روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ شنبه ۲۴ ارديبهشت - شماره 4127

همراهی مجلس با دولت تداوم خواهد داشت

پنج گامی که رئیسی باید بردارد

 عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قطعا مردم با برنامه‌های دولت همکاری می‌کنند،گفت: همراهی مجلس با دولت تداوم خواهد داشت.
حسینعلی حاجی دلیگانی درباره اصلاح ارز ترجیحی که رییس جمهور در گفت و گو با مردم به آن تاکید کرد، گفت: رییس جمهور به خوبی محورهایی که سبب دغدغه و نگرانی مردم به دلیل اعلام تغییرات در قیمت آرد صنعتی شده بود، تبیین کرد. اما برای اینکه موضوع اصلاح ارز ترجیحی به سرانجام اساسی و کامل برسد، لازم است پنج گام دراین باره برداشته شود.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: نخست اینکه برای هر موضوع که قرار است اطلاع رسانی شود، با برنامه این کار انجام شود و در این راه از پیشنهادها سایر اهالی فن، کارشناسان و متخصصان استفاده شود. دوم اینکه برای اجرای برنامه دولت بین همه عوامل اجرایی هماهنگی ایجاد شود.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس یادآور شد: به عنوان نمونه گفته می‌شود که ۹۰ درصد تولید ماکارونی کشور در سه واحد انجام می‌شود. حال سوال این است که وزیر جهاد کشاورزی با این سه تولید کننده مهم ماکارونی کشور از سه یا چهار ماه پیش در نشست‌های تخصصی هماهنگی و همفکری لازم را انجام داده است یا خیر. اگر این هماهنگی انجام شده که روش درستی را دولت در پیش گرفته است در غیر این صورت مدیریت دقیقی انجام نشده است.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با ذکر سومین گام که آموزش است، اظهار داشت: اینکه مسوولان نسبت به اجرای درست برنامه دولت توجیه باشند بسیار مهم بود. به عبارتی آیا مدیران کل جهاد کشاورزی یا روسای غله استان‌ها، دیگر دستگاه‌ها و استانداران درباره برنامه دولت در برنامه تغییر قیمت آرد صنعتی یا سایر برنامه‌ها آن توجیه بودند؟
دلیگانی از تبیین مسئله به عنوان چهارمین گام برای اجرای درست برنامه دولت یاد کرد و گفت: به غیر از سخنان رییس جمهور که به صورت شفاف و صریح با مردم این موضوع را تبیین کردند، پیش از آن هیچ فرد مسوول دیگری در این باره موضوع را تبیین نکرد و بهتر است این موضوع تببین مسائل ادامه داشته باشد.
وی یادآور شد: گام پنجم هم اعتماد سازی برای مردم است. چرا که در این زمان مردم هر حرف و عملی را دربسته قبول نمی‌کنند و باید هر برنامه از جمله چگونگی توزیع یارانه پنهان، معیشتی و ... را برای مردم توضیح داد تا مثلا ارز ۴۲۰۰ تومانی که پیش از این فقط به وارد کننده داده می‌شد قرار است مستقیم به دست مصرف کننده برسد. این رویه هم منجر به اعتماد سازی بین دولت و مردم خواهد شد.
حاجی با تاکید بر اینکه قطعا مردم با برنامه‌های دولت همکاری می‌کنند، درباره میزان همیاری مجلس با دولت در این خصوص خاطرنشان کرد گفت: مجلس در این مدت با بیشتر برنامه های دولت همراه بوده و اگر دولت در هر برنامه خود این پنج گام را مدنظر قرار دهد، همچنان این همراهی تداوم خواهد داشت.

احتمال کشف یک لایه جدید
باز هم نفت پیدا کردیم!
 مدیرعامل شرکت انرژی گستر پاسارگاد با اشاره به احتمال کشف لایه جدید نفتی در میدان سپهر و جفیر گفت: توسعه میدان آزادگان حدود ۵ میلیارد سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا ۲۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید از این میدان اضافه شود.
«علیرضا صادق‌آبادی» در نشستی خبری در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اینکه نیروگاه قشم اکنون به مدار آمده و آماده افتتاح رسمی است، افزود: با بهره‌برداری از این نیروگاه ۳۲۰ مگاوات با شبکه برق کشور سنکرون شده و به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود.
وی تاکید کرد: ظرفیت پالایشگاه قشم هم از ۳۵ هزار بشکه به ۱۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند و طرح‌ها نیز هم مربوط به افزایش تولید و هم بهبود کیفیت خواهد بود.
صادق‌آبادی به بهره‌برداری از نیروگاه ارومیه تا پایان سال اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون ۲ فاز ۱۶۰ مگاواتی این نیروگاه به سرویس آمده است.
مدیرعامل شرکت انرژی گستر پاسارگاد تاکید کرد: تا پایان سال ۴۸۰ مگاوات دیگر به مدار می‌آید و درمجموع ۹۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه خواهد شد.
وی تصریح کرد: میدان سپهر و جفیر نیمه دوم سال به تولید می‌رسد و بر اساس بررسی‌ها، احتمال کشف یک‌لایه جدید در این میدان وجود دارد اما هنوز نمی‌توانیم درباره ظرفیت نفت آن صحبت کنیم.
صادق‌آبادی با اشاره به اینکه تولید اولیه از سپهر و جفیر ۲۱ هزار بشکه خواهد بود، گفت: در فاز یک تولید ۳۵ هزار بشکه و در فاز ۲ ۱۱۰ هزار بشکه تولید نفت انجام خواهد شد.  
مدیرعامل شرکت انرژی گستر پاسارگاد  با اشاره به اینکه ۶ ماه بعد از برداشت زودهنگام فاز یک به تولید می‌رسد، افزود: ۱۳۵ حلقه چاه درمجموع در این میدان حفاری خواهد شد و تولید از فاز ۲ نیز ۴ سال بعد به نتیجه می‌رسد.
وی ادامه داد: برای توسعه میادین نفتی آزادگان و دارخوین آمادگی خود را به وزارت نفت اعلام کرده‌ایم.
صادق آبادی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای ۱۲ میلیارد دلاری میان ۴ بانک پاسارگاد، ملت، تجارت و اقتصاد نوین برای اجرای طرح‌های نفتی، ادامه داد: توسعه میدان آزادگان حدود ۵ میلیارد سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا ۲۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید از این میدان اضافه شود.
مدیرعامل شرکت انرژی گستر پاسارگاد به امضای MOU برای میدان نفتی دارخوین اشاره کرد و تصریح کرد: توسعه این میدان به ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و   ۱۱۰ هزار بشکه به تولید آن اضافه می‌شود.
وی تاکید کرد: در همین پکیج ۱۲ میلیارد دلاری ۴ بانک،  ساخت یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت سنگین با اعتبار ۷ میلیارد دلار دیده شده است و اگر منابع تامین شود این پالایشگاه ظرف ۵ سال ساخته خواهد شد.
به گفته صادق آبادی، این پالایشگاه واحدهای پایین‌دستی بسیار سنگینی دارد.
مدیرعامل شرکت انرژی گستر پاسارگاد ادامه داد: سال ۸۴ دو طرح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و هرمز برای سرمایه‌گذاری آماده شد و سرمایه‌گذاران خارجی آماده سرمایه‌گذاری بودند.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران خارجی از پروژه ستاره خلیج‌فارس خارج شدند، افزود: پالایشگاه هرمز نیز آغاز نشد اما الگوی فرآیندی خوبی دارد  و می‌تواند از خام فروشی نفت سنگین ایران با قیمت‌های پایین جلوگیری کند.
صادق آبادی تصریح کرد: نفت سنگین میادین سروش و نوروز نیز تا زمانی که پالایشگاه قشم در مدار نیامده بود به سختی صادر می‌شد.
مدیرعامل شرکت انرژی گستر پاسارگاد ادامه داد: در زمان افت قیمت نفت با شیوع کرونا تنها پالایشگر بزرگ دنیا بودیم که سطح تولید خود را حفظ کردیم. وی با اشاره به اینکه پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در بندرعباس و یا قشم احداث خواهد شد، گفت: در طرح‌های پتروشیمی نیز متانول چابهار، سروش متانول و ... در دست احداث است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه