرکزی و  هرمزگان انجام گرفت.
وی توضیح داد: از جمله دیروز در استان تهران در شهر جدید پرند ۴ هزار و ۴۹۷ واحد، در پردیس ۲ هزار و ۵۰۰ واحد و در ایوانکی ۴ هزار واحد مسکونی کلنگ‌زنی شد. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اضافه کرد: بیشترین واحدهایی که با دستور رییس‌جمهوری کلنگ‌زنی شد مربوط به شهر جدید هشتگرد در استان البرز است که ۱۵ هزار و ۳۲۰ واحد کلنگ‌زنی شد.
جعفری گفت: روز سه شنبه هم چنین در فولادشهر اصفهان ۱۴ هزار و ۷۵۰ واحد و در شهر جدید گلبهار خراسان رضوی نیز ۱۰ هزار و ۸۲۹ واحد کلنگ‌زنی شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه