روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ دوشنبه ۴ بهمن - شماره 4068

یک شرکت مستقل دارویی در آمریکا:

از هر 10 مکمل روغن ماهی یکی فاسد است

  قرص‌های مکمل‌ روغن ماهی به این دلیل که از اسیدهای چرب امگا ۳ سرشار هستند عمدتا در سراسر انگلیس و ایالات‌متحده محبوبیت دارند اما آزمایش‌های مستقل یک شرکت دارویی آمریکایی نشان داده‌ که از هر ۱۰ مکمل خوراکی روغن ماهی، یکی "فاسد" است.
روزنامه "ایندیپندنت" در گزارشی در این باره آورده است: تجزیه‌ و تحلیل ۶۴ مکمل روغن ماهی که تحت ۶۰ برند بزرگ خرده‌فروشی در ایالات‌متحده فروخته می‌شوند و در سطح جهانی در دسترس‌ هستند، نشان داد که برخی از آن‌ها ۱۱ برابر بیشتر از حد توصیه‌ شده، فاسد شده‌اند.
یک شرکت دارویی خصوصی در سان‌فرانسیسکو موسوم به کمپانی “Labdoor” که مکمل‌ها و ویتامین‌ها را از نظر خلوص، دقت برچسب و ارزش غذایی‌ تجزیه‌ و تحلیل می‌کند، مکمل‌های روغن‌ ماهی را از نظر محتوای امگا ۳، EPA (اسید ایکوزاپنتانوئیک) و DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک)، ویتامین D و CLA (اسید لینولئیک مزدوج) آزمایش کرده است.
این شرکت دارویی همچنین میزان اکسیداسیون را در این محصول تجزیه‌ و تحلیل کرده که میزانِ تازگیِ هر روغن را بر اساس "استانداردهای داوطلبانه بین‌المللی فاسدشدگی" اندازه‌گیری می‌کند.
روغن ماهی زمانی که اکسید می‌شود فاسد است. این وضعیت را می‌توان با طعم تند ماهی و بوی ترشیدگی تشخیص داد. تعدادی از محصولات روغن ماهی طعم‌هایی مانند مرکبات را برای پوشاندن بوی ترش و همچنین طعم و بوی ماهی به این قرص‌ها اضافه می‌کنند.
گزارش Labdoor می‌گوید: حدود ۱۰ درصد از برندهایی که مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار داده است، به‌ اندازه‌ای سطح روغن ماهی اکسیدشده آن‌ها بالا است که فاسد تلقی می‌شوند.
این یافته‌ها که اولین بار گاردین آن را گزارش کرد به دنبال مطالعات جهانی که از سال ۲۰۱۵ انجام شد، منتشر می‌شود. آن مطالعات نشان داد که به‌طور متوسط ۲۰ درصد از محصولات روغن ماهی اکسیداسیون بیش‌ازحد دارند.
در مطالعات قبلی نیز روغن ماهی به دلیل زنجیره طولانی تولید آن، "بسیار حساس در برابر اکسیدشدگی" عنوان شد.
مطالعه‌ای که در مجله "نوتریشن ساینس" منتشر شد، سفر مکمل‌های روغن ماهی از صید در اقیانوس تا محصول نهایی در دست مصرف‌کننده را به‌ تفصیل شرح داد و اشاره کرد که منابع عمده روغن ماهی، ماهی‌های صیدشده در سواحل پرو و ​​شیلی است.
صیدها با کشتی‌های ماهیگیری به ساحل منتقل می‌شوند و سپس در کنار سایر محصولات ماهی به روغن ماهی خام تبدیل می‌شوند. روغن قبل از ارسال به سراسر جهان برای پالایش بیشتر در مخازن بزرگ ذخیره می‌شود.
نتیجه نهایی این بررسی‌ها این است که مصرف‌کنندگان در معرض خطر خرید مکمل‌های اکسیدشده‌ای قرار دارند که اطلاعات ملموس اندکی روی بسته‌بندی آن‌ها برای ارائه جزئیات منبع اصلی روغن، قدمت آن و سطوح تصفیه آن وجود دارد.
هنوز مشخص نیست که آیا روغن ماهی فاسد برای سلامتی انسان مضر است یا خیر اما مطالعات نشان داده‌اند که این روغن نسبت به روغن ماهی تازه اثرگذاری کمتری دارد.

روند آموزش‌ «حضوری» در مدارس استثنایی اعلام شد
حضور تمام وقت معلمان
  رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور روند آموزش‌های حضوری در مدارس استثنایی را تشریح و تاکید کرد که معلمان و کادر مدرسه باید به شکل تمام وقت در مدرسه حضور داشته باشند.
حمیدرضا طریفی حسینیدر این باره اظهار کرد: از آذر ماه که ستاد ملی کرونا مجوز  مبنی بر بازگشایی تدریجی مدارس صادر کرده بود، مدارس ما تقریبا آموزش‌های حضوری خود را آغاز کرده بودند.
وی افزود: مدارس ما بنا به اقتضائاتی که دارند از جمله جمعیت مدرسه یا تعداد دانش آموزانی که در هر کلاس حاضر می‌شوند شرایط متفاوتی نسبت به مدارس عادی دارند. میانگین دانش‌آموزان در مدارس ما ۵۰ نفر و در هرکلاس درس شش نفر است.
رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه از مدارس خواسته‌ایم شرایط به نحوی فراهم شود که دانش‌آموزان در برخی گروه‌های هدف اگر شرایط آموزش حضوری را ندارد آموزش مجازی داشته باشند گفت: به عنوان مثال اگر امکان برگزاری کلاس‌ درس پنج تا شش نفره در گروه‌های چندمعلولیتی یا ناتوان مثل طیف اوتیسم فراهم نباشد، کلاس‌ها را دو و سه نفره کرده و امکان حضور را فراهم کنند.
حسینی افزود: اکثر همکاران ما در این دو سه ماه، حضور تمام وقت در مدرسه داشته‌اند. مطابق بخشنامه‌هایی که از وزارتخانه ابلاغ شده، همکاران ما باید به شکل تمام وقت در مدرسه حضور داشته باشند و اگر بنا به دلایلی امکان حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وجود نداشته باشد و نتوان کلاس درس با ظرفیت کامل برگزار کرد، اینکه دانش‌آموزان تفکیک و گروه‌بندی شوند، به مدرسه واگذار شده است.
وی تاکید کرد که اقتضائات هرمدرسه متفاوت از مدارس دیگر است، اما سیاست کلی این است که همکاران در مدرسه حضور داشته باشند و اگر هم قرار باشد بنا به شرایط ، آموزشی به صورت مجازی ارائه شود، از همان کلاس درس، آموزش مجازی به گروه‌هایی که نمی‌توانند در مدرسه حاضر شوند ارائه شود تا شرایط برای استقرار کامل دانش‌آموزان در مدرسه فراهم شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور:
مسیر رشد و پیشرفت فرزندان بهزیستی
رصد می‌شود
  رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر یادگیری مهارت و آمادگی برای اشتغال دانشجویان تحت پوشش این سازمان در کنار ادامه تحصیل، گفت: مسیر رشد و پیشرفت فرزندان بهزیستی رصد می‌شود.
علی محمد قادری در مراسم تقدیر از فرزندان زنان سرپرست خانوار و شبه خانواده که موفق به کسب رتبه زیر ۱۰۰۰ مقاطع مختلف تحصیلی از دانشگاه سراسری شده‌اند، با اشاره به مشکلات معیشتی و اقتصادی مطرح شده از سوی برخی از دانشجویان حاضر در جلسه نیز گفت: افرادی که مشکلات معیشتی و کمبودهایی از نظر اقتصادی دارند و با همه این سختی ها و مشکلات به این توفیقات دست یافته‌اند، نخبگانی هستند که تهدیدهای زندگی را به فرصت مبدل کرده اند و مایه فخر و مباهات هستند و چه بسا اگر امکانات افراد عادی جامعه را در اختیار داشتند، بسیار موفق تر ظاهر می شدند.
قادری با قدردانی از دانشجویان تحت پوشش بهزیستی به خاطر تلاش مضاعف، از آنان خواست مسیر رشد و ارتقای خود را با ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تکمیل کنند و ادامه داد: ما نیز سعی می کنیم مسیر امنیت اقتصادی را برای دانشجویان فراهم کنیم تا بیشتر متوجه آرمان و هدفشان باشند و همچنین مهارت های لازم آمادگی برای اشتغال در کنار ادامه تحصیل را کسب کنند که این موضوع با همیاری و برقراری ارتباطات با سازمان های مردم نهاد قابل انجام است.
وی خطاب به دانشجویان گفت: شرافت در زندگی شما ناشی از این است که هم کار کنید و هم درس بخوانید و از خدا می خواهم مسیر رشد و ترقی شما را طوری رقم بزند که در سال های آتی افتخار آفرینی های بیشتری از شما ببینیم.  این خبر که شما در حوزه امور اجتماعی بهزیستی با تلاش و همت و توجه به استعدادهای درونی خود در عین اقتضائات جاری زندگی، مسیر ارتقای علم را پیش گرفتید و برای خود هدفی را  انتخاب کرده اید، مایه مباهات است و از نظر من شما به خداوند نزدیک تر هستید و سعی کنید از این ذخیره بیشتر بهره ببرید.
قادری افزود: علاقه مند به رصد مسیر رشد و تعالی و پایش ترم به ترم تحصیلات شما عزیزان هستم و از معاونت اجتماعی می خواهم این امکان را فراهم کند و ارتباط تنگاتنگی بین بهزیستی و فرزندان حاضر برقرار شود و  از شما نیز می خواهم بهزیستی را مأمن امنی برای خودتان بدانید.
وی همچنین از مادرانی که با سختی و  محدودیت های موجود در زندگی و با هر بضاعتی که داشتند، زمینه توفیق این فرزندان را فراهم کرده اند، تشکر و قدر دانی کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه