روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ دوشنبه ۴ بهمن - شماره 4068

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد

شرط حذف ارز دولتی دارو

 مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه احتمالا ارز دولتی دارو حذف نمی‌شود، در عین حال درباره حذف این ارز و انتقال آن به بیمه‌ها، گفت: ما در بیمه سلامت آمادگی داریم ارز دولتی داروها حذف شود؛ اما این مسئله دو شرط مهم دارد و آن هم اینکه منابع کامل و به‌موقع به بیمه‌ها پرداخت شود؛ زیرا در غیر این صورت بیمه در پرداخت‌ها دچار مشکل خواهند شد.
دکتر محمدمهدی ناصحی در نشستی خبری ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن، گفت: عمده بیمه‌شدگان ما بیمه رایگان در دو بخش روستایی و همگانی هستند و در سایر صندوق‌ها هم در کل کشور تا دورترین نقاط را پوشش داده‌ایم و برای ما هم افتخار است که به مردم خدمت کنیم و همه حوزه‌های سازمان درصدد بهبود خدمات هستند. در سطح پوشش خدمات می‌خواهیم ان‌شاءالله بتوانیم مردم کم برخوردار در حاشیه شهرها که نه داخل شهر هستند و نه روستا، بیمه شوند. با همکاری سایر نهادها کار را آغاز کردیم که این قسمت جامعه را بیمه رایگان کنیم. او درباره پوشش بیمه ناباروری نیز اظهار کرد: اعتباری از زمان ابلاغ این برنامه تاکنون داریم و به شدت پیگیر هستیم و در سطح کشور ابلاغیه انجام دادیم و با موسسات وارد مذاکره و قرارداد شدیم و آمادگی پرداخت طبق قانون در این حوزه را داریم. تقاضا داریم اطلاع رسانی کافی صورت گیرد که زوجین نابارور بامراجعه به پزشکان نشان‌دار شوند و از این خدمات بهره ببرند.
او در ادامه صحبت‌هایش در خصوص نسخه نویسی الکترونیک نیز تاکید کرد: ما مجری اولیه اجرای طرح نبودیم و باید شورای عالی بیمه و معاونت‌های مرتبط در وزارت بهداشت این کار را انجام می‌دادند؛ اما بعد از اینکه اجرایی نشد به ما واگذار شد و اینبار قانون‌گذار تکلیف این کار را بر عهده بیمه‌ها گذاشت. این کار بزرگ ملی با تمام چالش‌ها و عدم همکاری‌ها صورت گرفت. نسخه نویسی الکترونیک یک نهال نوپا و آسیب پذیر است و باید فواید آن را دید.
وی در این راستا در پاسخ به سوالی درباره امکان انتشار اطلاعات بیمه‌شدگان در قالب سامانه نسخه نویسی الکترونیک، گفت: نشت پرونده فردی در فضای مجازی اول خود پزشک را زیر سوال می‌برد، پزشک امین مردم و بیمار است و اگر کدی دارد، برای معاینه و ویزیت بیمار است، نباید اقدام به نشر اطلاعات کند. قبلا مهر پزشک در درمانگاه و بیمارستان در بخش بود و استفاده می‌شد. اکنون این کد در دست پزشک است و الان حفاظت این کار بیشتر است و این کار بزرگ سبب بهبود بسیاری از موضوعات از جمله ساماندهی منابع و جلوگیری از تخلفات شده است. اما با یک سری از مشکلات می‌خواهند دستاوردها را تحت‌الشعاع قرار دهند.
ناصحی تصریح کرد: سازمان‌های بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی کم هزینه نکردیم و این درحالیست که خیلی‌ها از جمله بیمه‌های تکمیلی پای کار نیامدند و اکنون اعلام می‌کنند که مردم کاغذ بیاورند پول آنها را بدهیم، درحالی که این سامانه باید آماده می‌شد و در بیمه سلامت به بیمه‌های تکمیلی لینک دادیم تا مردم بتوانند بدون مراجعه به بیمه تکمیلی هزینه اسناد را دریافت کنند. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، اظهار کرد: سامانه ما قطعی چندانی ندارد و سامانه‌های پشتی قطع می‌شود. در تهران مشکل بیشتر است و در استان‌ها نسخه نویسی تا حد زیادی موفق است. خود نظام پزشکی به عنوان یکی از ارکان در دبیرخانه است و خود دوستان نظام پزشکی منتقد هستند که جای تعجب دارد و باید خودشان  فعال باشند. ما وظیفه پنل درست کردن نداریم و بعد هم مورد آماج حمله‌ها قرار گیریم، آیا وظیفه ما بوده امضای الکترونیک را ساماندهی کنیم؟ ۵۰ هزارنفر در سامانه نظام پزشکی بدون سخت افزارهای موجود امضای دیجیتال گرفتند؛ درحالی که نزدیک ۲۰۰ هزار پزشک شماره نظام دارند. مرتب به امنیت سامانه انتقاد دارند اما امنیت سامانه وظیفه چه کسی بوده است؟
وی در پاسخ به سوالی درباره حذف ارز دولتی دارو و تجهیزات پزشکی نیز گفت: احتمالا ارز دارو حذف نشود، زیرا مهم است که به سازوکارهای مدیریتی توجه و بازار دارویی به خوبی مدیریت شود. اصل قضیه‌ حدف ارز دولتی کار ارزشمندی برای کشور است و آرزوی ما این است که مدیریت صحیح منابع رخ دهد؛ اما این که در چه زمانی و با چه اطمینانی حذف ارز دولتی انجام شود، بسیار مهم است. ما در بیمه سلامت آمادگی داریم ارز دولتی داروها حذف شود؛ اما این مسئله دو شرط مهم دارد که منابع کامل و به‌موقع پرداخت شود؛ زیرا در غیر این صورت بیمه در پرداخت‌ها دچار مشکل خواهد شد. او در خصوص بودجه مورد نیاز برای حذف ارز دولتی داروها، تصریح کرد: مبالغ و بودجه مورد نیاز پیش‌بینی شده صرفا برای حذف ارز دارو ۳۷ هزار میلیارد تومان در بیمه سلامت و ۸۰ هزار میلیارد تومان در کل بیمه‌ها است و به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای حذف ارز دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی نیاز است.
ناصحی ادامه داد: در بحث مدیریت منابع نظام سلامت تلاش ما این است که منابع سلامت باید تجمیع شود و ساز و کارهای الکترونیک آن را شفاف کند. اکنون نمی‌دانیم منابعی که به یک موضوع تخصیص داده می‌شود، صرف چه اموری می‌شود. به طور مثال اگر منابعی برای نازایی تخصیص داده می‌شود، نمی‌دانیم به زوجین نابارور تخصیص پیدا می‌کند یا صرف ساخت ساختمان می‌شود. باید توزیع منابع شفاف باشد و کارهای بزرگی در این دوره دارد انجام می‌شود. یکی از کارهای مهم پیگیری و ساماندهی پزشکی خانواده و نظام ارجاع است و ما هم در صندوق پوشش همگانی دو خدمت فشارخون و دیابت را زیر پوشش نظام ارجاع بردیم تا نیاز القایی کنترل شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه