روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ دي - شماره 4064

شوک بزرگ مقاومت یمن به امارات با ۲۰ پهپاد و ۱۰ موشک بالستیک

عملیات نفوذ در عمق

 منابع رسانه‌ای دیروز از انفجار ۳ تانکر حامل نفت در منطقه «المصفح» در امارات خبر دادند. به دنبال وقوع انفجار مذکور آتش سوزی گسترده‌ای در منطقه المصفح به وقوع پیوسته است. المصفح یک منطقه صنعتی است که در جنوب غرب شهر «ابوظبی» امارات واقع شده است.
پلیس ابوظبی ضمن تأیید خبر وقوع انفجار در منطقه المصفح گفته است: در پی انفجار تانکرهای سوخت، ۳ نفر کشته و ۶ نفر دیگر مجروح شده‌اند. ملیت یکی از افراد کشته شده پاکستانی و دو تن دیگر هندی هستند. بنا بر اعلام پلیس، یک آتش‌سوزی هم در محوطه ساخت‌وسازهای جدید در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی روی داده است اما تلفاتی به دنبال نداشته است. این در حالی است که چندی پیش نیز یک آتش سوزی در منطقه صنعتی «جبل علی» واقع در شهر «دبی» امارات رخ داده بود. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن همزمان با وقوع انفجار در ابوظبی امارات اعلام کرد: در یک عملیات راهبردی عمق خاک امارات را هدف قرار دادیم. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که طی ساعات آتی بیانیه مهمی را در خصوص جزئیات عملیات نظامی استراتژیک در عمق خاک امارات منتشر خواهد شد.‌سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که طی ساعات آتی بیانیه مهمی را در خصوص جزئیات عملیات نظامی استراتژیک در عمق خاک امارات منتشر خواهد شد از سوی دیگر، «کاظم الحاج» کارشناس امور امنیتی عراقی با اشاره به حمله پهپادی انصارالله یمن به فرودگاه ابوظبی آن را قابل پیش بینی دانست و اعلام کرد که این به سبب دخالت آشکار امارات در کشورهای منطقه قابل پیش بینی بود. وی افزود: هدف قرار گرفتن فرودگاه ابوظبی در امارات قابل پیش بینی بود و این به سبب نقش آشکار آن در ایجاد فتنه در منطقه به ویژه مشارکتش با عربستان در جنگ یمن است.
این کارشناس تاکید کرد: این حق کشورهاست که از خود دفاع کنند به ویژه با توجه به اقدامات و نقش مخربی که امارات در یمن، عراق و سوریه دارد. وی گفت: ملت‌های منطقه زیربار طرح‌ها نمی‌روند. امارات تاوان دخالتهای خود را می‌پردازد. امارات باید حد خود را بداند.
علیرغم اینکه یمنی‌ها با ۲۰ پهپاد و ۱۰ موشک عمق خاک امارات را هدف قرار دادند اما ابوظبی تلاش می‌کند عملیات مذکور را کوچک جلوه دهددر همین حال، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش أنصارالله یمن به عملیات استراتژیک این کشور علیه مواضع حساس امارات که امروز انجام شد، واکنش نشان داد. البخیتی در این خصوص گفت: امارات با از سرگیری عملیات تجاوزکارانه علیه یمنی‌ها موجب شد تا نیروهای یمنی به آن پاسخ دهند. امارات به اندازه کافی در برابر هر نوع عملیات نظامی سست و ناتوان است. وی افزود: ما پاسخ حمله را با حمله می‌دهیم.
درحالی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در یک عملیات بزرگ و استراتژیک موفق شدند با ۲۰ پهپاد و ۱۰ موشک بالستیک، مناطق حساس و کلیدی را در امارات هدف قرار دهند، اما مسئولان ابوظبی تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا عملیات مذکور را کوچک جلوه داده و به گونه‌ای القا کنند که عملیات یمنی‌ها تنها منجر به وقوع چند آتش سوزی ساده شده است.
«مصفح» اصلی ترین شهر صنعتی امارات محسوب می‌شود و این بدان معناست که یمنی‌ها کلیدی‌ترین نقطه صنعتی امارات را هدف قرار داده اندیکی دیگر از نکاتی که موجب شده است تا شهر مصفح از اهمیت بسزایی برخوردار باشد، نزدیکی آن به فرودگاه بین المللی ابوظبی است. در این شهر صنعتی شرکت‌های بسیاری واقع شده اند. از همین روی، شهر مذکور از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این شهر بیش از ۱۵۰ هزار نفر سکونت دارند که اغلب دارای تابعیت‌های مختلف هستند. گفتنی است المصفح به پنج منطقه صنعتی تقسیم می‌شود: منطقه ایکاد ۱ شامل مجتمع‌های تخصصی در صنایع مهندسی سنگین. ایکاد ۲ شامل مجتمع‌های تخصصی در صنایع سبک و متوسط. ایکاد ۳ شامل صنایع سبک و متوسط و برخی شرکت‌های بین‌المللی. ایکاد ۴ شامل صنایع تکنولوژی پیشرفته و ایکاد ۵ شامل مجتمع‌های تخصصی در صنعت خودرو.
در این منطقه همچنین نمایشگاه‌ها و مراکز تعمیر و نگهداری برندهای بین‌المللی خودرو از جمله «آئودی»، «بنتلی»، «پورشه» و «فولکس واگن» قرار دارند. بر اساس تمامی آنچه که گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که یمنی ها یکی از کلیدی ترین و حیاتی ترین شهرهای صنعتی امارات را هدف قرار داده اند. نکته قابل تأمل نیز آن است که یمنی‌ها صراحتاً اعلام کرده اند که امارات باید منتظر حملات دردناک‌تر نیز باشد. اکنون مقامات ابوظبی به خوبی دریافته‌اند که یمنی‌ها به تهدیدات خود جامه عمل می‌پوشانند. لذا بعید نیست که امارات پس از شوک بزرگی که امروز توسط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به آن وارد شد، در نوع مشارکت خود در ائتلاف متجاوز عربی علیه یمن تجدید نظر کند و یا حتی به تعلیق این مشارکت نیز بیندیشد؛ چرا که در غیر این صورت، متحمل ضربات دردناک‌تری خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه