روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ شنبه ۲ بهمن - شماره 4066

مخبر به بازار بزرگ تهران رفت

شتاب تعامل با مردم در دولت رئیسی

معاون اول رییس جمهور پنج شنبه ضمن بازدید از بازار بزرگ تهران از نزدیک به گفتگو با کسبه، بازاریان و مردم پرداخت و در جریان مشکلات، دغدغه ها و مسائل ایشان قرار گرفت.
محمد مخبر در حاشیه این بازدید ۳ ساعته، هدف از حضور خود در بازار را اطلاع از وضعیت موجود و مشکلات ساختاری بازاریان و مسائل مرتبط با کسب و کار آنها عنوان کرد و افزود: بازار تهران در حوزه ایمنی و کسب و کار مشکلات متعددی دارد و در خصوص مالیات و ارزش افزوده دستگاه های کارتخوان هم مسائلی داریم که در حال پیگیری برای رفع این مشکلات هستیم. مخبر در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص زمان حل مشکلات مطرح شده از سوی بازاریان اظهار داشت: معمولا پس از بازدیدها، جلساتی تشکیل می دهیم و برای حل مشکلات برنامه ریزی میکنیم. ان شاالله برای حل این مسائل نیز جلسه ای با مسئولین اجرایی مربوطه برگزار خواهد شد تا برای حل مسائل  تصمیم گیری شود. وی در خصوص مشکلات و مسائل مالیاتی و دستگاههای کارتخوان نیز اظهار امیدواری کرد در جلسه ای که در این خصوص برگزار خواهد شد با کمک دستگاههای اجرایی، مسائل و مشکلات مربوطه حل و فصل شود. معاون اول رییس جمهور در جواب سوال دیگری در خصوص میزان تاثیر بازدیدهای میدانی خاطرنشان کرد: این بازدیدها بسیار مهم است چون از نزدیک در جریان مسائلی قرار می‌گیریم که ممکن است بدون بازدید از جزئیات و ریز مسائل مطلع نشویم. وی افزود: اولین بازدید مربوط به صف های طولانی مرغ و تخم مرغ و نابسامانی های مربوط به آن بود که بازدید انجام  و با برنامه ریزی، مسائل مرتبط سامان‌دهی شد.اگر بازدید انجام نمی شد و از نزدیک در جریان مسائل قرار نمی‌گرفتیم شاید به این سرعت نمی توانستیم مشکلات حل کنیم. امروز هم همین است ان شاالله دنبال می کنیم تا مسائل حل شود. مخبر طی این مدت نشان داده است که تولید را راهکار حل بسیاری از مشکلات از جمله تورم و گرانی می داند. به باور او  تولید تنها راه نجات اقتصاد کشور است و می‌تواند مسائلی مانند رشد اقتصادی، بیکاری، سرمایه گذاری، ارتقاء ارزش پول ملی و کنترل تورم را محقق کند.
وی می گوید: دولت به دنبال طراحی و اجرای برنامه‌ای تحت عنوان نهضت احیاء است تا بر اساس این طرح بنگاه‌های تولیدی که تعطیل شده و یا با ظرفیت پایین فعالیت دارند تحت حمایت قرار گیرند و با توانی جدید به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند.به جز در مواردی که موضوع رقابت و ساماندهی قیمت و کیفیت مطرح است، در سایر موارد نباید کالایی که نمونه مشابه آن در داخل تولید می‌شود، به کشور وارد شود. پیشتر معاون اول رئیس جمهوری با حضور در بازار امین حضور تهران اظهار امیدواری کرده بود دولت بتواند با رصد مداوم و با همراهی تولیدکنندگان وضعیت این بازار را نیز ثبات بیشتری بخشیده و در مسیر کنترل قیمت ها و حل مشکلات مردم قدم بردارد.

بانک اطلاعاتی خانه‌ها و خودرو‌های لوکس تکمیل شده است
مالیات ستانی امکان پذیر شد
   سیاوش غیبی پور، کارشناس مسائل مالیاتی درباره امکان مالیات ستانی از مالکان خودرو و خانه لوکس گفت: در مورد مالیات ستانی از خانه‌های لوکس، ارزیابی به مودی اعلام می‌شود که مثلا ملک شما این ارزش را دارد. حالا مالیات این خانه به دو روش گرفته می‌شود. در روش اول که پس از ابلاغ آئین نامه اجرایی قابل پیگیری است که براساس آن در مرحله فروش مالیات ملک دریافت می‌شود. از طرفی ضریب مالیات هم چندان سنگین نیست که نشود مالیات آن را گرفت. مثلا خانه‌ای که ۳۰ میلیارد تومان قیمت دارد، مالیات آن حدود ۴۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود.
وی ادامه داد: در روش دوم در مرحله اقدامات اجرایی مالیات خانه لوکس دریافت می‌شود. بدین صورت که به مالک خانه اخطار داده می‌شود. پس از آن هم پرونده مالیاتی شکل می‌گیرد. اگر پرونده مالیاتی تشکیل و اقدامات اداری آن قطعی شد. پس این مرحله اقدمات اجرایی صورت می‌گیرد. به این معنا که حساب بانکی او مسدود و یا ممنوع الخروج می‌شود تا بدهی دولت را پرداخت کند. سیر اجرا شدن مالیات ستانی این قانون هم به این شکل است که در مرحله اول، بنا را به خوداظهاری تا پایان بهمن گذاشته اند. اگر فرد خوداظهاری نکند، کمیته به فرد اخطار می‌دهد که شما این بدهی را دارید، تا بیاید و چارچوب پرونده را مشخص کند. بعد هم در بررسی فرد می‌آید از ارزش ملک یا خودرو دفاع می‌کند، اما ماهیت موضوع تغییر نمی‌کند، چرا که لوکس بودن خانه به تایید رسیده است و در نهایت ممکن است ارزش خانه مثلا از ۳۰ میلیارد تومان به ۲۵ میلیارد تومان کاهش پیدا کند. اگر هم در ملکی شرکایی وجود داشته باشند، بدهی به میزان افراد تقسیم می‌شود.
این کارشناس حوزه مالیات درباره احتمال موفقیت طرح و میزان مالیات ستانی از این محل گفت: اینکه چقدر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس در سال اول چه میزان درامد مالیاتی حاصل می‌کنند، به نظر می‌رسد که بسیار کم باشد. چرا که سال اول باید رسیدگی انجام شود و در واقع افراد در سال‌های بعد مشمول وصول مالیات می‌شوند. با این حال به نظر من قانون مالیات ستانی از خانه و خودروی لوکس، قانون خوبی است، اما سازوکار‌های اجرایی آن اشکال دارد. هر چند خود قانون ارزش افزوده نیز ۱۰ سال طول کشید تا اشکالات آن رفع شود؛ بنابراین خیلی نباید انتظار داشت که اشکالات اجرایی این طرح در سال اول حل شود. حل این چالش‌ها و مشکلات به زمان و بازخورد‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیاز دارد.
وی افزود: از نظر ارقام و اعداد سر سال نباید روی درامد‌های این طرح خیلی حساب باز کرد. علاوه بر این در مورد مالیات خانه‌های خالی هم شرایط به همین شکل است. در مهرماه آئین نامه ابلاغ شده است؛ بنابراین هرکسی که امسال مشمول است، سال بعد باید مالیات خود را پرداخت کند. فرمول آن هم ساده است. به این صورت که اگر هشت ماه خانه شما خالی بماند، چهار ماه معافیت دارید و آن هشت ماه که خالی است باید مالیات آن پرداخت شود. مثلا یک ملکی که ۱۰ میلیون اجاره ماهیانه آن است، به نرخ ماده ۱۳۱ درامد آن مشمول می‌شود. اما سال‌های بعد اگر این خانه دوباره خالی بماند، مالیات آن ۱۲ تا ۱۸ برابر می‌شود. اگر کسی ۶ خانه داشته باشد باز ۶ برابر این میزان محاسبه خواهد شد. این مسئله به نوعی بازدارندگی ایجاد می‌کند که مردم خانه‌ها را عرضه کنند و احتکار نکنند. غیبی پور با اشاره به سازوکار‌های مالیات ستانی کنونی در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر سازوکار‌ها و روند‌ها سیستمی شده است، از طرفی مدیران جدید هم کارشان را با سیستمی شدن فرایند‌ها شروع کرده اند. با این وجود در اجرا باید ببینیم که چه مقدار از آن سازوکار‌های سنتی فاصله می‌گیرند. اما قبول دارم که خیلی از سیستم‌ها و مالیات دادن‌ها هوشمند نیست. این قانون ها، قانون‌های مترقی در کشور ما هستند و باید دید که بازخورد اجرایی آن‌ها چه خواهد شد و فعلا برای قضاوت قدری زود است. وی تصریح کرد: ما در حال حاضر سازوکار اطلاعات هوشمند در کشورمان نداریم. چون سازوکار اطلاعات هوشمند نیست، خیلی‌ها که باید دقیق شناسایی شوند، احتمال خطا و انحراف در آن وجود دارد. آقای دکتر منظور، رئیس جدید سازمان امور مالیاتی که این مسئله را دنبال می‌کند و در پی اجرای آن است، در واقع این مسئله یک آزمون مدیریت برای او به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه