روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۱ مهر - شماره 3996

۲۳ شخصیت سیاسی که انتظار می‌رفت به پارلمان عراق راه یابند، از کسب آرای عمومی ناکام ماندند

چهره‌های جدید به جای بزرگانی که از اسب افتادند

انتخابات زودهنگام پارلمانی دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) عراق، شگفتی‌های زیادی را به دنبال داشته که این دوره را از دوره‌های انتخاباتی گذشته متمایز کرده است.
به دلیل اینکه انتخابات ۲۰۲۱ براساس قانون جدید انتخابات و برمبنای حوزه‌های متعدد انتخابیه برگزار شد و در عین حال مشارکت عمومی در حدود ۴۳ درصد واجدین شرایط رای بود، بسیاری از بزرگان سیاسی از راهیابی به پارلمان ناکام ماندند.
یکی از وجوه تمایز این دوره، سقوط تعدادی از بزرگان سیاسی است که در طول دوره‌های گذشته همواره یک پای ثابت پارلمان بودند، اما در این دوره بخت و اقبالی نداشتند.
براساس گزارش‌ها، ۲۳ شخصیت سیاسی و نماینده سابق که انتظار می‌رفت در این دوره نیز به پارلمان راه یابند، از کسب آرای عمومی ناکام مانده‌اند.
شخصیت‌هایی مانند «عدنان الزرفی» چهره نزدیک به آمریکا که انتظار می‌رفت دارای رای بالایی در نجف باشد، «بهاء الاعرجی» عضو جدا شده از «جریان صدر» و منتقد این جریان، «ساره علاوی» دختر «ایاد علاوی» (نخست وزیر پیشین)، «ماجده التمیمی» نفر برتر فهرست «سائرون» (مورد حمایت مقتدا صدر) در انتخابات ۲۰۱۸ و مدافع کاهش ارزش پول ملی عراق در برابر دلار از جمله چهره‌های بازنده هستند.
«آراس حبیب» رهبر «حزب کنگره ملی» (میراث سیاسی احمد جلبی)، «عبدالحسین عبطان» وزیر پیشین ورزش و جوانان، «محمد صاحب الدراجی» وزیر پیشین مسکن، «هیثم الجبوری» رییس سابق کمیسیون بودجه پارلمان، «ظافر العانی» چهره معروف متمایل به حزب منحله «بعث»، «عدنان درجال» وزیر ورزش و جوانان فعلی و فوتبالیست معروف عراقی از دیگر چهره‌های شناخته شده به شمار می‌روند که به پارلمان راه نیافتند.
علاوه بر این شخصیت‌ها، آرای برخی از گروه‌های سیاسی بزرگ نیز در این دوره به شدت ریزش کرد که مهمترین آنها «سید عمار حکیم» رهبر «جریان حکمت ملی» و «حیدر العبادی» رهبر «ائتلاف النصر» و «هادی العامری» رهبر «ائتلاف الفتح» (نزدیک به الحشد الشعبی) به علاوه «حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق» هستند.
آرای حکیم که چند روز قبل از انتخابات در اظهاراتی تلویزیونی گفته بود، در این دوره هم مانند انتخابات ۲۰۱۸، جریان حکمت ملی شگفتی ساز خواهد بود، برخلاف انتظار، به شدت ریزش کرد.
جریان حکمت در  انتخابات ۲۰۱۸ توانست در اولین حضور سیاسی‌اش ۱۹ کرسی به دست آورد، اما در این دوره با اتحاد سیاسی با ائتلاف النصر فهرست انتخاباتی «گروه‌های ملی» را تشکیل داد، اما فقط ۵ کرسی توانست به دست آورد.
حیدر العبادی که در نخستین حضور سیاسی ائتلاف او به نام «النصر» در ۲۰۱۸ با ۴۲ کرسی سومین فهرست انتخاباتی پیروز بود، در این دوره هیچ کرسی کسب نکرده و هیچ کدام از نامزدهایش به پارلمان راه پیدا نکردند.
ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری که در انتخابات ۲۰۱۸ در نخستین ظهور سیاسی، با ۴۸ کرسی دومین فهرست پیروز انتخابات بود، در این دوره تنها ۱۴ کرسی به دست آورده است.
از جمله بازندگان بزرگ این دوره نیز حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بود که در نتیجه اختلافات داخلی نتوانست حتی تعداد کرسی‌های دوره قبل را به دست بیاورد.
حزب اتحادیه میهنی در این دوره با «جنبش تغییر» ائتلاف «همپیمانی کردستان عراق» به رهبری «برهم صالح» (رییس جمهوری عراق) را تشکیل داده بود، اما فقط توانست ۱۶ کرسی به دست آورد، در حالی که مجموع کرسی‌های اتحادیه میهنی و تغییر به علاوه «ائتلاف برای دمکراسی» (برهم صالح) در انتخابات گذشته ۲۵ کرسی بود و پیش بینی می‌شد همین تعداد کرسی را حداقل در این دوره به دست آورند، اما چنین نشد.
در مقابل، فهرست‌های انتخاباتی جریان صدر (مقتدا صدر) با ۷۳ کرسی، دولت قانون (نوری المالکی) با ۳۶ کرسی، تقدم (الحلبوسی) با ۳۸ کرسی و «حزب دمکرات کردستان عراق» (مسعود بارزانی) با ۳۲ کرسی پیشتازان و شگفتی سازان این دوره محسوب می‌شوند.
یکی از شگفتی‌های این دوره از انتخابات عراق، راه یافتن پسر وزیر دفاع رژیم بعث پیشین حاکم بر عراق به پارلمان است.
«خالد سلطان» فرزند «سلطان هاشم» وزیر دفاع رژیم بعث در این دوره در قالب ائتلاف «جبهه نجات» به رهبری «اسامه النجیفی» (رییس پیشین پارلمان عراق) توانست از استان «نینوا» (شمال عراق) با کسب آرای لازم به پارلمان راه پیدا کند.
خالد سلطان، نخستین فرزند شخصیت بعثی است که به طور رسمی به پارلمان عراق راه پیدا کرده است.
یکی از چهره‌ها و شگفتی‌های انتخابات ۲۰۲۱، «محمد عنوز» پیرمرد حقوقدان عراقی است که با اتکا بر تلاش شخصی، توانست بدون هیچ گونه حمایت سیاسی و مالی، اعتماد عمومی را در نجف اشرف به دست آورده و به پارلمان راه پیدا کند.
عنوز با دستان خود، تابلوهای تبلیغاتی را در منزل کوچکش در نجف اشرف می‌ساخت و در خیابان‌ها می‌چرخید و آنها را به در و دیوارها می‌چسباند.
او همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی از جمله صفحه شخصی‌اش در فیسبوک با مردم ارتباط برقرار می‌کرد و ماحصل همه این تلاش‌های شخصی، منجر به اعتماد عمومی به او در نجف اشرف شد تا اینکه به عنوان نماینده مستقل به پارلمان راه یافت.
بسیاری در عراق، اینک از این تلاش شخصی این نامزد پیروز، حمایت کرده و پیروزی را شایسته او دانسته‌اند.

شناسایی ۱۳۳۹۱ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور؛
۲۱۳ تن دیگر جان باختند
 بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، متاسفانه ۲۱۳ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند.بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۶۹ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۷۸۵ نفر رسید.متاسفانه ۲۱۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۸۱ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون ۵ میلیون ۲۴۹ هزار و ۹۵۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
۵ هزار و ۱۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
تا کنون ۳۳ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۸۷۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
در حال حاضر ۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

پوتین:حالم خوب است!
 پس از آنکه ولادیمیر پوتین در یک نشست تلویزیونی سرفه کرد، به یکی از قانونگذاران نگران روسیه اطمینان خاطر داد که مبتلا به کرونا نیست.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری ۶۹ ساله روسیه پس از آنکه والنتینا ماتوینکو، رئیس سنای روسیه از او درباره وضعیت جسمی‌اش سوال کرد، گفت: نگران نباشید، همه چیز خوب است. آنها تقریبا هر روز نه فقط برای کووید-۱۹ بلکه برای دیگر انواع عفونت‌ها از من آزمایش میگیرند، پس همه چیز خوب است.
براساس این گزارش، پوتین در جریان این نشست مجازی در حالی که به تنهایی در اتاقی حضور داشت، در حال سرفه کردن دیده شد. طبق گزارش رویترز، او علت سرفه خود را هوای خنک دانست و در ادامه از همکارانش در این نشست خواست تا مقابل کووید واکسینه شوند.
ماه سپتامبر پوتین بعد از مثبت شدن تست کرونای افراد نزدیک به خودش به قرنطینه رفت. در آن زمان سخنگوی کرملین گفت که تست پوتین منفی است و سلامت جسمانی او «عالی» است. براساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، روسیه از زمان آغاز پاندمی کرونا بیش از ۷.۷ میلیون مورد ابتلا ثبت کرده است که به مرگ بیش از ۲۱۶ هزار تن انجامید. طبق این آمارها، بیش از ۹۱ میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه