روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۲۴ ارديبهشت - شماره 4127

آغاز عمليات اجرايي 25 طرح نفتي در سال 1401

دعوت از سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي براي حضور در صنعت نفت ايران

 وزير نفت گفت: بر اساس سياست‌هاي اصولي و کلان دولت، اولويت ما تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام خواهد بود. همسو با اين موضوع تلاشمان اين است 48 طرح کلان و اولويت‌دارِ نيمه‌تمام در صنعت نفت را تا پايان امسال با سرمايه‌گذاري 13 ميليارد دلار تکميل و به بهره‌برداري برسانيم و در همين سال عمليات اجرايي 25 طرح عظيم با سرمايه‌گذاري 30 ميليارد دلار را آغاز کنيم.
جواد اوجي، ديروز در آيين بيست‌وششمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي، با بيان اينکه در 9 ماه نخست استقرار دولت سيزدهم اين وزارتخانه موفق شده است با بهره‌گيري از توان هلدينگ‌هاي بزرگ نفتي و پتروشيمي، ظرفيت مالي بانک‌ها همچنين مذاکره با شرکت‌هاي معتبر بين‌المللي بيش از 50 قرارداد و تفاهم‌نامه به ارزش بيش از 16 ميليارد و 700 ميليون دلار امضا کند، اظهار کرد: اولويت اين پروژه‌ها شامل توسعه ميدان‌هاي مشترک نفت و گاز، جمع‌آوري گازهاي مشعل، توسعه زنجيره ارزش پالايشگاهي و نيز بهره‌گيري از توان شرکت‌هاي دانش‌بنيان و سازندگان داخلي بوده است.
وي با بيان اينکه اين طرح‌ها شاخص‌هايي چون افزايش توليد نفت و گاز از ميدان‌هاي مشترک، تأمين امنيت انرژي کشور، استفاده از ظرفيت شرکت‌هاي دانش‌بنيان، ايجاد اشتغال و تکميل زنجيره ارزش اولويت‌بندي و انتخاب شده‌اند، گفت: در بخش بالادست صنعت نفت مانند توسعه ميدان‌هاي نفت و گاز و در بخش پايين‌دست اين صنعت مانند خطوط انتقال گاز، طرح‌هاي پتروشيمي و احداث پتروپالايشگاه‌هاي جديد با استفاده از امتياز تنفس خوراک خواهد بود.
وزير نفت به موضوع تحريم اشاره و اظهار کرد: مقابله با تحريم‌ها و ديپلماسي قوي انرژي از اولويت‌هاي وزارت نفت است، در شرايط کنوني، صنعت نفت ايران در خط مقدم نبرد اقتصادي و مقابله با دشمنان قرار دارد.
اوجي با بيان اينکه اين نمايشگاه، جلوه‌اي از توانمندي و اقتدار جمهوري اسلامي ايران در شرايط کنوني است، افزود: اينکه با وجود استمرار تحريم‌ها، ظرفيت‌هاي داخلي در همه زمينه‌ها از جمله ساخت تجهيزات، طراحي و مهندسي و پيمانکاري و اجرا در حال رشد هستند و اميدوارانه براي آينده برنامه‌ريزي مي‌کنند، نشان از شکست سياست تحريم‌هاست. وي با تأکيد بر اينکه تحريم‌ها نتوانسته توسعه صنعت نفت و صادراتمان را متوقف کند، ادامه داد: ما ابتکار عمل را به‌دست گرفته‌ايم و توانستيم بازارهاي خود را متنوع و صادرات نفت را افزايش دهيم و کانال‌هاي مالي خود را تسهيل کرده‌ايم که سبب جهش خيره‌کننده‌اي در وصول درآمدهاي ما بوده است.
به گفته وزير نفت، وزارت نفت به اذعان دستگاه‌هايي چون سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزي، موفق به ايفاي کامل تعهدات و تکاليف درآمدي خود بالاخص در زمينه صادرات نفت و ميعانات گازي در بودجه سال 1400 شده است.
جلوه‌اي از ديپلماسي انرژي در نمايشگاه نفت
اوجي حضور 44 شرکت خارجي در نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي را جلوه‌اي از اهميت و اولويت بحث ديپلماسي انرژي و تعاملات خارجي براي اين صنعت دانست و گفت: ما با فعال کردن ديپلماسي انرژي، براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي به‌خصوص از کشورهاي دوست هم اقدام کرده‌ايم و قراردادها و تفاهم‌نامه‌هاي مهمي هم در اين خصوص امضا کرده‌ايم.
وي ادامه داد: با توجه به نياز سنگين صنعت نفت به سرمايه‌گذاري، ما از تمامي سرمايه‌گذاران کشورهاي همسو در بخش‌هاي مختلف صنعت نفت ايران استقبال مي‌کنيم. سرمايه‌گذاران خوب مي‌دانند که با توجه به بحران انرژي جهان و افزايش چشمگير تقاضاي انرژي، سرمايه‌گذاري در اين بخش چقدر سودآور خواهد بود.
وزير نفت با بيان اينکه خوشبختانه با ديپلماسي فعال انرژي در ماه‌هاي گذشته فروش نفت افزايش و وصول درآمدهاي آن با وجود سخت‌گيري بيشتر تحريم‌کنندگان صورت گرفته است، تصريح کرد: همچنين بازگشت ايران به مسير تبادلات انرژي منطقه از طريق احياي سوآپ گاز، يافتن بازارهاي جديد براي نفت و فرآورده‌هاي نفتي و محصولات پتروشيمي و صدور خدمات فني مهندسي فراهم شده است. اوجي با تأکيد بر اينکه همکاري مؤثر با کشورهايي که پيش از اين، ظرفيت‌هاي آنها مورد توجه قرار نداشت، از جمله کشورهاي آمريکاي لاتين، فرصت‌هاي فوق‌العاده‌اي را در اختيار صنعت نفت و اقتصاد ملي ما قرار داده است، افزود: براي نخستين بار آرزوي چند ده ساله کارشناسان صنعت نفت براي در اختيار گرفتن سهام پالايشگاه‌هاي فراسرزميني از طريق ديپلماسي فعال انرژي محقق شده و بازارهاي جديد و جذابي براي نفت و ميعانات و فرآورده‌هاي نفتي ايران حاصل شده که در اين زمينه به توفيق‌هاي بزرگي دست پيدا کرده‌ايم که نشان‌دهنده اهتمام وزارت نفت بر استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي موجود در دنيا است. وي در پايان با قدرداني از تمام دست‌اندرکاران برگزاري اين نمايشگاه و شرکت‌هاي حاضر و همچنين ياري همه نهادها به‌خصوص مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرد: هر زمان صنعت نفت در ايران به حرکت دربيايد، چرخ همه صنايع، کارخانه‌ها و اقتصاد ملي به حرکت درخواهد آمد و براي جوانان اشتغال و براي متخصصان فرصت بالندگي و رشد ايجاد خواهد کرد. وزير نفت با تبيين مهم‌ترين اقدام‌هاي وزارت نفت در دولت سيزدهم بر ضرورت سرمايه‌گذاري در صنعت نفت تأکيد کرد و گفت: با توجه به نياز سنگين صنعت نفت به سرمايه‌گذاري، از همه سرمايه‌گذاران استقبال مي‌کنيم. سرمايه‌گذاران خوب مي‌دانند که با توجه به بحران انرژي، سرمايه‌گذاري در اين بخش چقدر سودآور خواهد بود. وزير نفت با بيان اينکه نمايشگاه صنعت نفت ايران ميثاق سالانه و محل تعامل و جمع شدن فعالان داخلي و خارجي در صنعت نفت ايران و يکي از نمايشگاه‌هاي بزرگ صنعت نفت جهان است، اظهار کرد: صنعت نفت دانش‌بنيان، توليد ايراني، صادرات جهاني به‌عنوان شعار بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز و پالايش و پتروشيمي بسيار الهام‌بخش است.
اوجي با بيان اينکه دانش‌بنيان کردن صنعت نفت و توجه به ساخت داخل، اولويت اصلي وزارت نفت در شرايط کنوني به‌شمار مي‌رود که در  کل جهان هم چنين است و صنعت نفت جهان محل توسعه بسياري از فناوري‌هاي نو است، گفت:  حضور 23 دانشگاه و مرکز پژوهشي، بيش از 100 شرکت دانش‌بنيان، استارت‌آپ‌ها و پارک فناوري و شهرک‌هاي علمي تحقيقاتي در اين نمايشگاه، نشانه جديت وزارت نفت در اين زمينه است.
وي با بيان اينکه انتخاب شعار سال از سوي مقام معظم رهبري به نام توليد، دانش‌بنيان، اشتغال‌آفرين نيز مسئوليت ما را در اين زمينه بيشتر کرده است، تاکيد کرد: رويکرد ما در دانش‌بنيان کردن صنعت نفت و توجه به ساخت داخل به هيچ عنوان شعاري نيست، وزارت نفت برنامه و احکام مورد نياز براي توليد دانش‌بنيان و ايجاد اشتغال در صنعت نفت را با همکاري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تهيه و تنظيم کرده است که ان‌شاءالله به‌زودي به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد.
وزير نفت با بيان اينکه در قالب اين برنامه، اقدام‌هاي وسيعي براي افزايش توليد، دانش‌بنيان کردن صنعت نفت و افزايش اشتغال در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است، گفت: دومين اقدام در دانش‌بنيان کردن صنعت نفت و توجه به ساخت داخل را انتشار فراخواني براي مشارکت شرکت‌هاي دانش‌بنيان در زمينه‌هاي اولويت‌دار صنعت نفت در ماه‌هاي ابتدايي دولت سيزدهم است.
اوجي با بيان اينکه در اين فراخوان بيش از 300 شرکت براي دانش‌بنيان کردن صنعت نفت در زمينه‌هاي اولويت‌دار و اشتغال‌آفرين چون بهينه‌سازي، احياي چاه‌هاي کم بازده و توسعه زنجيره ارزش مشارکت کردند، گفت: هم‌اکنون امضاي قرارداد و ارائه تسهيلات و حمايت از اين شرکت‌ها با بهره‌گيري از ظرفيت تبصره 18 قانون بودجه آغاز شده است. وي با بيان اينکه تکميل زيست‌بوم فناوري نفت ديگر اولويتي است که وزارت نفت در دستور کار دارد، گفت: وزارت نفت به‌دنبال فعال کردن مراکز نوآوري در مجاورت دانشگاه‌ها، استقرار شرکت‌هاي دانش‌بنيان و استارت‌آپ‌ها در پارک فناوري نفت و توسعه اين پارک‌ها است.
وزير نفت با تاکيد بر اينکه ارائه تمهيدات و حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان براي ساخت کالاهاي بار اول و تجهيزات مورد نياز صنعت نفت با تمرکز بر اقلام اساسي و گروه‌هاي کالايي که داراي ارزبري قابل‌توجهي بوده و اکنون وابستگي زيادي به واردات دارند از ديگر اقدام‌هايي است که در دستور کار وزارت نفت قرار دارد، گفت: توجه به سرمايه‌گذاري و توسعه در صنعت نفت اهميت دارد تا سرمايه‌گذاري صورت نپذيرد، بخش‌هاي توليدي، شرکت‌هاي دانش‌بنيان و سازندگان نيز از پويايي برخوردار نخواهند شد و فضاي کسب‌وکار در صنعت نفت بهبود نخواهد يافت، بنابراين محرک فعاليت بخش‌هاي مختلف پيمانکاري، سازندگان و ارائه‌دهندگان خدمات، موضوع مهم سرمايه‌گذاري است.
اوجي با بيان اينکه تحقق نيافتن منابع مورد نياز براي توسعه صنعت نفت در سال‌هاي گذشته نه‌تنها سبب به مخاطره افتادن پايداري توليد نفت و گاز شده بلکه تهديدي براي امنيت انرژي کشور به شمار مي‌رود، گفت: بر اين اساس موضوع سرمايه‌گذاري و ايجاد زمينه لازم براي توسعه در صنعت نفت در اولويت اصلي قرار دارد.
به گفته وي ترديد نداشته باشيد که اگر در صنعت نفت به‌موقع سرمايه‌گذاري انجام نشود به‌طور حتم با کسري تراز توليد و مصرف انرژي در کشور روبه‌رو خواهيم شد، به همين دليل ما براي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف اين صنعت بزرگ برنامه‌هاي متنوعي تدوين کرده‌ايم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه