روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ يکشنبه ۳ بهمن - شماره 4067

زنان وانقلاب

 مهدیه رحمانی نیا- مقام زن در اسلام چنان است که در قرآن کریم سومین سوره مفصل به نام «النساء» نامیده شده است و در ده سوره دیگر مسائلی مربوط به حقوق و منزلت زنان است و همه جا در خطابات عام آنان مورد خطابند و همچنین می توان از بسیاری از مفاهیم قرآن می توان نکات مهمی را در این رابطه استنباط کرد و می توان این ادعای دروغ را که اسلام برای زن ارزشی قائل نیست بدینوسیله بطور کلی منتفی دانست . اسلام زن را بعنوان مسئله مهم زندگی و متمم حیات انسانی در مسائل اجتماعی ، اخلاقی و قانونی خود جا داده و او را به عنوان عضو موثر جامعه دانسته است.
زنان هم متقابلاً در پرتو معنویت و عظمت انقلاب اسلامى به این واقعیت رسیدند که اسلام براى آنها هویتى انسانى قائل است که ریشه در گرایشهاى عالى دارد و الگوگیرى از مکتب حضرت زهرا(س) بزرگ بانوى عالم بشریت و اتکال به قوّه لایزال الهى و چنگ زدن به ریسمان حق آنان را در جایگاهى رفیع و ارزشمند قرار داد.
امام به دو دلیل معتقد بود زنان از مقام و منزلت‏‎ ‎‏والایی برخوردارند و باید برای اعاده حقوق از دست رفته آنان تلاش کرد:‏‎ ‎‏نخست آنکه زنان نیمی از آحاد هر جامعه ای به حساب می آیند و بنابراین،‏‎ ‎‏حق آنان است که در مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه خود مشارکت کرده‏‎ ‎‏و در حل مشکلات کشور سهیم باشند.
از دیدگاه امام خمینی اسلام زن را‏‎ ‎‏مثل مرد در همه شئون دخالت می دهد و مرد و زن باید با هم اقدام به‏‎ ‎‏آبادانی کشور خود کنند. دوم آنکه زن دارای نقش مادری است و به لحاظ‏‎ ‎‏اهمیت او در انسان سازی دارای نقشی شبیه نقش قرآن مجید است و شغل‏‎ ‎‏مادری در ردیف شغل پیامبری قرار دارد. به گفته امام: «انبیا آمده اند که‏‎ ‎‏انسان بسازند و باید شغل مادرها هم همین باشد.»
نقش زنان در صحنه‏هاى قبل از پیروزى انقلاب اسلامى، ایران بسیار فعالانه‏تر و قویتر از هر زمان دیگرى بود. حضور زنان در صحنه‏هاى مبارزه و تلاش، مثلاً بردبارى خانواده‏هاى انقلابى در برابر انبوه مشکلاتى که رژیم ستمگر شاه براى آن‏ها پیش مى‏آورد، ترغیب و تشویق همسران و پسران و مجاهده و تلاش در سرنگونى طاغوت از جمله عوامل مؤثر در روند روبه تکامل انقلاب بود. صبورى مادران داغدیده که جوانهاى خود را در صحنه تظاهرات و راهپیمایى‏ها از دست مى‏دادند و هیچ شکایتى نداشتند از امورى است که نمى‏توان همانندى براى آن در جنبشهاى ملى و یا مذهبى در دیگر نقاط جهان پیدا کرد.
در واقع اگر همکارى خالصانه زنان با همسرانشان در میادین مبارزه، زندان رفتن و شکنجه و آزار نبود شاید این مقاومت‏ها در راه پیروزى به ثمر نمى‏رسید و ریشه‏هاى سازنده و شکل دهنده انقلاب پا نمى‏گرفت، شهادت تعداد زیادى از زنان مسلمان چه در تظاهرات و چه در زندانها از جمله واقعه 17 شهریور و نداى لبیک به رهبر انقلاب در راهپیمایى‏هاى گسترده‏اى چون تاسوعا و عاشوراى سال 57 نشانگر روحیه بالا و وفادارى زنان به اسلام و رهبر آن بود که از اراده‏اى محکم و خلل‏ناپذیر و ایمانى قوى سرچشمه مى‏گرفت.
 مأموران رژیم وقتى صحنه نمایش میلیونى زنان را در تظاهرات خیابانى مى‏دیدند و رفتارهاى محبت‏آمیز و مادرانه آنها که دلسوزانه مى‏خواستند به جمع ملت بپیوندند را مشاهده مى‏کردند، در یک لحظه تصمیم مى‏گرفتند و به آغوش مردم باز مى‏گشتند و اسلحه‏هاى خود را بسوى فرماندهان و سرسپردگان رژیم نشانه مى‏گرفتند.
 امام خمینى که بارها به نقش کلیدى و قابل ملاحظه زنان در پیروزى انقلاب تأکید کرده فرموده‏اند:«... در تظاهرات خیابانى زنان ما، بچه‏هاى خردسال خود را به سینه فشرده بدون ترس از تانک و توپ و مسلسل به میدان آمده‏اند...آنان نقش ارزنده‏اى در مبارزات ما ایفاء کرده‏اند. در چه تاریخى این چنین زنانى را سراغ دارید و در چه کشورى»
و در جاى دیگر از سهم عظیم بانوان در پیروزى انقلاب چنین فرموده‏اند:«شما بانوان در ایران ثابت کردید که در پیشاپیش این نهضت قدم برداشتید، شما سهم بزرگى در نهضت اسلامى ما دارید. شما در آینده براى مملکت ما پشتوانه هستید. از شماست که مردان و زنان بزرگ تربیت مى‏شود. در دامن شما مردان و بانوان بزرگ تربیت مى‏شوند شماها عزیز ملت هستید. پشتوانه ملت هستید.»
شهید مطهرى نیز بر نقش سازنده و مفید بانوان در انقلاب اشاره دارد و مى‏فرماید: «انقلاب اسلامى ایران ویژگى‏هایى دارد که مجموع آن را در میان تمامى انقلاب‏هاى جهان بى‏نظیر و بى‏رقیب ساخته است یکى از آن ویژگى‏ها ذى سهم بودن بانوان است. بانوان سهم بزرگى از انقلاب را به خود اختصاص دادند و این حقیقتى است که جملگى برآنند.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه