عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
بحران برق ناشی از تصمیمگیریهای نادرست سالهای گذشته است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بحران برق محصول سالها تصمیمگیری نادرست و بیتوجهی به زیرساختهای انرژی است که مهمترین آن قانون تثبیت قیمتها در سال ۱۳۸۴ بود که عملا لگد آخر را به پیکر نحیف زیرساختهای انرژی کشور از جمله صنعت برق وارد کرد.
سید فرید موسوی درباره راهکارهای عبور از ناترازی برق در کشور اظهار کرد: ناترازی برق را نمیتوان صرفا با تمرکز بر مصرف مردم حل کرد، هرچند بهینهسازی مصرف و مشارکت شهروندان بخشی مهمی از راهحل است اما تمرکز یکجانبه بر مردم، سادهسازی مسئلهای است که ریشههای عمیقتری در سیاستگذاری، قانونگذاری و مدیریت دولتی دارد.
وی توضیح داد: واقعیت این است که بحران برق، محصول سالها تصمیمگیری نادرست و بیتوجهی به زیرساختهای انرژی و نه فقط نتیجه افزایش مصرف است.
نماینده مراغه در مجلس یادآور شد: یکی از نقاط عطف این مسیر اشتباه، قانون تثبیت قیمتها در سال ۱۳۸۴ بود؛ قانونی که عملا لگد آخر را به پیکر نحیف زیرساختهای انرژی کشور از جمله صنعت برق وارد کرد.
وی ادامه داد: تثبیت دستوری قیمت برق بدون تأمین منابع پایدار باعث شد سرمایهگذاری در تولید، انتقال و توزیع برق توجیه اقتصادی خود را از دست بدهد. نتیجه این رویکرد فرسودگی گسترده شبکه، انباشت بدهی در صنعت برق و عقبماندگی مزمن در توسعه ظرفیت نیروگاهی بود؛ مشکلی که آثار آن به شکل خاموشی و ناترازی خود را نشان میدهد.
موسوی بیان کرد: در کنار این خطای تقنینی، دولتها نیز در سالهای گذشته در انجام وظایف خود کوتاهی کردهاند. نوسازی نیروگاههای فرسوده، کاهش تلفات بالای شبکه، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، استقرار واقعی کنتورهای هوشمند و اجرای نظامهای مؤثر مدیریت مصرف، یا با تأخیر جدی همراه بوده یا اساسا در حد شعار باقی مانده است پس نمیتوان از مردم انتظار داشت مصرف خود را هوشمندانه مدیریت کنند در حالی که ابزار، مشوق اقتصادی و اطلاعرسانی شفاف و صادقانه در اختیارشان قرار نگرفته است.
وی افزود: البته این واقعیت به معنای نادیده گرفتن نقش مصرفکنندگان نیست. الگوی مصرف برق در بخشی از مشترکان بهویژه پرمصرفها، اصلاحپذیر و نیازمند بازنگری است. اما اصلاح رفتار مصرفی زمانی معنا پیدا میکند که قیمتگذاری عادلانه و پلکانی باشد، پرمصرفها هزینه واقعی مصرف خود را بپردازند، کممصرفها تشویق شوند و دولت نیز همزمان سهم خود را در اصلاح ساختارها، سرمایهگذاری و مدیریت هوشمند شبکه ادا کند.
مدیرعامل شرکت ملی
پخش فرآوردههای نفتی ایران:
نیازی به استفاده
از کارت جایگاهها نیست
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران از واریز یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین با نرخ اول و یک میلیارد و ۸۶۶ میلیون لیتر بنزین با نرخ دوم به کارتهای سوخت خودروهای بنزینی در آذر خبر داد و گفت: خودروهای تکسوز و دوگانهسوز حجم بالایی از سهمیه ۳ هزار تومانی دارند که در هشت روز پایانی آذر میتوانند از آن استفاده کنند و نیازی به استفاده از کارت جایگاهها نیست.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، کرامت ویسکرمی درباره سهمیههای واریزشده برای ۳۱ میلیون کارت سوخت فعال کشور در آذر امسال اظهار کرد: درمجموع یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین با نرخ اول ۱۵۰۰ تومانی به کارتهای هوشمند سوخت خودروهای بنزینی واریز شده که تا ۲۱ آذر ۷۴۸ میلیون لیتر آن استفاده شده بود و حدود ۳۷۰ میلیون لیتر آن در کارتهای سوخت همچنان موجود است.
وی با اشاره به مقدار سهمیه مصرفشده خودروهای بنزینی با نرخ دوم ۳۰۰۰ تومانی در آذر بیان کرد: در مجموع یک میلیارد و ۸۶۶ میلیون لیتر بنزین با نرخ دوم ۳۰۰۰ تومانی برای خودرهای بنزینسوز در آذر واریز شد که تا ۲۱ آذر تنها ۱۸۶ میلیون لیتر آن مصرف شده و همزمان با اجرای طرح جدید بنزین از ۲۲ آذر و اعمال حذف سهمیه بنزین نرخ اول و دوم برای برخی خودروها، همچنان یک میلیارد و ۳۷۹ میلیون لیتر بنزین با نرخ دوم در کارتهای هوشمند سوخت موجود است و مردم میتوانند تا پایان آذر از این مقدار سوخت بنزین با نرخ دوم استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در تشریح مقدار سهمیه موجود خودروهای دوگانهسوز در آذر تصریح کرد: برای خودروهای دوگانهسوز درمجموع ۶۴ میلیون لیتر بنزین با نرخ اول در آذر واریز شده که تا ۲۱ آذر ۴۶ میلیون لیتر آن برداشت شده است، همچنین درمجموع ۲۱۳ میلیون لیتر بنزین با نرخ دوم برای کل خودروهای دوگانهسوز واریز شده که تا ۲۱ آذر تنها ۳۰ میلیون لیتر آن برداشت شده است.
ویسکرمی با تأکید بر اینکه در هشت روز پایانی آذر همه خودروها چه تکسوز و چه دوگانهسوز حجم بالایی از سهمیه ۳ هزار تومانی دارند که میتوانند آن را برداشت کنند و نیازی به استفاده از سهمیه کارت اضطراری جایگاهها نیست، گفت: همچنین مانند گذشته سهمیه با نرخ اول تا ۶ ماه و سهمیه با نرخ دوم تا یک ماه در کارتهای هوشمند سوخت ذخیره میشود.