روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۶ مهر - شماره 3999

افزایش تولید واقعی اوپک چه میزان خواهد بود؟

 دو هفته پیش وزیران اوپک پلاس در دیدار آنلاینی که داشتند، بدون توجه به وضعیت بحران بازار گاز، تایید کردند تولیدشان هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد تا محدودیت عرضه ۵.۸ میلیون بشکه در روز خاتمه پیدا کند.
این گروه در ژوییه توافق کردند تولیدش را هر ماه تا آوریل سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد تا به محدودیت عرضه ۵.۸ میلیون بشکه در روز خاتمه دهد.
اوپک پلاس اخیرا برای افزایش سریع‌تر تولید از سوی مصرف کنندگان بزرگ از جمله آمریکا تحت فشار قرار گرفته است. این گروه که همچنان ریزش سال گذشته قیمتها را از یاد نبرده، نگران است با افزایش ناگهانی یا بیش از حد تولید، جشن قیمت نفت بهم بریزد. اما شاید بازار قدرت این گروه در افزایش ظرفیت تولید را بیش از حد دست بالا گرفته است.
طبق یک بررسی اخیر، تنها شمار معدودی از اعضای اوپک قادر هستند طبق سهمیه تولید بالاتر، نفت تولید کنند. آمریتا سن، تحلیلگر انرژی اسپکتس به رویترز گفت:‌ تنها عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، عراق و جمهوری آذربایجان در موقعیتی هستند که می‌توانند تولیدشان را طبق سهمیه تولید اوپک افزایش دهند در حالی که هشت عضو دیگر احتمالا به دلیل افت شدید تولید و سالها سرمایه گذاری اندک، برای بالا بردن سطح تولید به مشکل برمی‌خورند.
طبق این گزارش، تولید نیجریه و آنگولا شدیدترین آسیب را دیده و این دو کشور به مدت بیش از یک سال است که به طور متوسط ۲۷۶ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سهمیه نفت تولید می‌کنند. طبق آمار رفینیتیو، مجموع سهمیه تولید این دو کشور در اوپک ۲.۸۳ میلیون بشکه در روز است اما نیجریه از ژوییه سال گذشته و آنگولا از سپتامبر سال ۲۰۲۰ موفق نشده است طبق این سهمیه نفت تولید کند.
اما تنها تولیدکنندگان اوپک نیستند که برای افزایش تولید نفت به سختی تقلا می‌کنند. دن یرگین، نایب رییس شرکت تحقیقاتی HIS Markit می‌گوید معکوس کردن روند کاهش تولید نفت شیل به دلیل کاهش چشمگیر سرمایه گذاری تقریبا غیرقابل اجتناب است و تنها مدتی بعد با روند آهسته ای بهبود پیدا می کند. افت چاه‌های نفت شیل فوق العاده سریع بوده و بنابراین به حفاری مستمر نیاز دارد تا عرضه از دست رفته جبران شود.
شرکت مشاوره انرژی نروژی "ریستاد انرژی" اخیرا هشدار داده که ممکن است ذخایر قطعی غول‌های نفتی در مدت ۱۵ سال به دلیل این که اکتشافات جدیدی انجام نگرفته است، کمتر شود. ذخایر نفت و گاز غول‌های نفتی شامل اکسون موبیل، بریتیش پترولیوم، شل، شورون، توتال و انی همگی کاهش پیدا کرده است زیرا اکتشافات جدیدی انجام نشده تا جایگزین چاه‌های قدیمی شود. این یک مشکل بلندمدت است که اثرات آن ممکن است به این زودی ملموس نباشد. با این حال افزایش ضدیت با سرمایه گذاریهای نفت و گاز تغییر این روند را دشوار کرده است.
بر اساس گزارش اویل پرایس، در حقیقت شرکتهای شیل آمریکا پس از این که کاهش بدهی و تقویت سود نقدی سهامداران را به حفاری جدید اولویت دادند، با یک دوراهی واقعی روبرو شده اند و بهره وری چاه‌های آنها در حال افت است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در ژوییه سال میلادی جاری ۵۹۵۷ چاه حفاری شده اما نیمه کامل داشت که پایینترین نرخ ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۷ به شمار می رود. در این نرخ، تولیدکنندگان شیل باید حفاری چاه‌های جدید را به میزان چشمگیری افزایش دهند تا روند تولید فعلی را حفظ کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه