روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت - شماره 4131

قدردانی بلینکن از قطر برای «نقش سازنده» آن در دیپلماسی با ایران

ماجرای «حد وسط جدید»چیست؟

  وزارت امور خارجه آمریکا از قدردانی وزیر امور خارجه این کشور از همتای قطری‌اش برای نقش دوحه در دیپلماسی آمریکا با ایران خبر داد.
به گزارش ایسنا، وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگو با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، همتای قطری‌اش از نقش سازنده قطر در تلاش‌های ما برای حل و فصل مسائل مربوط به ایران، حمایت مداوم آن از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین و کمک‌های دیپلماتیک قطر برای افغانستان قدردانی کرد.
در این بیانیه آمده است، بلینکن «مرگ غم‌انگیز» شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی-آمریکایی شبکه الجزیره قطر را به الثانی تسلیت گفته است.
طبق این بیانیه، آن‌ها درباره «شراکت قوی و رو به رشد» آمریکا و قطر از جمله راجع به فرصت‌ها برای همکاری بیشتر در زمینه مسائل منطقه‌ای صحبت کرده‌اند.
قدردانی بلینکن از همتای قطری‌اش برای نقش سازنده قطر در زمینه دیپلماسی آمریکا با ایران در پی این مطرح می‌شود که روزنامه العرب چاپ لندن چند روز پیش با توجه به سفر امیر قطر به تهران نوشت: برخی کارشناسان معتقدند که سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به ایران و برخی کشورهای اروپایی تلاشی در راستای به نتیجه رساندن مذاکرات و رسیدن به توافق جدید میان دو طرف است. این کارشناسان تاکید کردند که شیخ تمیم در ابتدا اظهارات مسئولان ایرانی را خواهد شنید و بعد از آن رویکرد آن ها را به اروپایی ها منتقل خواهد کرد.
بر اساس گزارش این روزنامه، یک منبع آگاه چند روز پیش اعلام کرده بود که شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر در سفری که به ایران، آلمان، انگلیس و کشورهای اروپایی دیگر خواهد داشت، درخصوص احیای توافق هسته ای ایران و امنیت انرژی در اروپا رایزنی می‌کند. این منبع گفته بود که امیر قطر ابتدا به تهران می رود و بعد از آن راهی کشورهای اروپایی خواهد شد.
اخیرا خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که محور اصلی گفت‌وگوهای تمیم بن حمد در سفر به تهران «پر کردن حفره» مذاکرات هسته‌ای خواهد بود که از ماه مارس به حالت تعلیق درآمده است.
رویترز نوشته است: هدف سفر این است که طرفین توافق هسته‌ای با ایران را «به حد وسط جدیدی» برسانند.
مذاکرات وین که در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران در آوریل ۲۰۲۱، مدتی پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، آغاز شد در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های  تهران - واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. قطر پیش‌ از این نیز در مواضعش راجع به توافق هسته‌ای و دیپلماسی ایران با کشورهای غربی در این زمینه، اعلام کرده بود از این تلاش‌های دیپلماتیک حمایت می‌کند.

سیستم طرح ناظر، مجدد مورد بازبینی قرار گرفت
گزارش کشف حجاب
 در خودرو ملزم به
داشتن سند تصویری شد
 سخنگوی فراجا گفت: سیستم طرح ناظر، دوماه پیش مجدد مورد بازبینی قرار گرفت تا اشتباهات به حداقل برسد جدیدا از کشف حجاب در خودرو و خود پلاک عکس گرفته می‌شود و ارسال می‌شود، پیش از این عکسبرداری صورت نمی‌گرفت.
سردار مهدی حاجیان سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی درباره ایرادات طرح ناظر و ارسال پیامک‌های اشتباه کشف حجاب، اظهار کرد: برابر ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی کشف حجاب جرم مشهود شناخته است. وی ادامه داد: جدا از موازین شرعی که کشف حجاب باعث ناراحتی امت حزب الله و مردم شده است، عمل غیر قانونی در ملع عام و منظر عمومی تلقی می‌شود به همین دلیل پلیس با افرادی که کشف حجاب کنند برخورد و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.
سردار حاجیان بیان کرد: طرح ناظر پلیس نیز در همین راستاست، افرادی که در خودروهایشان کشف حجاب کرده و تردد در شهر داشته باشند پلاک خودرو به عنوان موضوع کشف حجاب ثبت می‌شود.
سخنگوی فراجا با اشاره به ثبت پیامک‌های اشتباه کشف حجاب و ایرادات این طرح، تصریح کرد: تمامی ایرادات از طرف سامانه ناظر نیست؛ در برخی موارد مالک، خودرو خود به فرد دیگری قرض داده است و آن فرد در خودرو کشف حجاب کرده است، اما ما صاحب پلاک را می‌شناسیم، به همین دلیل افراد موجهی مراجعه می‌کردند و می‌گفتند کشف حجاب نکردم درحالی که خودرو وی دست فرد دیگری بوده و کشف حجاب صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه