روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ شنبه ۱۷ ارديبهشت - شماره 4122

گیشه در قبضه فیلم‌های کمدی‌

 سه فیلم تازه اکران شده به بهانه عید فطر در مدت ۱۰ روز حدود ۱۰ میلیارد تومان فروش داشته‌اند که البته بیشترین سهم متعلق به یکی از آن‌ها یعنی کمدی «انفرادی» است.
به گزارش کائنات، از هفتم اردیبهشت‌ماه با حذف دو فیلم از اکران نوروزی که به کف فروش خود رسیده بودند، سه فیلم جدید برای نوبت عید فطر به چرخه اکران اضافه شدند و در مجموع پس از ۱۰ روز که در روزهای تعطیل عمومی بوده، به فروش ۹ میلیارد و ۸۵۳ میلیون تومان رسیده‌اند.
فیلم‌های اکران نوروزی «سگ‌بند»، «موقعیت مهدی» و «شادروان» به ترتیب سه فیلم پرفروش گیشه سینماها هستند، اما میزان استقبال مخاطبان از فیلم‌های کمدی نشان می‌دهد که به زودی فیلم «انفرادی» با بازی رضا عطاران به زودی به رده دوم جدول فروش می‌رسد و رقابت بین دو فیلم کمدی ادامه خواهد داشت؛ البته باید یادآوری کرد که اگرچه حرف از رقابت است، اما فروش فیلم‌ها و تعداد تماشاگران کلی سینما، چندان دلخوش‌کننده نیست.   
براساس آمار سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) فیلم «سگ‌بند» به کارگرانی مهران احمدی با فروختن بیش از ۹۰۶ هزار بلیت، ۲۹ میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان فروش داشته است.  
«موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر با ۳۵۲ هزار تماشاگر در رتبه دوم جدول فروش است و ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون تومان هم فروش داشته است. «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی با حدود ۲۶۸ هزار مخاطب و پس از گذشت بیش از ۵۰ روز به فروش هشت میلیارد و ۹۴۶ میلیون تومان رسیده است.
«انفرادی» مسعود اطیابی که از هفته قبل روی پرده رفته، تاکنون ۲۴۰ هزار و ۶۰۰ نفر تماشاگر داشته و هشت میلیارد و ۵۶۵ میلیون تومان بلیت فروخته است.  
«روز صفر» سعید ملکان هم با ۲۴۰ هزار و ۶۵۳ بلیت، هفت میلیارد و ۷۷۹ میلیون تومان فروش داشته است.  
«مرد بازنده» محمدحسن مهدویان هم هنوز تعداد تماشاگرانش به ۲۰۰ هزار نفر نرسیده و فعلا پنج میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان فروش بلیت داشته است.  
فیلم پرسر و صدای داریوش مهرجویی که تصور می‌شد حاشیه‌های پیش آمده بر سر مجوز نمایش آن باعث جذب مخاطب بیشتری شود تا کنون فقط حدود ۲۲ هزار تماشاگر داشته و به فروش ۷۳۰ میلیون تومان رسیده است.
فیلم «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی هم با بازی پریناز ایزدیار، جواد عزتی و بابک حمیدیان فعلا نزدیک به ۱۶ هزار نفر تماشاگر داشته و ۵۹۵ میلیون تومان بلیت فروخته است.

نخل طلای افتخاری جشنواره کن
به فارست ویتاکر اهدا می‌شود
 جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ برای یک عمر دستاورد هنری فارست ویتاکر نخل طلای افتخاری این دوره را به وی اهدا می‌کند. به گزارش کائنات و به نقل از هالیوود ریپورتر، فارست ویتاکر به عنوان دریافت کننده نخل طلای افتخاری جشنواره کن ۲۰۲۲ به خاطر یک عمر دستاورد هنری معرفی شد.
به همین مناسب فیلم «به خاطر صلح» که درباره جنوب سودان است و ویتاکر تهیه‌کننده آن بوده نیز یک نمایش ویژه در جشنواره کن امسال خواهد داشت.
فارست ویتاکر که برنده جایزه اسکار است جایزه افتخاری خود را در مراسم افتتاحیه هفتادوپنجمین دوره کن در ۱۷ می‌دریافت می‌کند. پیش از وی چهره‌هایی چون جودی فاستر، ژان مورو، برناردو برتولوچی، مانوئل دو اولیویرا، جین فوندا و انیس واردا این جایزه را دریافت کرده بودند. فیلم «به خاطر صلح» نیز ۱۸ می در جشنواره نمایش داده می‌شود.
ویتاکر نخستین بار سال ۱۹۸۸ در جشنواره کن حضور یافت و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در «پرنده» کلینت ایستوود دریافت کرد.
وی در این باره گفت: سی و چهار سال پیش حضور در کن برای نخستین بار، زندگی من را تغییر داد و در من این اطمینان را ایجاد کرد که تصمیم درستی گرفته‌ام تا خودم را وقف پیدا کردن ارتباط انسانی از طریق فیلم کنم.
ویتاکر با فیلم‌هایش ۶ بار در بخش رسمی و ۴ بار در بخش رقابت اصلی جشنواره حضور داشته است. «خشم در هارلم» ساخته بیل دوک، «جسد دزدها» ساخته ابل فرارا و «گوست داگ: راه سامورایی» ساخته جیم جارموش دیگر فیلم‌های وی در بخش رقابتی بوده‌اند.

روزنامه گاردین: داستان «آتابای» جان ندارد
 روزنامه گاردین در نقد فیلم «آتابای» نوشت: فیلم آتابای نیکی کریمی خوش ساخت است اما داستان آن جان ندارد و قانع کننده نیست.
نیکی کریمی در پنجمین تجربه کارگردانی یک اثر سینمایی خود وارد یک فضای کاملا جدید نسبت به آثار قبلی خود شده و با همکاری هادی حجازی فر و ایده داستانی خودش، یک ملودرام پیچیده را به تصویر کشیده است. فیلم کریمی همچنین از این حیث که بیش از نود درصد آن به زبان آذری (و با زیرنویس فارسی) ارائه می‌شود نیز قابل توجه است؛ موضوعی که پیش از این کمتر در سینمای کشورمان رخ داده است.  
تا قبل از آتابای، هادی حجازی‌فر را فقط در مقام بازیگر در فیلم‌هایی همچون: «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «کاتیوشا» و سریال‌های همچون «ممنوعه» دیده بودیم. این فیلم برای بار اول در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست در پنج شاخه نامزد دریافت جایزه شود. این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر نیز بود.
به گزارش کائنات، پیتر بردشاو، منتقد سینمایی روزنامه گاردین، در مطلبی به نقد فیلم آتابای ساخته نیکی کریمی پرداخت. در این نقد آمده است: نیکی کریمی، کارگردان و هنرپیشه ایرانی، یک فیلم بسیار پیچیده ساخته، سرشار از خشم و رنج. فیلمی که می‌کوشد در نهایت به یک معنا یا نتیجه احساسی برسد که از نظر من هیچگاه حاصل نمی‌شود.  
کریمی فیلمنامه این فیلم را با بازیگر نقش اول آن، هادی حجازی فر، نوشته است که نقش کاظم را با احساس تمام بازی می‌کند، کاراکتر یک معمار محترم که عنوان افتخاری آتابای (مرد بزرگ) را یدک می‌کشد. کاظم پس از مدتی دوری، سرانجام به زادگاهش که روستایی در نزدیکی دریاچه ارومیه (یکی از جاذبه های گردشگری مهم در ایران) است برمی‌گردد و این بازگشت باعث می‌شود زخم‌های قدیمی او مجدد سرباز کنند.  
آتابای یک فیلم ظریف و خوش ساخت است: بازی‌ها و کارگردانی آن در کمال خلوص، کنترل بی عیب و نقص و درنظر گرفتن چشم اندازها انجام شده است
زادگاه کاظم جایی است که خواهرش به دلیل ازدواج اجباری دست به خودکشی زد. کاظم می‌فهمد شوهر منفور خواهرش باغ میوه زیبایی را که بخشی از جهیزیه خواهرش بوده  برای پرداخت بدهی‌هایش فروخته است. مردی که این باغ را خریده دو دختر دارد که کاظم عاشق یکی از آنها می‌شود.
آتابای یک فیلم ظریف و خوش ساخت است: بازی‌ها و کارگردانی آن در کمال خلوص، کنترل بی عیب و نقص و درنظر گرفتن چشم اندازها انجام شده است و در این فیلم به روشی جذاب از صدای خارج از تصویر (Voiceover) استفاده شده که در سینمای ایران چندان مرسوم نیست. با این حال داستان این که کاظم عاشق شده و یک زن دیگر عاشق او می‌شود، جان کافی نداشته و قانع کننده نیست. این داستان آشکارا از جایی در دل نویسندگان آن آمده اما باعث می‌شود بیننده به این فکر بیفتد که داستان واقعی که الهام بخش آن بوده چیست.
فیلم اجتماعی آتابای به عنوان پنجمین فیلم نیکی کریمی در سال ۹۸ ساخته شد.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: آتابای ۴۰ساله به همراه پدر و خواهرزاده‌اش در روستای پیرکندی(خوی) زندگی می‌کنند. او سال‌ها پیش، دانشجوی معماری در دانشگاه هنرهای زیبای تهران بوده و یک سال مانده به فارغ‌التحصیلی، به علت مشکلات روحی ناشی از عشق نافرجام به هم دانشگاهی‌اش، ترک تحصیل کرده و به زادگاه خود بازگشته است… هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، سحر دولتشاهی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل، مه‌لقا می‌نوش، آتش تقی‌پور، معصومه ربانی‌نیا و میرمجید حسینی بازیگران اصلی این فیلم هستند.  آتابای از ۶ مه در سینماهای انگلیس در حال اکران است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه