روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ دوشنبه ۸ آذر - شماره 4028

درگیری در سیاه چاله جمعیتی تا 150 سال

1000000 دختر دهه شصتی برای همیشه مجرد می‌مانند

  دکتر شهلا کاظمی‌پور، جمعیت شناس و استاد دانشگاه تهران گفت: به دلیل باروری بالا در دهه ۶۰ و تفاوت با تعداد موالید در دهه ۵۰، تعداد زیادی از دختران دهه ۶۰ با مذیقه ازدواج مواجه می‌شوند.
وی گفت: به هرحال فاصله سنی ازدواج دختر و پسر باعث می‌شود که گروهی از دختران دهه ۶۰ با پسران دهه ۵۰ ازدواج کنند، اما به دلیل کمتر بودن تعداد پسران متولد دهه ۵۰، پیش بینی می‌کنیم تا یک میلیون دختر متولد دهه ۶۰ به تجرد قطعی برسند. بیشترین تعداد این دختران در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. البته این مشکل برای متولدین دهه ۷۰ برطرف شده است. پیشترامیرحسین بانکی پور سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفته بود: حدود 8 میلیون و 200 هزار دختر دهه شصتی داریم که 1 و نیم میلیون نفر از آنها ازدواج نکردند. خواهش میکنم مسئولین وزارتخانه ها و مدیرکل ها توجه ویژه به این موضوع داشته باشند چون این یک و نیم میلیون نفر از حق حیاتی خود محروم ماندند و باید عزم جدی برای شرایط ازدواج آنها به خرج دهیم. سخنگوی کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز هفته ازدواج  در تابستان امسال گفته بود: برای اینکه نسل جوان را از نظر ارزش های اخلاقی حفظ کنیم چاره ای جز اینکه سن ازدواج را پایین بیاوریم نداریم یعنی باید تمام تلاش خود را کنیم تا ازدواج به هنگام در جوانان شکل بگیرد. او افزود: ما نباید ازدواج را با تشکیل خانواده گره بزنیم. ازدواج باید در سن پایین و مناسب صورت بگیرد تا با الگوی نامزدی، نشان کردن و... که در فرهنگ ما وجود دارد، جوانان را تا زیر یک سقف رفتن پیش ببریم.  بانکی پور تصریح کرد: ما باید کمک کنیم تا جوانان به جای اینکه به فضاهای ارتباطی غلط کشانده شوند و نیازهای خود را پاسخ دهند، بتوانند در یک شرایط مساعدی رابطه عاطفی احساسی داشته باشند لذا چاره ای جز پایین آوردن سن ازدواج نداریم. این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: شعار ازدواج 20 ساله ها را باید سر دهیم تا محیط دانشگاه ها ازدواجی شوند. پیش بینی کردیم در طرح جوانی جمعیت خوابگاه ها مملو از دانشجویان متاهل شود، اگر این شرایط فراهم شود مشکلات جهیزیه و مسکن در دوره دانشجویی برطرف خواهد شد. بانکی پور عنوان کرد: حدود 8 میلیون و 200 هزار دختر دهه شصتی داریم که 1 و نیم میلیون نفر از آنها ازدواج نکردند. خواهش میکنم مسئولین وزارتخانه ها و مدیرکل ها  توجه ویژه به این موضوع داشته باشند چون این یک و نیم میلیون نفر از حق حیاتی خود محروم ماندند و باید عزم جدی برای شرایط ازدواج آنها به خرج دهیم. او ادامه داد: در طرح جوانی جمعیت جهشی در وام ازدواج ایجاد کردیم به این ترتیب که پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال 100 میلیون تومان و باقی 70 میلیون تومان وام ازدواج دریافت میکنند. این کار را انجام دادیم تا جوانان ترغیب شوند، زودتر ازدواج کنند. بانکی پور عنوان کرد: پیری جمعیت ابر بحرانی است که در چندسال آینده نصیب ایران می‌شود و با سایر بحران های دیگر ایران قابل مقایسه نیست. برای اینکه بتوانیم پیری جمعیت را جبران کنیم باید نهضت ازدواج و فرزندآوری را به وجود بیاوریم. سخنگوی کمیسیون فرهنگی گفت: الگوی فرزندآوری باید متحول شود و ما وارد 3 فرزندی شویم وگرنه سیاه چاله جمعیتی ما را می بلعد. کشور ما لحظه ای پیر می‌شود که ایران لکه قهوه ای رنگ است و کشورهای اطراف آن زرد هستند که این موضوع از لحاظ امنیتی فوق العاده برای ایران خطرناک است و سابقه نشان داده هر وقت ایران ضعیف شد، طمع کشورهای منطقه سرازیر شده و به لحاظ امنیتی مشکل پیش آمده است.
بانکی پور تاکید کرد: اگر در سیاه چاله جمعیتی گیر بیفتیم تا 150 سال درگیر آن خواهیم بود و از طرفی چندسال بیشتر وقت نداریم بنابراین باید هرچه سریع تر سن ازدواج را پایین بیاوریم و شرایط ازدواج دهه شصتی ها الان آماده ازدواج و فرزندآوری هستند را فراهم کنیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه