روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ شنبه ۱۷ ارديبهشت - شماره 4122

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد؛

بازگشت تغذیه رایگان به مناطق محروم بعد از 10 سال

 وزیر آموزش و پرورش گفت: این دولت عزم جدی درباره رتبه‌بندی معلمان دارد و با همکاری مجلس و شورای نگهبان، رتبه‌بندی را که به شعار تبدیل شده بود، از شعار به عمل تبدیل کرد و از هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح خواهد شد.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی(ره)، شهدا به ویژه شهید مطهری، اظهار کرد: اولین معلم، خداوند تبارک و تعالی بود؛ معلمی یک عطیه الهی است که خداوند به انسان‌ها داده است و پیامبران، معلمینی برای تزکیه، تلاوت و حکمت و هدایت انسان‌ها بودند.
وی به شعار سال 1401 اشاره کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش ما جامعه دانش‌بنیان را ایجاد می‌کند و جامعه‌ای که دانش‌بنیان شد، به طور قطع و بقین تولید بهره‌ورانه و اشتغال فراوان خواهد داشت و مادامی که جامعه دانش‌بنیان نباشد، بهره‌وری تمام بخش‌های آن پایین‌ خواهد بود و لذا می‌بینیم در بین معلمان، شهید طهرانی مقدم فارغ‌التحصیل دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با استفاده از حکمرانی دانش‌بنیان، افتخاری را می‌آفریند که در دنیا حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران را به رخ استکبار جهانی می‌کشانیم.
*می‌خواستند سند 2030 را به جای سند تحول آموزش و پرورش اجرا کنند
نوری اضافه کرد: نظام آموزش و پرورش با 15.2 میلیون نفر جمعیت واجب‌التعلیم، 7 میلیون نفر پیش از دبستان، با 970 هزار معلم شاغل و 970 هزار معلم پیشکسوت و بازنشسته خدمات ارائه می‌کند که این جمعیت نقش بی‌بدیل در تمدن نوین اسلامی دارد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در دورانی دچار ناملایماتی شد، افزود: در سال 1390 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و می‌بایست اجرایی سازی می‌شد اما متأسفانه گروهی سند 2030 را آوردند که این موضوع با تیزبینی و درایت مقام معظم رهبری به جامعه منتقل شد و در جامعه، حلقه‌ای میانی و متدینین در مقابل آن ایستادند.
* نگاشت مدرسه‌ای سند تحول بنیادین تهیه نشده است
وزیر آموزش و پرورش گفت: در کنفرانس آیسسکو که رفته بودم، مشاهده کردم که همه کشورها تعهد کرده بودند که تا سال 2030، اهداف توسعه هزاره یعنی همان سند 2030 را اجرا کنند و کشور ما در آن کنفرانس بوده است؛ متعاقب آن در سال 1392، مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش را ابلاغ کردند ولی باز اقدام بایسته‌ای که در مدرسه دیده شود، نداشتیم.
وی افزود: به عبارت دیگر اینکه نگاشت مدرسه‌ای سند تحول بنیادین داشته باشیم یا در جامعه دیده شده و نگاشت نهادی شده باشد، نداشتیم یعنی به تعبیری ساده، سند زمینی نشد.
نوری ادامه داد: از زمانی که خدمت عزیزان رسیدیم، مطالعات آسیب‌شناسی و بررسی همه جانبه انجام شد؛ در این مدت متوجه شدیم که  حلقه‌های میانی خودجوش، آتش به اختیار، گروه‌های متدین در قالب‌های مختلف، بخشی از سند را در گوشه‌ای از کشور پیاده می‌کنند.
وی اضافه کرد: ما بر آنیم که برای پاسخ به فرمان مقام معظم رهبری که در شهریور 1399 فرمودن سند تحول باید اجرایی شود، با دو قید مبنی بر اینکه برنامه عملیاتی داشته باشیم و شاخص‌مند باشد، اقدام کنیم؛ ان‌شاءالله این کار در تعدادی از یک منطقه خارج از کشور و تعدادی از مناطق داخل کشور با استفاده از ظرفیت‌های بیرونی یعنی همه عوامل اعم از نهاد رسانه، خانواده، حکومت، دانشگاه‌هایان و دستگاه‌های دیگر، اجرا می‌شود یعنی همه باید دست به دست هم دهیم تا این سند به دغدغه ملی تبدیل شود تا این فرمان رهبر معظم انقلاب محقق شود.
* معلم آماده به مناطق دور ندادیم!
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، اظهار کرد: خیلی از مناطق دور ما از نصیب برابر آموزشی کم بهره بردند؛ به مناطق دور، معلم آماده ندادیم. معلم آماده کسی است که از تربیت معلم خارج شده باشد.  
وی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان تربیت معلم در سال 1394 به 3500 نفر می‌رسد، در حالی که همان سال 35 هزار نفر بازنشسته داشتیم و 100 هزار دانش‌آموز جدید به دانش‌آموزان کشور اضافه شد و 26 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان داریم و این در حالیست که سال گذشته 71 هزار بازنشسته داشتیم و 200 هزار دانش‌آموز به تعداد دانش‌آموزان کشور اضافه شده است.
* حل مشکل نیروی انسانی مناطق محروم از طریق نیروهای برف‌انباری!
نوری به روش حل مشکل کمبود نیروی انسانی مناطق محروم که تاکنون انجام می‌شد، اشاره کرد و گفت: حل مشکل کمبود نیروی انسانی اینگونه بوده است که به مناطق دور نیرو ندادیم و از طریق نیروهای برف‌انباری، ورود پیدا کردند یعنی نیروهایی که از نظر رشته تحصیلی، سن، جنس همخوانی نداشتند به عبارت دیگر رشته‌ها با تدریس همخوانی نداشت؛ در این راستا با وزارت علوم هماهنگی کردیم که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را افزایش دهیم و نیرو را فقط از دانشگاه فرهنگیان بگیریم.
وی ادامه داد: برای عدالت آموزشی، قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی را ایجاد کردیم که به اداره عشایر، مرزی و روستایی، اولاً معلم دهیم و دوماً با همکاری نهادهای خیرین و اعتبارات مراکزی مثل ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان بتوانیم نارسایی ابنیه و ساختمان‌های این مدارس برطرف کنیم؛ به عنوان مثال مدارس کانکسی، کلاس‌های سنگی و مدارس فاقد سرویس بهداشتی را درست کنیم.
*رتبه‌بندی معلمان از شعار به عمل تبدیل شد
وزیر آموزش و پرورش به موضوع رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: این دولت عزم جدی داشت و با همکاری مجلس و شورای نگهبان، رتبه‌بندی را که به یک شعار تبدیل شده بود، از شعار به عمل تبدیل کرد و از هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح خواهد شد.
وی با بیان اینکه این رتبه‌بندی کاملا متفاوت از جهت کمی و کیفی با رتبه‌بندی است که قبلا دولت پیشنهاد کرده بود، گفت: الحمدالله اقدامات برای ارتقای کیفیت نظام تربیتی شروع شده است و امیدواریم شاهد ارتقای نظام آموزشی و ما به‌ازای معیشت معلمان خواهیم بود.
* بازگشت تغذیه رایگان به مناطق محروم بعد از 10 سال
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در مناطق محروم، تغذیه رایگان که 10 سال بود قطع بود، دوباره بر می‌گردد؛ همچنین در حوزه تحصیل و تهذیب و ورزش که شعار محوری است، کارهایی در حال انجام است.
وی تصریح کرد: ان‌شاءالله همه معلمان سلامت باشند مخصوصا در این دوره کرونا و از سرگیری آموزشی خیلی زحمت کشیدند و از همه معلمان تشکر می‌کنم و این هفته را به این عزیزان تبریک عرض می‌کنم؛ امیدواریم جامعه ما در راستای نظام معیار اسلامی، دانش‌آموز در تراز انقلاب اسلامی تربیت کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه