روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۱ ارديبهشت - شماره 4121

عدم موازنه درآمد و هزینه؛

دلیل زیان انباشته شرکت های آب و فاضلاب استانی

 آذربایجان شرقی – لیلا پاشایی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در خصوص زیان انباشته این شرکت و زیان ده بودن شرکت های آب و فاضلاب استان ها، اظهار کرد: قیمت تمام شده تامین و خدمات دفع فاضلاب بالاست.
این مقام مسوول افزود: به طور مثال قیمت تمام شده تولید آب در حد ۲ هزار و ۲۰۰ تومان برای هر مترمکعب است اما آب بهایی که ما از مردم اخذ می کنیم در حد یک سوم قیمت تمام شده آب است.
وی گفت: در مورد فاضلاب نیز قیمت تمام شده خدمات فاضلاب به قیمت سال جاری و به ازای هر مترمکعب هزار و ۴۰۰ تومن هست که ۵۰ درصد آن را از مردم اخذ می کنیم، در جایی که یک سوم قیمت تمام شده آب و ۵۰ درصد بهای خدمات فاضلاب را دریافت می کنیم مسلم است که این دو عامل باعث انباشته شدن زیان شرکت شده و در سال های قبل هم همین طور بوده است.
عدم موازنه درآمد و هزینه موجب زیان انباشته شرکت های آب و فاضلاب استان ها شده است
وی ادامه داد: معمولا نسبت به قیمت تمام شده مبالغ کمتری از شهروندان عزیز دریافت می شود همه ساله به خصوص در ۲ سال اخیر هزینه نگهداری خیلی بالا بوده، هزینه نگهداری یا بازسازی تاسیسات مواد مصرفی به مواد اولیه لازم برای تاسیسات آب و فاضلاب هزینه بالایی داشته و این عدم موازنه درآمد و هزینه موجب زیان انباشته شده است.
وی یادآور شد: در بخش شرب، صنعت و کشاورزی با کمبود آب مواجه هستیم، به خصوص میزان بارندگی سال گذشته ۳۴ درصد در استان آذربایجان شرقی کاهش داشته است که کمتر از حد طبیعی می باشد.
وی ادامه داد: برای کمک به تولید و جلوگیری از قطعی آب برای مصارف شرب و صنعت دولت مصمم است اما تا جایی که می تواند تلاش می کند تا مصارف آب را کاهش دهد ولی ناچار برای جبران هزینه های عملیات بازسازی تجهیزات و نگهداری تاسیسات باید قیمت آب بها تجدید نظر شود، البته این قیمت فروش تا جایی که مردم توانایی پرداخت داشته باشند باید قیمت ها واقعی بشود.
وی خاطرنشان کرد: الگوی مصرف در کشور ما برای هر نفر ۱۵۰ لیتر در شبانه روز تعریف شده اکنون متاسفانه در سطح کشور به جای ۱۵۰ لیتر ۲۲۰ لیتر در هر شبانه روز مصرف داریم در واقع در حد ۷۰ لیتر در شبانه روز ما بیش از اندازه شاخص تعریف شده، مصرف داریم.
وی یادآور شد: برای اینکه مردم عزیز به سمت مصرف استاندارد یا بهینه سوق داده شوند قیمت‌ها باید اصلاح و افزایش پیدا کند در حد اینکه بتوانیم به قیمت تمام شده نزدیک شویم یعنی افزایش قیمت عامل بازدارنده در مصرف خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: هزینه انتقال آب از مسافت های دور و از استان های دیگر، هزینه برق، فیلتراسیون، هزینه های نگهداری و بازسازی تاسیسات آبی قیمت تمام شده آب را بالا می برد در برخی از شهرها مثل ورزقان تامین آب از طریق چاه های اطراف شهر تامین می شود و هزینه انتقال و تاسیسات حداقل است در صورتی که برای رساندن آب به کلانشهر تبریز از استان های دیگر اقدام می شود و مستلزم هزینه های بالا می باشد بر این اساس پیشنهاد دیگر این است که قیمت آب بها بر اساس این هزینه ها تعیین شود.
وی ادامه داد: تعیین آب بها به صورت منطقه ای تعیین شود تا درآمدها، کفاف هزینه ها را بدهد یعنی شهرهایی که رساندن آب به آنها مستلزم هزینه های بیشتر است آب بهای بیشتری را نیز پرداخت کنند یا متوسط استانی محاسبه شود و بر همین اساس ضریب قیمت تمام شده فرامنطقه ای مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآور شد: قیمت ها عامل بازدارنده در مصرف خواهد بود البته مهمتر از این موضوع فرهنگ سازی در مصرف آب و رعایت الگوی مصرف است البته کنترل های نظارتی و دعوت مردم به کاهش مصرف عواملی است که در کاهش مصرف و جلوگیری از مصارف غیرضرور در کنار ایجاد مشوق برای مصرف بهینه بسیار تاثیرگذار است و باید همه این موارد باهم پرداخت شود.  
وی افزود: هزینه های آب و فاضلاب با درآمد های آب بهاء و حق انشعاب تامین می شود و هزینه اجرای طرح های آبی و فاضلاب با ۵۰درصد از طریق منابع داخلی پرداخت می شود بر این اساس مشکل اعتباری پیش می آید.
وی خاطرنشان کرد: پایین بودن آب بها یا نرخ دفع فاضلاب در اجرای طرح ها تاثیر مستقیم دارد و آن را تحت الشعاع قرار می دهد بر این اساس درآمدها به سمت واقعی شدن سوق پیدا کند این درآمدها تاثیر مستقیم در اجرای طرح ها و توسعه تاسیسات آب و فاضلاب دارد و نفع آن به مردم برمی گردد.
وی اظهار کرد: ۵۰ درصد اجرای تاسیسات آب و فاضلاب از طرف دولت تامین می شود و اعتبار برخی پروژه ها به طور ۱۰۰ درصد توسط دولت پرداخت می شود، اما ۵۰ درصد اعتبار طرح های کوچک دولتی تامین می شود و بقیه باید از منابع داخلی پرداخت شود.
وی تاکید کرد: طرح مسکوت در استان نداریم اما برخی طرح های نیمه کاره در آذربایجان شرقی به علت نبود اعتبارات لازم از طرف منابع عمومی و پایین بودن منابع درآمدی شرکت به کندی پیش می رود، اکنون در استان ۲۶۰ طرح آبرسانی روستایی در حال اجرا است که خوشبختانه تامین اعتبار شده است.
وی اضافه کرد: ولی برای طرح های آبرسانی و آب و فاضلاب شهری به خصوص تصفیه خانه های فاضلاب دچار مشکل هستیم به خاطر کافی نبودن اعتبارات منابع عمومی و درآمد شرکت از روند اجرایی کندی برخوردار است.
وی همچنین گفت: هزینه های تاسیسات، تولید یا استحصال آب یا دفع فاضلاب در استان نسبت به استان های دیگر متفاوت است و در آذربایجان شرقی به خاطر اینکه ۷۰ درصد آب آن از طریق آب های سطحی و آب ذخیره سدها می باشد و یا از فاصله ۱۸۰ کیلومتری از طریق پمپاژهای متعدد آب به طور فرامنطقه ای تامین می شود قیمت تمام شده آب نیز بیشتر است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه