روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ شنبه ۱۸ دي - شماره 4056

کاهش رعایت پروتکل‌ها به کمتر از 50 درصد

تهران در کفِ وضعیت کرونا

  معاون بهداشت ستاد مقابله با کرونا استان تهران ضمن ارائه آمار تفکیکی واکسیناسیون کرونا در پایتخت،‌ گفت: امیدوارم با رعایت مردم وارد پیکی از امیکرون که نتوانیم جلوی آن را بگیریم نشویم؛ حمل و نقل عمومی، مراکز خرید و باشگاه‌ها از جمله مراکزی است که باید پروتکل‌ها به دقت رعایت شود.
دکتر علیرضا اولیایی منش،‌ گفت: از جبنه کلی ما در خصوص سویه کرونای دلتا در وضعیت خوبی به سر می‌بریم و استان تهران هم مانند نقاط کشور است و اکنون شهر قرمزی در استان نداریم. عمده شهرها آبی رنگ هستند و می‌توان گفت در کف وضعیت کرونا هستیم. برخی روزها هیچ مرگ‌و میری در استان نداریم و تعداد بستری‌ها هم به تناسب ۱۴ میلیون نفر جمعیت استان است که نشان می‌دهد در کل اوضاع بدی از نظر کرونا نداریم.
وی درباره واکسیناسیون علیه این بیماری نیز گفت: عمده واکسیناسیون کشور و تهران در سال ۱۴۰۰ بویژه از تیرماه به بعد انجام شده است و به همین دلیل خیلی از مردم همچنان ایمنی تزریق دو دز واکسن را دارند که این ایمنی کمک می‌کند که افراد کمتر به بیماری مبتلا شوند.
او با اشاره به اینکه تاکنون سویه امیکرون به طور کلی ریسک و خطر کمتری نسبت به سویه دلتا داشته، تاکید کرد: ابتلا به این سویه درگیری ریه کمتری می‌دهد. مسلما امیکرون در کشور وجود داشته و در حال گردش است و خیلی از مردم ممکن است متوجه نباشند و فکر کنند سرماخوردگی کوچک و گذرایی گرفتند و این بیماری را رد کنند و به همین دلیل چون مراجعات مردم پایین است آمار ما هم از ابتلا به این سویه خاص دقیق نیست. برخی مواردی که شک زیادی به امیکرون بودن آن داریم، برای آزمایشات دقیق فرستاده می‌شود و بر این اساس موارد شناسایی قطعی ابتلا به این سویه اعلام می‌شوند اما اینکه بخواهیم آمار دقیقی از مبتلایان به این جهش ارائه دهیم، امکان پذیر نیست.
اولیایی منش با تاکید بر لزوم افزایش مراقبت‌ها،‌ اظهار کرد: توصیه اکید ما تزریق دز سوم واکسن است که از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشبختانه انواع واکسن‌ها در مراکز موجود است. از سوی دیگر همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی امری مهم است. علی‌رغم اینکه ممکن است عوارض سویه امیکرون از سویه قبلی کمتر باشد اما باید همچنان موازین مراقبتی را رعایت کرد زیرا وقتی مردم به طور گسترده به بیماری مبتلا شوند برخی مانند سالمندان و بیماران خاص بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند. از طرف دیگر اگر سویه‌ای از ویروس کرونا تا حد زیادی در جمعیتی گسترده شود احتمال جهش آن به سویه‌های خطرناک‌تر وجود دارد. حتی اگر اثبات شود که امیکرون علائم خفیف‌تری دارد باز هم باید مراقبت ها را در حد بالایی قرار داد.
وی افزود: اگر تعداد بستری‌ها در یک ماه به یکباره افزایش یابد، نظام سلامت قادر نخواهد بود با آن تعداد بالا روبرو شود و دوام بیاورد زیرا امکانات کشورها برای مقابله با شرایط عادی است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه