روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت - شماره 4131

برگزاری رزمایش‌های مشترک و توسعه تجهیزات نظامی پهپاد همه‌کاره ایرانی به تاجیکستان صادر شد

  خط تولید پهپاد ایرانی ابابیل-۲ با حضور رییس ستاد کل نیروهای مسلح امروز در تاجیکستان افتتاح شد، اما این پهپاد که ایران به صادرات آن روی آورده است چه ویژگی‌هایی دارد؟
خط تولید پهپاد ایرانی ابابیل-۲ صبح دیروز با حضور سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در دوشنبه پایتخت تاجیکستان افتتاح شد. این نخستین بار است که جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی خط تولید یک پهپاد عملیاتی را در کشور دیگری راه‌اندازی می‌کند؛ اما این پهپاد عملیاتی چه ویژگی‌هایی دارد؟
ابابیل-۲ از جمله نخستین دستاوردهای پهپادی جمهوری اسلامی ایران است که در تا به امروز تعداد بسیار زیادی از آن تولید شده و در اختیار یگان‌های مختلف نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفته است.
این پهپاد که ابتدا با ماموریت مراقبت و شناسایی و هدف تولید شده بود، بعدها ماموریت انتحاری نیز برای آن تعریف شد و هم‌اکنون در قالب این ماموریت در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد.
ابابیل-۲ با مداومت پرواز ۱.۵ ساعته می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر برد عملیاتی داشته باشد و بیشینه سرعت کروز آن به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
این پهپاد می‌تواند تا ارتفاع ۱۱ هزار پا از سطح زمین ارتفاع بگیرد و در عملیات مراقبت و شناسایی می‌تواند مساحتی معادل ۷۷۰ کیلومتر مربع را پایش کند.
سامانه ناوبری ابابیل-۲ GPS/INS است و نوع هدایت و کنترل آن هم می‌تواند به صورت کنترل از راه دور باشد و هم خودکار که در حالت خودکار برد این پهپاد افزایش خواهد یافت.
نیروی پیشران این پهپاد از یک موتور پیستونی دو سیلندر تامین می‌شود که با توان ۲۵ اسب بخار، مصرف سوختی در حدود ۵ لیتر بر ساعت دارد.
ابابیل-۲ همچنین قابلیت برخاستن از روی شناور و قایق تندرو را نیز دارد که طی سال‌های گذشته قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه با این پهپادها مجهز شده‌اند.
افتتاح کارخانه تولید پهپاد ابابیل ۲ در تاجیکستان
کارخانه تولید پهپاد تمام ایرانی ابابیل۲ صبح امروز با حضور رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپهبد شیر علی میرزا وزیر دفاع تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور افتتاح شد.
در راستای تقویت و توسعه همکاری‌های ‌مشترک دفاعی و نظامی بین دو کشور، کارخانه تولید پهپاد ابابیل ۲ با همت و تلاش متخصصان صنایع دفاعی  وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با حضور سرلشکر باقری و شیرعلی میرزا وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه کشور تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور افتتاح شد.
سرلشکر باقری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با تلاش متخصصان و دانشمندان متعهد خود و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی توانسته در تمام ابعاد نظامی و دفاعی به ویژه هواپیماهای بدون سرنشین رشد قابل توجهی داشته باشد، گفت: امروز در جایگاهی هستیم که می توانیم علاوه بر رفع نیازهای داخلی به کشورهای هم‌پیمان و دوست در جهت افزایش امنیت و صلح پایدار، تجهیزات نظامی صادر کنیم.
 رییس ستاد کل نیروهای مسلح  افتتاح تولید کارخانه ابابیل ۲ در تاجیکستان را نقطه عطفی در همکاری‌های نظامی بین دو کشور  عنوان کرد و افزود: انشالله در آینده شاهد افزایش همکاری‌ها و تعاملات بیشتر از تمام سطوح دفاعی نظامی بین دو کشور ایران و تاجیکستان خواهیم بود. در پایان کلید نمادین افتتاح کارخانه و گواهینامه پایان دوره آموزشی به فرمانده و کارکنان نیروی هوایی تاجیکستان اهداء شد.
در ادامه سرلشکر باقری در راستای همکاری‌های دوجانبه پیرامون مسائل امنیتی و مرزبانی دوکشور، با سپهبد سیمومین یتیم‌اف رییس کمیته امنیتی دولتی جمهوری تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
تقویت توان دفاعی و نظامی در راستای هم‌افزایی و همکاری هرچه بیشتر در مرزهای مشترک و همچنین موضوعات و تحولات منطقه و افغانستان از مهمترین محورهای این گفتگو بود. طرفین بر ادامه تعاملات و رایزنی ها و نشست های تخصصی پیرامون مسائل‌ منطقه ای و فیمابین تاکید کردند.
برگزاری رزمایش‌های مشترک و توسعه تجهیزات نظامی
مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت در مرزها و همچنین تاکید بر رزمایش‌های مشترک و توسعه تجهیزات نظامی فی‌مابین دو کشور از مهمترین محورهای مهم گفت‌وگو بین رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با وزیر دفاع تاجیکستان بود.
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بعد از استقبال رسمی توسط سپهبد شیرعلی میرزا وزیر دفاع تاجیکستان و همچنین شرکت در مراسم باشکوه نظامی و سان از یگان‌های نمونه و تشریفات نیروهای مسلح کشور تاجیکستان در یک نشست تخصصی ضمن بررسی راه‌های توسعه و گسترش همکاری‌های دوجانبه و مبارزه با تروریسم در منطقه آسیای مرکزی؛ همکاری های منطقه‌ایی با محوریت کشور افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
سرلشکر باقری با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح دو کشور باید علاوه بر برقراری امنیت در مرزها با یکدیگر تعامل و تبادل نظر داشته باشند، افزود: توسعه و تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای و دوجانبه و همچنین تبادل آموزش و توسعه همکاری نظامی پیرامون مبارزه با تروریسم  ، باید در اولویت نیروهای مسلح دو کشور قرار گیرد.

 هشدار مهدی‌پور در خصوص ضرورت تغییر حکمرانی
 و تنظیم‌گری رسانه‌ای کشور
متاورس مرزهای جغرافیایی را در می نوردد
 معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی گفت: روابط عمومی‌ها نباید جایگزین نقش رسانه باشند.
فرشاد مهدی پور اظهار داشت: در دنیا شاهد تحولات مهمی هستیم که فقط ناشی از تحولات رسانه ای، ارتباطاتی و نسل های گذشته نبوده و امروز درباره کهکشانی صحبت می کنیم که حدود آن برای ما مشخص نیست.  
وی با بیان اینکه رسانه ها امروز فقط به عنوان مرجع تولید محتوا نقش ندارند، افزود: رسانه ها در واقع پلتفرم ها، شبکه ها و ساختارهایی هستند که توان کنترل افکار عمومی دارند. اگر فردی توییتر را خریداری می کند، توییتر را به عنوان یک پلتفرم می خرد که آینده محتوا و افکار عمومی را در اختیار دارد.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این سوال که چرا ایلان ماسک ۱۵ باشگاه های ورزشی بزرگ را خریداری نکرد، خاطرنشان کرد: وی می داند آینده جهان از آن ارتباطات جدید است و این ارتباطات فقط رسانه هایی نیستند که ما از آنها تصور داریم و در آکادمی به آن می پردازیم.  
مهدی پور به یکی از اشکالات موجود در نظام حکمرانی ارتباطی اشاره کرد و گفت: دیدگاه های پارسونزی و نگاه های تفکیک گرا بر این حوزه غلبه کرده است، در حالی که ارتباطات شامل همه بخش های گوناگون جامعه است.  
وی با تاکید بر اینکه نمی توان ارتباطات را بخش بندی یا از همه حوزه ها حذف کرد، ادامه داد: در کشور دهها بلکه صدها واحد روابط عمومی در دیوان سالاری دولتی داریم؛ اما چرا با چالش اقناع افکار عمومی مواجه هستیم، باید به صورت بندی دقیق مسأله فکر کنیم. آینده کشور متکی به حوزه ارتباطات است، می توانید شکست بخورید اما پیروزی یا برعکس آن را نشان دهید. معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هر ساله نزدیک به هزار و ۴۰۰ نفر در رشته علوم ارتباطات از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند که بیشترین آنها به مقطع دکتری اختصاص دارد. آمار میانه این دانش آموختگان در مقطع کارشناسی ارشد و بخش کوچک آن به مقطع کارشناسی این رشته اختصاص دارد.
مهدی پور ادامه داد: علت این آمار هر چه که هست ما کنشگران کارشناس علوم ارتباطات کمتر داریم و تمایل به حوزه های ارشد مدیریتی بیشتر هستند. وی درباره تفاوت مفهوم ارتباطات و روابط عمومی تاکید کرد: روابط عمومی نباید جایگزین نقش رسانه باشد و متکفل نیمه پر لیوان و موظف به پاسخگویی به افکار عمومی در برابر ابهامات است. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه