روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ شنبه ۱۸ دي - شماره 4056

کائنات گزارش می‌دهد؛

چقدر باید نگران سویه «آی‌آچ‌یو» کرونا باشیم؟

 آرزو مدنی- بعد از دو سال دسته‌وپنجه نرم کردن با ویروس کرونا حالا دغدغه‌ی مردم از اصل بیماری به سویه‌های جدید آن تغییر پیدا کرده است. در سال جدید هر چند وقت ماه یک‌بار صحبت از سویه‌ای جدید از کویید-19 با اسمی جدید در خبرها مطرح شده است، سویه‌هایی که برخی ماندند و برخی دیگر اثری از آن‌ها باقی نیست.
در این میان، تنها شمار اندکی به مرحله‌ای می‌رسند که سازمان جهانی بهداشت (WHO) آن‌ها را در گروه «سویه‌ نگران‌کننده» دسته‌بندی کند. به همین دلیل عجیب بود که سویه‌ای موسوم به «آی‌اچ‌یو» (IHU) که بیش از یک ماه پیش در فرانسه شناسایی شد و چندان پخش نشد، این هفته ناگهان خبرساز شد. در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت نگرانی‌ها در مورد این سویه را بی‌مورد خوانده است. “عبدی محمود»، مدیر حوادث این سازمان نیز در نشست رسانه‌ای روز سه‌شنبه در ژنو یادآور شد که «این سویه در رادار ما زیرنظر است» و تاکید کرد که «آی‌اچ‌یو» یک تهدید به حساب نمی‌آید. شاید علت خبرساز شدن سویه مزبور این باشد که دانشمندان هفته گذشته تصمیم گرفتند نام آن‌ را «آی‌آچ‌یو» بگذارند. این نام برگرفته از مرکز بیمارستانی-پژوهشی بود که این ویروس در آن شناسایی شد اما کاربران رسانه‌های اجتماعی با بازیگوشی زبانی، آن را «از تو بیزارم» (I HATE YOU) نامیدند و این سویه که با نام تخصصی «ب.۱.۶۴۰.۲" ثبت شده بود، ناگهان سر زبان‌ها افتاد. این سویه نخستین بار در ماه نوامبر در فردی ساکن منطقه مارسی فرانسه که به تازگی از کامرون در آفریقای مرکزی بازگشته بود، شناسایی شد. ۱۱ فرد دیگر که همگی با مبتلای نخست در ارتباط بودند نیز به این سویه آلوده شدند و آی‌اچ‌یو به عنوان یک سویه جدید در تاریخ ۹ دسامبر ثبت شد.
نخستین مورد ابتلا به سویه امیکرون در فرانسه نیز در همان هفته شناسایی شده بود. اکنون سویه امیکرون عامل نیمی از کل موارد ابتلا به کووید-۱۹ در فرانسه است اما از سویه آی‌اچ‌یو به جز همان ۱۲ مورد نخست، اثری وجود ندارد. به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، دانشمندانی که این سویه را آی‌اچ‌یو نامیدند در مقاله‌ای پژوهشی در روز ۲۹ دسامبر، اعلام کردند: این سویه مثال دیگری از پیش‌بینی‌ناپذیری پیدایش سویه‌های سارس-کوو-» و انتقال آن به یک منطقه معین جغرافیایی از خارج کشور است. با این حال، این دانشمندان می‌گویند که برای گمانه‌زنی درباره ویژگی‌های ویروسی، همه‌گیری یا بالینی این سویه هنوز خیلی زود است. با این‌حال همچنان نگرانی در مورد سویه «امیکرون» وجود دارد.
* سازمان جهانی بهداشت: نباید اُمیکرون را ملایم توصیف کرد
سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داده است که نباید سویه جدید ویروس کرونا موسوم به امیکرون را ملایم توصیف کرد چون به گفته این سازمان درحال گرفتن جان مردم در اطراف جهان است. مطالعات اخیر حاکیست که امیکرون کمتر از سویه های قبلی کووید به بروز علائم خیلی جدی منجر می شود با این حال تدروس آدهانوم گبریاسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته است که شیوع بی سابقه امیکرون، نظام های بهداشتی را زیر فشار شدیدی قرار داده است. این سازمان گفته است شمار جهانی موارد ابتلا هفته پیش ۷۱ درصد افزایش یافت اما در قاره آمریکا میزان افزایش ۱۰۰ درصدی بوده است. این سازمان همچنین اعلام کرد: در میان موارد شدید بیماری، ۹۰ درصد مربوط به کسانی است که واکسینه نشده اند.
تدروس در یک کنفرانس خبری گفت: درحالی که به نظر می رسد امیکرون به شدت دلتا نباشد - به خصوص در میان واکسینه شده ها - اما نباید آن را ملایم طبقه بندی کرد. امیکرون هم مثل سویه های قبلی مردم را روانه بیمارستان می کند و جان آنها را می گیرد. در واقع سونامی ابتلا چنان عظیم و سریع است که کمر نظام های بهداشتی در اطراف جهان را خم کرده است. به گزارش بی بی سی، همچنین تدروس در تازه ترین اظهارات خود بار دیگر خواستار توزیع گسترده تر واکسن در کشورهای فقیرتر جهان شد.
* مجموع مبتلایان کووید در جهان از ۳۰۰ میلیون نفر گذشت
مجموع مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در جهان تاکنون به ۳۰۰ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۲۷۱ نفر رسیده، مرگ پنج میلیون و ۴۹۰ هزار و ۹۰ نفر بر اثر این بیماری تأیید شده است و ۲۵۷ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۴۵۸ نفر از مبتلایان نیز تاکنون بهبود یافته‌اند. بر اساس آمارهای رسمی، آمریکا همچنان با بیش از ۵۹.۵ میلیون مبتلا و بیش از ۸۵۵ هزار قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد. هند نیز با آمار بیش از ۳۵.۲ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار دارد و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۲۲.۳ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است. همچنین پس از ایالات متحده، کشورهای برزیل با بیش از ۶۱۹ هزار و هند با بیش از ۴۸۳ هزار جانباخته، بالاترین آمار قربانیان کووید -۱۹ را در این فهرست جهانی گزارش داده‌اند. بر اساس آمارها روسیه نیز با گذشتن از آمار ۳۱۳ هزار جانباخته تاکنون بیشترین تلفات کرونا را در بین کشورهای اروپایی داشته است. با این حال انگلیس با ثبت رسمی بیش از ۱۴ میلیون بیمار کرونایی، رکورد مجموع مبتلایان به این بیماری را در قاره سبز دارد. همچنین ایران با مجموع شش میلیون و ۲۰۳ هزار و ۴۶ ابتلا و ۱۳۱ هزار و ۸۰۲ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در رتبه یازدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان کرونا قرار گرفته است.
بر اساس آمار فوق در حال حاضر در ۱۹ کشور، شمار مبتلایان از رقم سه میلیون نفر عبور کرده‌ است و پس از ایالات متحده، هند و برزیل - که همچنان سه کشور رکورددار شمار مبتلایان در دنیا هستند - کشورهای انگلیس، فرانسه، روسیه، ترکیه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ایران، آرژانتین، کلمبیا، اندونزی، لهستان، مکزیک، اوکراین، آفریقای جنوبی و هلند نیز بیش از سه میلیون مبتلا را ثبت کرده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه