روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۶ مهر - شماره 3999

امارات به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ادامه می‌دهد

 وزیر انرژی امارات اعلام کرد که برای اطمینان از ثبات بازار به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ادامه خواهد داد. به گزارش شانا، سهیل المزروعی اعلام کرد که این کشور نفت‌خیز خلیج فارس برای تأمین تقاضای فزاینده و اطمینان از ثبات در بازارهای جهانی به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ادامه می‌دهد.
وزارت انرژی امارات در حساب توییتری خود به این سخنان مزروعی اشاره کرد. این وزارتخانه افزود که این اظهارات هنگام شرکت المزروعی در مجمع بین‌المللی انرژی روسیه در مسکو بیان شده است. وزیر انرژی امارات در حاشیه همایش «انرژی‌ویک» روسیه با بیان اینکه تقاضا برای انرژی به‌ویژه گاز طبیعی در حال اوج گرفتن است، اظهار کرده بود: حفظ تعادل در بازارهای جهانی انرژی بسیار مهم است.

شرکت توانیر اعلام کرد؛
کشف ۹۸۴ دستگاه غیرمجاز استخراج رمزارز
طی ۲۰ روز اخیر
 شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) اعلام کرد: براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط دفتر تامین برق مراکز رمزارز، از مورخ سوم تا بیست‌وسوم مهرماه در مجموع ۲۳ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز با ۹۸۴ تعداد دستگاه کشف شده است.
به گزارش کائنات به نقل از پایگاه خبری شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر)، این مراکز مصرفی بالغ بر یک هزار و  ۲۸۲ کیلووات داشته‌اند. با کشف این تعداد، مجموع مراکز کشف شده به ۵ هزار و ۶۷۲ مرکز رسید.
تهران با ۲۰ مرکز، خراسان رضوی با ۹ مرکز و فارس با هشت مرکز، به ترتیب سه استانی هستند که بیشترین کشفیات مراکز استخراج رمزارز را داشته‌اند. آمارها نشانگر رشد تعداد و نقش گزارش‌های مردمی در کشف و جمع آوری مراکز استخراج رمزارز غیرمجاز است.
براساس این آمارها درحالی که نقش گزارش‌های مردمی در کشف مراکز استخراج رمزارز غیرمجاز تا تاریخ ۱۹ شهریورماه ۱۱ درصد بوده است، این میزان در گزارش مورخ سوم مهرماه  به ۳۰ درصد افزایش یافته است. این آمار همچنین بیانگر آن است که تاثیرگذاری گزارش‌های مردمی در کشف مراکز استخراج رمز ارز غیرمجاز با رشد ۲۶ درصدی، به ۵۶ درصد در گزارش منتهی به ۲۳ مهرماه رسیده است. شرکت مدیریت شبکه برق ایران هشتم مهرماه اعلام کرد که تاکنون تعداد ۲۱۹ هزار و ۳۶۳ دستگاه ماینر غیرمجاز به ظرفیت مصرف ۶۱۷ هزار و ۹۳۱ کیلووات در کشور کشف شده است. ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز است. رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که به طور غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج رمز ارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است. متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.
به استناد تخمین مراجع بین المللی( Cambridge، ۲۰۲۱) در حال حاضر متوسط مصرف برق سالانه کل شبکه جهانی بیت کوین در حدود برابر ۹۶ میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود که این مقدار از مصرف سالانه برق در کشورهایی مانند بلژیک، فنلاند و اتریش بیشتر است.

پروژه‌های انرژی آذربایجان و ترکیه در خزر؛
برای حذف ایران
از معادلات ترانزیتی و انرژی نقشه کشیدند
 یک کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: اختلافی که در مرز ایران و منطقه زنگزور پیش آمده به این دلیل بود که ترک و آذری‌ها فشار وارد کردند یک خط لوله گاز و انرژی به نخجوان تا ترکیه کشیده شود، در نتیجه ایران هم از معادلات انتقال زمینی و ریلی و هم از انتقال انرژی خارج می‌شود.
میرقاسم مومنی درباره پروژه‌های گازی آذربایجان و برنامه ترکیه برای اتصال به خزر در حوزه انرژی اظهار داشت: دریای خزر و کشورهای حوزه خزر مثل آذربایجان، ایران، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه دارای ذخایر نفت و گاز هستند که مهمترین مسئله بعد از منابع نفت و گاز؛ موضوع ترانزیت و صادرات است، در حال حاضر 40 درصد گاز اروپا از مسیر روسیه منتقل می‌شود و این یک اهرم سیاسی در دست روس‌ها است که هر زمان بخواهند می‌توانند قیمت گاز را بالا برده و یا صادرات را مسدود کنند.
وی افزود: آذربایجان دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است بخشی از صادرات این کشور از طریق خط لوله باکو-تفلیس- جیحان یعنی از مسیر گرجستان و ترکیه صادر انجام می‌شود، بر اساس مفاد یک کنسرسیوم بنا بود 5 درصد از سهم این خط لوله متعلق به ایران باشد اما متاسفانه به خاطر فشار امریکا از این پروژه کنار گذاشته شدیم و به جای ایران، ترکیه وارد پروژه شد، همین رویه در پروژه انتقال نفت و گاز باکو-نخجوان-ترکیه هم تکرار می‌شود.
این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی تصریح کرد: اختلافی هم که در مرز ایران و منطقه زنگزور پیش آمده به این دلیل بود که ترک و آذری‌ها فشار وارد کردند یک خط لوله گاز و انرژی به نخجوان تا ترکیه کشیده شود، یعنی مسیر ترانزیت از باکو- زنگور به نخجوان و سپس به ترکیه برود، در نتیجه ایران هم از معادلات انتقال زمینی و ریلی و هم از انتقال انرژی خارج می‌شود، بعبارت دیگر همه اختلاف پیش آمده در مسیر جاده ترانزیت ایران به ارمنستان که از سوی آذری‌ها مسدود شد به این دلیل بود که به ایران فشار وارد کنند. از سوی دیگر قرار بود کریدوری از مسیر لاچین به قره‌باغ برود تا ارمنی‌ها به قره‌باغ دسترسی داشته باشند، این پروژه هم در دست اقدام است اما مسئله این است که در شرایط فعلی با ایجاد مسیر ترانزیتی از طریق زنگزور به ترکیه و نخجوان و اتصال به باکو عملا نقش ایران از معادلات انرژی و ترانزیتی منطقه از بین خواهد رفت و در بلندمدت به منافع ما صدمه وارد خواهد شد.
وی ادامه داد: دومین مسئله اینکه ترک‌ها سعی دارند به لحاظ انرژی مستقل شوند بنابراین در قراردادهایی با آذری‌ها سعی دارند ده‌ها سال ترانزیت انرژی را گارانتی کنند مثلا جنگ 44 روزه سال گذشته قراردادهای هنگفت اقتصادی منعقد کردند که در حفظ امنیت خط لوله و منابع گازی با آذری‌ها همکاری کنند، یعنی درواقع به بهانه حفظ منافع خود به دریای خزر و آذربایجان نیرو ارسال کنند و این خلاف تعهد کشورهای حوزه خزر بوده و هست. البته در عین حال نه آذربایجان و نه ارمنستان توان اجرای چنین معادله‌ای را ندارند مگر اینکه روس‌ها موافقت کنند، به طوری که اگر احداث خط لوله گاز و ترانزیت از زنگزور و نخجوان در مسیر منافع روسیه نباشد اجرا نخواهد شد، به طوری که روس‌ها در قره‌باغ یعنی وسط قفقاز مستقر شدند و زمینه دولت‌سازی می‌کنند و هر اتفاقی را باید تائید کنند.
این تحلیلگر مسایل قفقاز با بیان اینکه ما تاکنون از آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و یا ترکیه می‌توانستیم به دریای سیاه متصل شویم اگر این مسیر مسدود شود از فرصت تجاری محروم خواهیم شد، خاطرنشان کرد: رژیم‌صهیونیستی و ترکیه ملاقات‌هایی با روسیه داشتند و با توجه به سیاست روسیه نسبت به ارمنستان به نظر می‌رسد ارمنستان جهت احداث خط ترانزیت و خط لوله به مسکو نگاه می‌کند و اگر روس‌ها مشارکت نکنند، اجرا نمی‌شود، در هر حال ترکیه و آذری‌ها برای حفظ امنیت خط لوله زنگزور در مسیر مرز ایران مجبورند نیرو پیاده کنند و به این ترتیب هر روز قدم‌های بیشتری برای حضور در مرزهای ما خواهند داشت و عملا مرز ما با ارمنستان را قطع خواهند کرد و این به صلاح منافع ملی ما نیست، چراکه ارتباط ما را با اروپا، روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع قطع خواهد کرد. وی با اشاره به حضور اسرائیل در منطقه و تاثیرات منفی آن بر منافع اقتصادی، امنیتی و سیاسی ایران گفت:  40 درصد از نفت اسرائیل از باکو-تفلیس- جیحان به بندر اشکلون می‌رود و در واقع اسرائیل در نظر دارد 80 درصد نفت خود را از آذربایجان تامین کند که به حضور بیشتر این رژیم در منطقه می‌انجامد، بنابراین ما باید با حساسیت و دقت بیشتری اتفاقات منطقه را در نظر داشته باشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه