روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ دي - شماره 4059

بررسی فاجعه تصادف زنجیره ای بهبهان - رامهرمز

مقصر: انسان، جاده و خودرو!

 مدیر روابط عمومی اورژانس علوم پزشکی اهواز از برخورد بیش از ۵۹ خودرو به دلیل غلظت بالای مه در محور بهبهان - رامهرمز خبر داد و گفت: این حادثه ۵ فوتی و ۴۱ مصدوم داشت.
عارف اصل شرهانی دیروز دوشنبه ۲۰ دی‌ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: ساعت ۷ و ۵۰ دقیقه صبح امروز به دلیل مه شدید در محور مواصلاتی بهبهان - رامهرمز روبروی روستای دودانگه حدود ۵۹ خودرو دچار سانحه و تصادف زنجیره‌ای شدند.
وی افزود: متأسفانه بر اثر این تصادفات ۴ خودرو دچار آتش‌سوزی شده و ۵ نفر جان خود را از دست داده و ۴۱ نفر نیز مصدوم گردیدند.
در این حادثه سه خودرو دچار آتش سوزی شدند که در یکی از خودروها یک خانواده سه نفر بر اثر سوختگی فوت کردند و یک نفر دیگر در خودروی سمند جان باخت تا تعداد فوتی های سر صحنه این حادثه به چهار نفر افزایش یابد.همچنین یکی از مصدومان حادثه نیز ساعتی بعد از انتقال به مرکز درمانی بر اثر شدت جراحت های وارده فوت کرد تا آمار فوتی های این حادثه تا کنون به پنج نفر افزایش یابد.
مدیر روابط عمومی اورژانس علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه ۵ نفر از مصدومین و یک نفر از فوتی‌ها زن و مابقی مرد بودند، گفت: ماهیت این کار را اورژانس علوم پزشکی بهبهان بر عهده داشت که اورژانس علوم پزشکی اهواز نیز به دلیل سنگین بودن تصادفات همراه جمعیت هلال احمر خوزستان برای امدادرسانی در صحنه حضور داشتند.
گفتنی است، در ۲ روز گذشته نیز ۲ تصادف زنجیره‌ای دیگر به دلیل غلظت بالای مه صبحگاهی در محور آبادان و اهواز - رامهرمز اتفاق افتاده بود که در محور آبادان ۷ خودرو و دیگری ۲۸ خودرو با هم برخورد کردند.
لازم به ذکر است، ۱۰ نفر از مصدومین بعد از درمان از بیمارستان مرخص شدند.
خطای انسانی علت تصادف زنجیره ای در جاده بهبهان - اهواز بوده است
رییس پلیس راه خوزستان گفت: خطای انسانی در حادثه تصادف زنجیره ای ۵۰ دستگاه خودرو در جاده بهبهان به اهواز بسیار مشهود است.
سرهنگ رضا دولتشاهی با اشاره به وقوع ۲ حادثه تصادف زنجیره ای در کیلومتر ۱۰ جاده بهبهان - اهواز در صبح دیروز اظهار داشت:در یک لاین جاده مذکور ۵۰ دستگاه خودرو و در لاین دیگر ۹ دستگاه خودرو با یکدیگر برخورد کردند.
وی افزود: جاده بهبهان - اهواز صبح دیروز شاهد پدیده مه غلیظ صبحگاهی بود اما با توجه به عریض بودن جاده و وجود علایم و تجهیزات ایمنی عامل اصلی این تصادف زنجیره ای سرعت بالای خودروها و بی احتیاطی رانندگان بوده است.
رییس پلیس راه خوزستان گفت: برخی خودروها که آسیب کمتری دیده اند از محل حادثه تخلیه شده اما خودروهایی که دچار خسارت زیاد شده به پارکینگ منتقل شدند.
وی اظهار داشت: با پاکسازی محل حادثه جاده بهبهان - اهواز برای تردد خودروها بازگشایی شده است. سرهنگ دولتشاهی گفت: بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان در هفته جاری شاهد پدیده مه گرفتگی در استان هستیم به همین منظور از رانندگان تقاضا می شود با احتیاط بیشتر و سرعت مطمئنه در جاده ها تردد کنند.
عوامل اصلی تصادفات جاده ای
تصادفات جاده ای از جمله عوامل برجسته مرگ و میر در ایران و جهان به شمار می آیند. سالانه حدود  1.3 میلیون نفر در جهان به دلیل تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده و بالغ بر 50 میلیون نفر مجروح می شوند.
هزینه تحمیل شده ناشی از تصادفات در جهان بسیار بالاست. در ایران در سال 2007 حدود 27 هزار نفر در تصادفات جاده ای جان باخته اند و بالغ بر 276 هزار نفر مجروح شده اند. به طور میانگین در ایران سالانه حدود 20 هزار نفر در تصادفات جاده ای کشته می شوند و حدود 300 هزار نفر مجروح می شوند. برآورد هزینه های ناشی از تصادفات حاکی از آن است که سالانه حدود 5 درصد از تولید ناخالص ملی (برابر 440 میلیارد دلار در سال 2017) یعنی 22 میلیارد دلار در تصادفات ترافیکی هزینه می شود.
تحقیقات و ارزیابی های حوزه تصادفات جاده ای، عوامل یا منابع ریشه ای تصادفات را سه عامل انسان، جاده و محیط (به اختصار جاده) و وسیله نقلیه ذکر می کنند. در واقع تمامی تصادفات از وجود خطا و نابسامانی در یکی از این سه منبع سرچشمه می گیرد.
پژوهش ها حاکی از آن است که منبع انسانی و خطاهای بوجود آمده در آن بیشترین تصادفات را ایجاد می کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه