روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ شنبه ۱۸ دي - شماره 4056

راه شهیدان

 مجتبی ملکی- کشور ما ایران در تمام سال‌های عمر خود بارها و بارها مورد حمله و تهاجم واقع شده و مردم وطن‌دوست و فداکاری در طول تاریخ همیشه برای دور نگه‌داشتن دشمنان از مرزها و دفاع از این خاک، جان خود را فدا کرده‌اند. از خودگذشتگی‌هایی که هیچگاه به انتهای خود نرسیده‌اند و همراه با تغییر و تحول‎های جهان و تهدید و خطرهای جدید همچنان به قوت خود باقی مانده‌ است، به عنوان معاصرترین آن‌ها می‌توان به ۸ سال دفاع مقدس و همچنین دفاع جانانه از حرم‌های مطهر در خارج از مرزهای کشور اشاره کرد.
روشن است که قطعا چنین افرادی که جان و مال خود را در راه حفظ ارزش‌ها و اعتقادات ملی و مذهبی فدا می‌کنند نزد خداوند از توجه ویژه‎ای برخوردارند و نام و راهشان برای همیشه در میان مردم جاویدان خواهد ماند به طوریکه از رسول اکرم(ص) درباره مقام شهادت نقل شده است: «بالاتر از هر فرد نیکوکاری، نیکوکار دیگری وجود دارد که در راه خدا کشته شود و آنگاه که در راه خدا کشته شد بالاتر از او نیکوکاری وجود ندارد.»
از مهمترین عوامل بازدارنده روند تکاملی جامعه و بزرگترین آفت انقلاب و حرکتهای سازنده، آمیزش خطوط انحرافی و جریانات منفی با مایه های اصیل و پاک و بر حق است. حق و باطل گاه آنچنان بهم می آمیزد که تمیز و جدائی آنها از یکدیگر محتاج به ایجاد سیل و موج قوی است تا لاشه ها را از درون دریای جامعه به بیرون پرتاب کند و گوهرها و مرجان ها و یاقوت ها را در درون بپرورد.
حق و باطل گاه مانند کف و آب هستند که تشخیص و جدائی آنان ساده است و گاه آنچنان بهم مخلوط شده اند که باید با حرکتهای تند و پرحرارت از هم جدا شوند.
انتخاب آگاهانه شهادت در سایه تفکر صحیح در چنین مواردی نقش خود را ایفاء می کند، شهادت چنان حرارت و سوزی می آفریند و چنان حرکت و تکانی را بوجود می آورد که حق و طرفدارانش از باطل و پیروانش به خوبی جدا می شوند.
شهادت شجاعانه نقش جدا کردن و شناساندن و سرانجام رشد و نمو حق و نابودی باطل را به طور احسن و اکمل در جامعه ایفاء می کند و با این اثر، اجتماع را از رکود و جمود و انزوا خارج می سازد و با تصفیه عمیق، پویایی و بالندگی و کمال جامعه را تضمین می کند.
مگر نه این است که مرگ به سراغ همه خواهد آمد و گریزی از آن نیست، پس چه بهتر آنکه با مردن معامله ای انجام شود و در برابر دادن سرمایه حیات و قربانی شدن، سود و نتیجه ای بزرگ عائد شود.
خداوند در قرآن می فرماید:«اگر در راه خدا کشته شوید یا بمیرید، آمرزش و رحمت خدا بهتر از هر چیزی برایتان خواهد بود.»(1)
شهادت که نتیجه سلامت روان، روحیه شجاعت و انتخاب آگاهانه است، مقاومت و پویایی جامعه را به دنبال دارد، چرا که ریشه در قدرت، قوت، صبر، استقامت، مبارزه با کفر، انسجام، آخرت خواهی و ظرفیت بالا دارد و این عوامل در مجموع، مقاومت جامعه را بالا برده و اجتماعی را متحرک و پویا و سازنده می سازد. شهیدان، مقاومت و پویایی جامعه را تضمین می نمایند و به جامعه ظرفیت روحی می بخشند و ضعف و سستی را از بین می برند و هر جامعه ای که افراد آن این گونه باشند، مشمول رحمت و نصرت خداوند هستند، و دیگر شکست نخواهند خورد که: «ان ینصرکم اللّه فلا غالب لکم؛ اگر خدا یاریتان کرد، دیگر کسی بر شما غلبه نمی کند.»
شهادت در مکتب قرآن و تشیع دارای هفت رکن است:1ـ داشتن ایمان به خدا، پیامبر و ائمه راستین معصوم اسلام.2ـ گزینش آگاهانه.3ـ به فرمان خدا و رسول خدا(ص) 4ـ انگیزه راه خدا قرار دادن.5 ـ ایثارگری برای خشنودی خدا و رسیدن به رضوان و رب او.6ـ برای اعلاء کلمه حق و ریشه کن نمودن باطل پیکار کردن.7ـ در معیت خدا و اولیاء خدا بودن.
حضرت اما می فرمایند: ماراچه رسدكه اينقلمهاي شكسته وبيانهاي نارسادروصف شهيدان وجانبازان ومفقودانواسيراني كه درجهادفي سبيل الله جان خودرافداكرده وياسلامت خويش راازدست داده انديابه دست دشمنان اسلام اسيرشده اندمطلبي نوشته ياسخني بگوييم.زبان وبيان ماعاجزازترسيم مقام بلندپايه عزيزاني است كه براي اعتلاي كلمه حق ودفاع ازاسلام وكشوراسلامي جانبازي نموده اند.الفاظ وعبارات توان توصيف آناني راكه ازطبيعت به سوي حق تعالي ورسول اعظمش هجرت نموده وبه درگاه مقدسش باريافته اندندارد. چگونه سخن توان گفت دراقدام شريف مادران بزرگواري كه دردامن هاي مطهرخودچنين فرزنداني رابراي اسلام تربيت كرده اند.چگونه توان تعظيم نمود.پس بااعتراف به عجز براي شهيدان آرزوي رحمت خاص الهي وبراي جانبازان اين شهيدان زنده ازدرگاه خداوند متعال سلامت درخواست مي نماييم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه