روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۱ مهر - شماره 3996

چرا در بودجه ۱۴۰۰ اصلاح ساختاری نداشتیم ؟

عبور از خاکریز دولت برای اصلاحات ساختاری بودجه

  مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بسته اصلاح ساختار بودجه در سازمان برنامه در حال تدوین و نهایی شدن است، گفت: این مجموعه از بسته سال ۹۸ بهتر طراحی ‌شده و در صورت همراهی دولت و مجلس، اصلاح ساختار در بودجه ۱۴۰۱ محقق می‌شود.
به گفته دکتر صمیمی، خاکریز اول اصلاحات ساختاری بودجه، خود دولت است و دلیل آن هم بخشی نگری مراکزی است که از این اصلاح ظاهرا متضرر می شوند. ما در اصلاح ساختاری که سال ۹۸ برای بودجه سال ۹۹ آماده کردیم، خاکریز دولت را خوب رد کردیم، اما در مجلس دچار مشکل شدیم. در موضوع اصلاح ساختار بودجه باید هر سه قوه به این نتیجه برسند که این کار، به مصلحت کوتاه مدت و بلندمدت کشور است.
وی با اشاره به لزوم برنامه مستمر گفت: اصلاح ساختار بودجه در برخی کشورها بالای ۱۵ سال طول کشیده و کشورهایی مثل ترکیه، کره، سنگاپور و کشورهای پیشرفته مثل آمریکا اصلاح ساختار را در بلندمدت انجام داده اند.
رییس شورای مشاوران برنامه و بودجه با توجه به دو دیدگاه درباره نحوه اصلاح ساختار بودجه ادامه داد: برخی معتقدند دفعتاً بودجه را اصلاح کنیم و برخی معتقدند در هر مقطع ۲۰ درصد بودجه را اصلاح کنیم. مثلا در برنامه سوم و چهارم توسعه قرار بود قیمت حامل های انرژی هر سال افزایش یابد، به طوری که در پایان برنامه قیمت انرژی به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد. اما این کار عملا بر زمین ماند. یکی دیگر از مشکلات ما این است که تقویم برنامه‌ریزی در کشور ما با تقویم سیاسی تطابق ندارد و این باعث می شود دولتهایی برنامه توسعه بنویسند و دولتهای بعد که به آن برنامه اعتقاد ندارند، باید آن را اجرا کنند.
صمیمی در پاسخ به این سوال که چرا اصلاحات بودجه در بودجه ۱۴۰۰ محقق نشد گفت: بعد از ابلاغ سیاست های رهبر انقلاب درباره اصلاح بودجه، برنامه اصلاح ساختاری با نظر اکثر کارشناسان بودجه ریزی کشور تدوین کردیم که یکی از بهترین اصلاحات ساختاری بود، اما مجلس نتوانست ورود کند و نظر دولت هم این بود که یا کل اصلاحات انجام شود یا این موارد در نظر گرفته نشود. نتیجه این شد که در بودجه ۱۴۰۰ اصلاح ساختاری نداشتیم و یکی از بدترین بودجه‌های تدوین شده در سالهای مختلف بوده است.
وی توضیح داد: بسته ای که اکنون در سازمان برنامه در حال تدوین و نهایی شدن است، از بسته سال ۹۸ هم بهتر طراحی ‌شده و اخیرا چهاردهمین جلسه آن هم برگزار شد، اما باید دید در دولت درباره این اصلاح ساختار اجماع هست یا نه؟ چون این روند برخی دستگاه های دولتی را در ظاهر متضرر می کند و تنها در صورت وفاق در دولت و مجلس، به نتیجه می رسد.
مشاور سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: امسال بنای ما این است که به جای بودجه چند هزار صفحه ای مشابه سال های قبل، یک بودجه کوچک و موجز و هدفدار تقدیم کنیم که با شاخصهای کلان رشد و اشتغال مرتبط باشد و مجلس به سطوح پایین و ردیف و پروژه ورود نکند و اجزای عملکردی را دولت مطابق برنامه عمل کند. ما برای هرکدام از موارد اصلاح ساختار برنامه عمل و اکشن پلن داریم و نحوه تقسیم کار و دستگاه های همکار را به صورت شفاف تعیین کرده ایم . امیدواریم این اصلاحیه به سلامت از دولت و مجلس خارج شود و منجر به ارتقاء سطح زندگی مردم کشورمان شود.
ضرورت اصلاح ساختار بودجه در سال های اخیر همواره مطرح بوده و از جمله اردیبهشت ۹۸، رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان کشور، با تاکید بر اصلاحات ساختاری بودجه بیان داشتند: قرار بر این شد که در چهار ماه اوّل سال ۹۸، مجلس و دولت با همکاری این مشکل ساختاری بودجه را برطرف کنند، حل کنند؛ دو ماهش گذشته، الان دو ماه بیشتر باقی نیست؛ این یکی از کارهای اساسی و مهمّی است که بایستی انجام بگیرد.
چند ماه بعد از این بیانات، در ۲۹ آبان، رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه در نامه ای به رهبر معظم انقلاب از تدوین نقشه راه و برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه عمومی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کارشناسی متخصصین و ارسال آن به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه خبر داده بود.
حالا دکتر میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت باید از چند سال پیش بحث اصلاح ساختار بودجه را آغاز و عملیاتی می‌کرد، گفته است: اکنون در سازمان برنامه و بودجه ۱۰کارگروه‌ برای بررسی و پژوهش تشکیل شده تا لایحه بودجه ۱۴۰۱ براساس اصلاحات ساختاری تدوین شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه