روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۵ دي - شماره 4055

باد و باران در جنوب کشور

  سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از تداوم فعالیت سامانه بارشی در روز پنجشنبه( ۱۶ دی ماه) خبر داد. مخاطراتی نظیر بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش دما، در نواحی مستعد ریزش تگرگ و در نواحی با اقلیم سرد و مرتفع بارش برف درپی فعالیت این سامانه مورد انتظار هستند.
منطقه اثر این سامانه پنجشنبه( ۱۶ دی ماه) استان‌های سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی و نیمه شرقی کرمان خواهد بود.
این مخاطرات می‌توانند سبب جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن رودخانه‌ها، لغزندگی، پدیده مه و کاهش دید در جاده‌ها، احتمال مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف گیر، احتمال افت فشار گاز، تاخیر و یا احتمال لغو پرواز شوند.
توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی است.
گفتنی است، در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.
* ۱۷ استان درگیر سیل و آبگرفتگی
رئیس جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به بیش از ۲۰ هزار هموطن متاثر از حوادث جوی در ۶ روز گذشته و در ۱۷ استان کشور خبر داد.
دکتر پیرحسین کولیوند با اشاره به اینکه در ۶ روز گذشته تا ساعت ۷ صبح امروز ۱۴ دی‌ماه، ۲۹ استان کشور، متاثر از برف و کولاک و سیل و آبگرفتگی بودند، افزود: ۸۷ شهرستان در ۱۷ استان آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، بوشهر، قزوین، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی، لرستان، مازندران، هرمزگان و یزد به خدمات امدادی نیازمند بودند و در این استان‌ها در مجموع به ۲۰ هزار و ۵۲۶ نفر امدادرسانی شده است.
وی گفت: امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر در این مدت به متاثران از حوادث جوی در حدود ۲۵۰ منطقه شامل ٤٩ شهر، ١٦٨ روستا، ١١ منطقه عشایری و ٣٣ محور کوهستانی خدمت‌رسانی کرده و علاوه بر اسکان اضطراری ۳۲۳۲ نفر (برپایی سه اردوگاه در چابهار با ظرفیت ٥٠٠ نفر و در کنارک با ظرفیت ١٠٦ نفر)، به چهار نفر خدمات درمان سرپایی ارائه کرده، ۷۳ نفر را به مناطق امن و پنج نفر را نیز به مراکز درمانی منتقل کردند. همچنین ۶ هموطن در سیل‌ و آبگرفتگی شهرستان‌های داراب، لامرد، بیرم، سیرجان و مهرستان جان خود را از دست دادند.
رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در عملیات امدادرسانی به متاثران از حوادث جوی در این مدت، از ۲۳۳ واحد مسکونی تخلیه آب انجام و ۱۷۵ خودرو نیز از برف و سیل رهاسازی شد.
کولیوند با اشاره به اینکه امدادرسانی در ٦١ شهرستان متاثر از سیل و آبگرفتگی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر، خوزستان و خراسان جنوبی ادامه دارد، از توزیع ۳۰۲ دستگاه چادر، ۱۶۰۱ تخته موکت، ۳۰۴۵ تخته پتو، ۱۶ هزار و ۳۰۳ کیلوگرم نایلون، ۹۹۳ بسته غذایی، ۲۸۱۲ کیلوگرم برنج، ۴۴ کیلوگرم خرما، ۱۵۹۰ قوطی کنسروجات، ۳۰۷ شعله والور و ۲۴۶۵ بطری آب معدنی میان حادثه‌دیدگان خبر داد.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، عملیات امدادرسانی به متاثران از سیل و آبگرفتگی و برف و کولاک ۶ روز گذشته در کشور با تلاش ٤٧٩ تیم شامل ١٩٢٦ نیروی عملیاتی هلال‌احمر انجام شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه