روزنامه کائنات
1

صفحه اول

1399 يکشنبه 17 اسفند - شماره 3860

خرده فروشی‌ها ۴ برابر میادین عمده فروشی؛

قیمت‌هایی رها شده در بازار

بی سر و سامانی و افزایش قیمت میوه چنان اوج گرفته که رهبرانقلاب نیز نسبت به آن انتقاد کرده اند؛ گرانفروشی که برخی فعالان بازار معتقدند اجاره بهای نجومی مغازه‌ها عامل مهمی در شکل گیری آن است.  رهبر انقلاب دیروز در روز درختکاری با ابراز ناخرسندی از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی، گفتند: این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده است. البته اجناس مانند میوه‌ها فراوان است اما قیمت‌ها بسیار بالا است که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمی‌رود بلکه نصیب دلال‌ها و واسطه‌های سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم می‌رسد.
* هزینه‌های تولید بالا رفته است
در این میان فعالان بخش خصوصی و صنعت میوه دلایل مختلفی را برای این گرانی عنوان می‌کنند؛ حضور پررنگ دلالان تا افزایش هزینه‌های تولید و عدم نظارت بر کار مراکز خرده فروشی از جمله دلایلی است که برای گرانی میوه اعلام می‌شود. در همین زمینه مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور و رئیس اتحادیه باغداران استان تهران درباره علل گرانی میوه در بازار گفت: قیمت تمام شده تولید در سال جاری افزایش بسیار زیادی داشته به عنوان مثال قیمت نهاده‌های تولید بیش از سه برابر، قیمت ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی بیش از چهار برابر و قیمت لوازم و وسایل جمع آوری از جمله سبد و پوشال بیش از چهار برابر شده است. بنابراین تمام این هزینه‌ها به تولید تحمیل و قیمت محصول نهایی (میوه) نیز افزایش پیدا می‌کند. این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه تولیدکننده نمی‌تواند تولید را متوقف کند، گفت: بنابراین همه باید بپذیرند که هزینه تولید افزایش یافته است. وی ادامه داد: به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم کود آهن سال گذشته همین موقع ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بوده اما هم اکنون به ۳۵۰ هزار تومان رسیده است همچنین قیمت هر کیسه کود فسفاته پارسال ۱۰۰ هزار تومان بوده اما امسال به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. شادلو در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح توزیع میوه از باغ تا مراکز خرده فروشی گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد افرادی که در میادین عمده فروشی میوه و تره بار فعالیت می‌کنند امانت فروش هستند و باغدار از میان این افراد فرد مورد اعتماد خود را پیدا و محصولش را برای او ارسال می‌کند، حجره دار نیز برای محصول باغدار مشتری پیدا می‌کند و حق العمل کار خود را که بین ۵ تا ۱۰ درصد است، برمی دارد و در نهایت محصول در مراکز عمده فروشی کشف قیمت می‌شود.
* قیمت در خرده فروشی‌ها ۴ برابر میادین عمده فروشی است و کسی نظارت نمی‌کند
وی اضافه کرد: محصولی که در مراکز عمده فروشی به عنوان مثال ۱۰ هزار تومان قیمت می‌خورد با حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد سود برای میوه فروش خرد باید حدود ۱۳ هزار تومان به مصرف کننده نهایی عرضه شود اما متأسفانه می‌بینیم گاهی تا سه الی چهار برابر قیمت عمده فروشی در مغازه‌ها محصول به فروش می‌رسد. شادلو با اشاره به اینکه این کار علاوه بر اینکه از نظر شرعی و قانونی مشکل دارد باعث از دست رفتن تدریجی مشتری‌ها هم می‌شود، گفت: متأسفانه خرده فروشی‌ها بعضاً اقدام به گران فروشی می‌کنند و نظارتی بر کار آنها وجود ندارد.
محصولی که در مراکز عمده فروشی به عنوان مثال ۱۰ هزار تومان قیمت می‌خورد با حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد سود برای میوه فروش خرد باید حدود ۱۳ هزار تومان به مصرف کننده نهایی عرضه شود اما متأسفانه می‌بینیم گاهی تا سه الی چهار برابر قیمت عمده فروشی در مغازه‌ها محصول به فروش می‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه