روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۲۴ ارديبهشت - شماره 4127

دبيرکل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز مطرح کرد؛

نياز صنعت گاز جهان به سرمايه‌گذاري 8 تريليون دلاري

 دبيرکل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز (جي‌ئي‌سي‌اف) نياز صنعت گاز به سرمايه‌گذاري تا سال 2050 را حدود 8 تريليون دلار بيان کرد و گفت: گاز طبيعي براي کشورهاي در حال توسعه، سوختي براي حرکت به سوي توسعه پايدار است.
«محمد حامل» ديروز (جمعه، 23 ارديبهشت‌ماه) در مراسم آغاز بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي افزود: زماني که حدود 20 سال پيش به‌عنوان رئيس بخش مطالعات انرژي اوپک (سازمان کشورهاي صادرکننده نفت) فعاليت خود را آغاز کردم، نخستين سفر رسمي بنده در آن زمان به تهران بود، نکته قابل‌توجه اينکه امروز يعني دو دهه بعد، نخستين سفر من پس از آغاز بکار به‌عنوان دبيرکل جي‌ئي‌سي‌اف نيز به شهر تهران است که به فال نيک مي‌گيرم.
وي به برگزاري بيست و ششمين دوره نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي اشاره کرد و افزود: اين رويداد با بيش از ربع قرن سابقه، صنعت انرژي ايران را به‌عنوان يکي از بهترين و منعطف‌ترين صنعت‌ها در صحنه بين‌المللي معرفي کرده است، تاريخ انرژي جمهوري اسلامي ايران فراتر از اين است.
دبيرکل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز با اشاره به اينکه ايران يکي از نخستين کشورهايي بود که حاکميت خود را بر منابع نفتي خود پس گرفت، تصريح کرد: ايران عضو مؤسس اوپک و داراي يکي از بزرگ‌ترين ذخاير گاز طبيعي اثبات‌شده در جهان است و جايگاه برجسته‌اي در دنياي انرژي دارد.
حامل ادامه داد: ايران همچنين در سال 2001 يکي از کشورهاي مؤسس مجمع کشورهاي صادرکننده گاز بود و سومين نشست سران هم طي سال 2015 در تهران برگزار شد که من با افتخار در آن شرکت کردم. در طول سال‌هاي 2014 تا 2018، سيد محمدحسين عادلي به‌عنوان دومين دبيرکل اين مجمع اداره امور دبيرخانه را به‌عهده داشت. وي تصريح کرد: هم‌اکنون ايرانيان در همه سطوح دبيرخانه شاغل هستند و بيشترين تعداد کارکنان در ميان کشورهاي عضو در مقر مجمع کشورهاي صادرکننده گاز در دوحه قطر را به خود اختصاص داده‌اند که نمادي از مشارکت مثبت ايران در جي‌ئي‌سي‌اف است.
دبيرکل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز با بيان اينکه گاز طبيعي به‌عنوان سوخت هيدروکربني داراي سريع‌ترين رشد فزاينده در جهان شناخته شده است که 26 درصد در دهه گذشته افزايش داشته و آينده روشن‌تري دارد، گفت: تازه‌ترين نسخه چشم‌انداز جهاني گاز تهيه‌شده از سوي جي‌ئي‌سي‌اف نشانگر آن است که گاز تا سال 2050 با سهم 27 درصدي به سوخت شماره يک در ترکيب انرژي اوليه جهاني تبديل خواهد شد و همراه با انرژي‌هاي تجديد پذير، بستر توليد برق را تشکيل خواهد داد.
حامل ادامه داد: با توجه به اينکه اعلام شده است جمعيت جهاني 1.9 ميليارد نفر رشد خواهد داشت و افزايش بيش از دو برابري توليد ناخالص داخلي جهاني تا رسيدن به 180 تريليون دلار آمريکا تا سال 2050، تقاضاي جهاني براي انرژي باوجود بهبود بهره‌وري انرژي همچنان افزايش خواهد يافت.
وي با تأکيد بر اينکه گاز طبيعي براي کشورهاي درحال‌توسعه، سوختي براي حرکت به‌سوي توسعه پايدار است، افزود: گاز اين وعده «انرژي براي همه» را محقق مي‌کند، آلودگي هوا را کاهش مي‌دهد و کماکان کم‌هزينه‌ترين مسير براي کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي باقي مي‌ماند. دبيرکل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز تصريح کرد: درحالي‌که گاز طبيعي پاک‌ترين منبع انرژي هيدروکربني است، مي‌تواند حتي تميزتر شود. فناوري اثبات‌شده براي کاهش فلرينگ/ سوزاندن گاز، تخليه متان و حتي جذب، استفاده يا ذخيره‌سازي دي‌اکسيد کربن وجود دارد. سپس ظرفيت عظيم «هيدروژن آبي» با هدايت گاز طبيعي وجود دارد.
به گفته حامل، مجمع کشورهاي صادرکننده گاز مي‌خواهد همکاري‌ها را در اين زمينه‌ها ازجمله از طريق موسسه تازه تأسيس تحقيقات گاز در الجزاير افزايش دهد.
وي به سرمايه‌گذاري در صنعت گاز اشاره و با بيان اينکه سرمايه‌گذاري کم براي توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان زيان‌بار است، اظهار کرد: نياز به سرمايه‌گذاري در اين صنعت بسيار زياد است و برآورد مي‌شود تا سال 2050 به حدود 8 تريليون دلار سرمايه‌گذاري نياز داشته باشيم. دبيرکل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز با تأکيد بر اينکه صنعت گاز طبيعي، سرمايه‌بر است، افزود: اين امر مستلزم ثبات در سياست‌ها و مقررات است، همچنين نيازمند ارزش منصفانه براي گاز طبيعي است تا از سرمايه‌گذاري کافي در کل زنجيره ارزش گاز و تسهيم عادلانه ريسک در ميان همه سهامداران بازار گاز براي حفظ امنيت تقاضا و امنيت عرضه اطمينان حاصل شود. امنيت عرضه و تقاضا دو روي يک سکه هستند.
حامل گفت: بديهي است که جهان براي مدت طولاني در مقطع پيش رو به گاز نياز دارد. کماکان مجمع کشورهاي صادرکننده گاز به کار با همه ذي‌نفعان ادامه خواهد داد و بر چالش‌ها براي تأمين کارآمد و قابل‌اعتماد گاز براي ارائه به جهان فائق خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه