روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۹ دي - شماره 4057

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب:

سرمایه‌گذاران خارجی پای کار آمدند و مذاکرات خوبی صورت گرفته است آمادگی مناطق نفت‌خیز برای تولید ۳ میلیون بشکه نفت تا پایان ۱۴۰۰

   مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تشریح مهم‌ترین اقدام‌های این شرکت در سه‌ماهه اخیر از تدوین و ارائه برنامه پنج‌ساله نفت‌خیز جنوب به شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای تولید ۳ میلیون بشکه نفت تا پایان امسال آمادگی دارد و سرمایه‌گذاران خارجی پای کار آمدند. به گزارش شانا، علیرضا دانشی به‌عنوان یکی از منتقدان سرسخت سیاست‌ دولت گذشته در مناطق نفت‌خیز جنوب معتقد است: در سال‌های گذشته و به‌دلیل شرایط تحریم، تولید نفت در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به میزان مورد نظر نبوده است، اما خوشبختانه برای انجام مأموریت و رسیدن به سقف تولید نفت مورد نظر شرکت ملی نفت ایران، مشکلی نداریم و در کمترین زمان ممکن اقدام خواهیم کرد. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب توان تولید کنونی این شرکت را حدود ۳ میلیون بشکه اعلام و با بیان اینکه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای تولید ۳ میلیون بشکه تولید نفت تا پایان امسال آمادگی دارد، بیان کرد: خوشبختانه به‌تازگی مجوزی گرفتیم که برای سال آینده ۲۰۰ میلیون دلار در زمینه بازسازی تأسیسات دریافت کنیم و مورد استفاده قرار دهیم.
گفت‌وگوی علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه می‌آید:
*به‌عنوان نخستین پرسش، سه ماه از پذیرفتن مسئولیت شما به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب می‌گذرد. لطفاً توضیح دهید مهم‌ترین اقدام‌هایی که در این سه ماه انجام دادید، چه بوده است؟
نخستین کاری که باید صورت می‌گرفت، پایش سازمان بود. با آنکه سال‌هاست در داخل مجموعه کار می‌کنیم، اما نیاز بود پایش مجددی انجام شود و اقدام‌ها بر اساس آن صورت گیرد که خوشبختانه این پایش انجام شده است. نگهداشت و افزایش تولید نیز جزو لاینفک مسئولیت‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که در گام نخست باید به‌دنبال منابع مالی مستقل و مطمئنی برای آن می‌گشتیم تا بتوانیم پروژه‌های متعددی را که مدنظر سیستم کارشناسی بود، سامان دهیم که برنامه‌ریزی آن انجام شد.
توجه به زنجیره ارزش در گردونه فعالیت‌های حوزه‌های بالادستی نیز از کارهایی بود که مورد توجه قرار گرفته است. که با شما صحبت می‌کنم، یک برنامه پنج ساله مبتنی بر نگهداشت و افزایش تولید، تدوین و تقدیم شرکت ملی نفت ایران شده که بسیار مهم و باارزش است. کار مهم دیگری که در این مدت انجام دادیم، بازتعریف مناطق نفت‌خیز جنوب و بازگرداندن برخی اختیارات ازدست‌رفته این شرکت بود. متأسفانه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در قالب یک سازمان و نه یک شرکت دیده شده بود. در این زمینه، یکی از کارهایی که در این مدت انجام شد، بازگشت اختیارات در بخش منابع انسانی شرکت بود که خوشبختانه با همکاری و تعامل خوب بین جنوب و تهران، تا حدودی این اختیارات در برخی عرصه‌ها به مناطق نفت‌خیز جنوب واگذار شده است، همچنین شیوه‌نامه نحوه انجام تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار که شیوه‌نامه خوبی نبود، در این مدت اصلاح شد و در خصوص منابع مالی در چرخش فعالیت‌ها و پرداخت‌ها نیز مشکلاتی وجود دارد که در حال رایزنی هستیم و ان‌شاء‌الله اصلاحاتی در این زمینه صورت بگیرد.
*منابع مطمئن مالی که عنوان کردید، قرار است از چه محلی تأمین شود؟
بخشی در رابطه با تهاتر نفت است که البته تاکنون ورودی به آن نداشتیم، اما برخی خدماتی که ارائه می‌کنیم، منابع آن تأمین شده است. به‌عنوان نمونه، برای خدماتی که به پتروشیمی‌ها ارائه کردیم، آنها نیز در برخی حوزه‌ها کمک کرده‌اند. سرمایه‌گذاران خارجی هم پای کار آمدند و مذاکرات خوبی صورت گرفته است.
*آیا شرکت ملی مناطق نفت‌خیز در این زمینه اختیار کامل دارد؟
ما (شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب) در همه کارهایی که انجام می‌دهیم، با شرکت ملی نفت ایران هماهنگ هستیم. در موضوع تهاتر هم قرار شد با هماهنگی مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، منابع را مشخص کنیم تا موازی‌کاری صورت نگیرد و فعالیت‌ها از یک منبع و منشأ انجام شود. این موضوع برای شرکت ملی نفت ایران و ما مهم است.
*به چه میزان منابع نیاز دارید؟
کشش مالی در فعالیت‌های صنعت نفت متفاوت است. کار انجام‌نشده، کم نداریم. باید صنعت نفت را پس از سال‌ها روی ریل تدبیر و عقلانیت بازگردانیم. در موضوع توسعه منابع نیز شاه‌بیت سخنانم توجه علمی و غیرشعاری به زنجیره ارزش در صنعت نفت است.
*برنامه پنج ساله‌ای که به شرکت ملی نفت ایران ارائه کردید، شامل چه بخش‌هایی است؟
برنامه پنج ساله در مناطق نفت‌خیز جنوب، با وجود تحریم‌های ظالمانه، مشکلات متعدد مالی و جذب نشدن نیروی جوان در سال‌های گذشته، برای رسیدن ظرفیت تولید نفت خام کشور (PGC) تدوین شده و انتظار داریم با روش‌هایی همانند تهاتر نفت و جذب سرمایه‌گذاری، افزون بر نگهداشت افت تولید سالانه در حدود ۵۰۰ هزار بشکه، تولید را حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز نیز افزایش دهیم، البته خاصیت این هدف‌گذاری آن است که حتی اگر به اهداف نهایی افزایش تولید نرسیم، چون تلاش سازمان مضاعف خواهد شد، حتماً بخشی از این افزایش تولید محقق می‌شود. برای این برنامه، تعمیر بیش از ۵۰۰ حلقه چاه و حفاری بیش از ۲۰۰ حلقه چاه برنامه‌ریزی و مقرر شده ظرفیت نمک‌زدایی و خطوط لوله تا ۳.۴ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که کاری بسیار دشوار و سنگین است. در صورت تأمین منابع، ان‌شاءالله این برنامه‌ها به مرور به اجرا درخواهند آمد. این برنامه با در نظر گرفتن شرایط تحریم، تدوین شده و محاسبات مالی آن در حال انجام است. از سویی با توجه به درصد بالای افت تولید مخازن، یکی از هدف‌گذاری‌های مهم این برنامه در نظر گرفتن منابع گازی مستقل برای مخازن نفتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است. ۱۲ میدان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، تحت تزریق گاز با هدف نگهداشت تولید قرار دارد، اما در شرایط فعلی حجم بسیار ناچیزی به این میدان‌ها در حال تزریق است.
*شما به جزئیات برنامه پنج‌ساله اشاره کردید. هدف اصلی طرح ۲۸ مخزن هم افزایش و نگهداشت تولید است. طرح پنج ساله جدید، منافاتی با آن ندارد یا با اصلاحات همراه خواهد بود؟
افت طبیعی مخازن ما حدود ۵۰۰ هزار بشکه در سال است که رقم کمی نیست. ما باید ضمن حفظ تولید موجود، آن افت را جبران کنیم. صحبت ما مبتنی بر جبران این افت، برای رسیدن به سقف تولید ۳ میلیون بشکه در روز است.
*افت تولید قبلاً ۴۰۰ هزار بشکه اعلام می‌شد. آیا بیشتر شده است؟
افت بیشتر شده، چون سه سال است که تزریق مناسبی در مخازن ما انجام نمی‌شود.
*طرح ۲۸ مخزن تداوم خواهد داشت؟
این طرح با انجام اصلاحاتی دنبال می‌شود. نسبت به قراردادها و تعهدات دولت قبل پایبند خواهیم بود و با انجام اصلاحاتی و به‌صورت جدی‌تر از قبل، این طرح‌ها را دنبال می‌کنیم،‌ زیرا اینها تعهدات کشور است. در همین سه ماه هم که از شروع مسئولیت ما می‌گذرد، پیشرفت طرح ۲۸ مخزن به علت همکاری با پیمانکاران و سازندگان از جمله در تأمین کالا و تأمین اسناد مالی بهبود یافته است. این را هم اضافه کنم که در این پروژه‌ها، با مشکلات مختلفی از جمله‌ اولویت‌بندی، اجرای پروژه‌ها و مدیریت آنها مواجه هستیم. بالاترین اشکال هم نحوه اجرا و مدیریت اجرایی آنها بوده است. در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از ساختارهای مرتبط با توسعه برخوردار هستیم، در حالی که بر اساس طرح ۲۸ مخزن، ساختار مدیریتی مجزایی تعریف شده که ایراد بزرگی است و سبب بی‌انگیزگی مجموعه و کندی کار شده بود.
*اگر در آن دوره سمتی داشتید، طرح ۲۸ مخزن را اجرا نمی‌کردید؟
به این نحو اجرا نمی‌کردم.
*کلیات آن را قبول دارید؟
کل طرح از نیازمندی‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بوده و در این شکی وجود ندارد. طرح ۲۸ مخزن خواست ما و تمامی کارشناسان بوده است.
*از نظر زمان‌بندی، نخستین پروژه‌های طرح ۲۸ مخزن، با اصلاحات جدید چه زمانی به نتیجه می‌رسد؟
تعهدات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در مقابل پیمانکاران پابرجاست و آنها را دنبال خواهد کرد. تاکنون ۲۵ پروژه به پیمانکاران واگذار شده که از بین آنها سه پروژه نرگسی، کبود و لالی آسماری در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به‌صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد. مابقی این پروژه‌ها که راه‌اندازی آنها در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده، دارای پیشرفتی حداکثر تا ۳۴ درصد هستند. از آنجا که پیشرفت تعدادی از این پروژه‌ها با کندی همراه است، مقرر شده با تغییر ساختار درون مناطق نفت‌خیز جنوب و بازتوزیع نیروهای درون سازمان کارفرمایی، به پروژه‌ها سرعت داده شود، همچنین کارگروه‌هایی مانند کارگروه مالی و کالا برای پایش و بررسی حل مشکلات این پروژه‌ها تشکیل شده تا به‌صورت ریشه‌ای نسبت به شناسایی و برطرف کردن مشکلات پروژه‌ها اقدام شود. افزون بر پروژه‌های مذکور، مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی نیز در حال نهایی شدن و واگذاری پروژه است. با اجرای این پروژه‌ها، افزون بر نگهداشت توان تولید این شرکت به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز، افزایش تولید نیز به همین میزان هدف‌گذاری شده است.
*با توجه به مأموریتی که از سوی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، به شرکت‌های زیرمجموعه از جمله مناطق نفت‌خیز جنوب برای افزایش تولید نفت داده شده، در این خصوص چه برنامه‌ریزی و اقدام‌هایی انجام می‌شود؟
در سال‌های گذشته و به‌دلیل شرایط تحریم، تولید نفت در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به مقدار مورد نظر نبوده است، اما خوشبختانه برای انجام مأموریت و رسیدن به سقف تولید نفت مورد نظر شرکت ملی نفت ایران، مشکلی نداریم و در کمترین زمان ممکن اقدام خواهیم کرد. برای رسیدن به این هدف، مشکل اساسی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در بخش تأسیسات و فرآیندهاست که برای تمامی آنها پروژه تعریف شده و مستلزم حمایت مالی است و هر زمان که اعلام شود، قادریم به سقف مورد نظر برسیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه