صرفهجویی چشمگیر انرژی در زمستان
با شیشههای نانویی کمگسیل
یکی از مجموعههای فعال بخش خصوصی با توسعه شیشههای کمگسیل مبتنی بر فناوری نانو، راهکاری نوین برای مدیریت هوشمند انرژی در ساختمانها ارائه کرده است؛ شیشههایی که با کاهش چشمگیر اتلاف حرارت در زمستان و کنترل جذب گرما در تابستان، مصرف انرژی، هزینههای خانوار و اثرات زیستمحیطی را بهطور محسوسی کاهش میدهند.
به گزارش کائنات و به نقل از ستاد نانو، استفاده از شیشههای کمگسیل (Low-E) مجهز به پوششهای نانویی، بهعنوان یکی از مؤثرترین روشهای جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمانها مطرح شده است؛ اتلافی که بخش قابل توجه آن، حدود یکسوم کل انرژی ساختمان، از طریق پنجرهها رخ میدهد. این شیشهها با داشتن لایههای نانویی اکسیدهای فلزی یا نقره، مانند یک عایق حرارتی شفاف عمل کرده و انتقال حرارت را بهطور محسوسی کاهش میدهند.
پوششهای کمگسیل در زمستان با بازتاب پرتوهای مادونقرمزِ بلندموج که از بخاریها و سیستمهای گرمایشی ساطع میشود، مانع خروج گرما از داخل خانه شده و دمای محیط داخلی را پایدارتر نگه میدارند. به همین دلیل شیشههای Low-E نسبت به نمونههای معمولی عملکردی تا چند برابر بهتر در جلوگیری از اتلاف انرژی دارند و مصرف سوخت برای تأمین گرمایش را کاهش میدهند. مزیت دیگر این فناوری جلوگیری از بخار کردن سطح داخلی شیشه در هوای سرد است که از طریق بهبود رفتار حرارتی سطح ایجاد میشود.
این شیشهها با بهرهگیری از پوششهای فوقنازک اکسیدی و لایههای نقره، توانایی بازتاب پرتوهای مادونقرمز و جلوگیری از تبادل حرارتی ناخواسته را دارند و در نتیجه، مصرف انرژی موردنیاز برای گرمایش و سرمایش را به حداقل میرسانند. استفاده از این فناوری نهتنها باعث ثبات دمای داخلی و افزایش آسایش حرارتی ساکنان میشود، بلکه به دلیل کاهش مصرف سوخت و انرژی الکتریکی، نقش مهمی در کاهش هزینههای خانوار و اثرات زیستمحیطی دارد. شیشههای تولیدشده توسط این شرکت، با عملکرد حرارتی بالا و قابلیت عبور مطلوب نور مرئی، بهعنوان یکی از کارآمدترین انتخابها برای ساختمانهای مدرن شناخته میشوند.
این شیشهها علاوه بر کارایی حرارتی در زمستان، در تابستان نیز با کاهش عبور پرتوهای مادونقرمز خورشید، مانع گرمشدن فضای داخلی شده و بار سیستمهای سرمایشی را کم میکنند. بهکارگیری لایههای نانویی نقره در برخی مدلهای پیشرفته، ضریب انتشار سطحی شیشه را از حدود ۸۴ درصد در شیشه معمولی به کمتر از یک درصد میرساند؛ عاملی که نقش کلیدی در کنترل تابش و حفظ تعادل دمایی در تمام فصول دارد. این شیشهها همچنین با عبور مطلوب نور مرئی و جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش، کیفیت نوری محیط را حفظ کرده و از آسیبهای ناشی از UV نیز جلوگیری میکنند.
فناوری ساخت این شیشهها بر پایه روشهای لایهنشانی پیشرفته مانند اسپاترینگ PVD است که امکان ایجاد لایههای نانومقیاس با ضخامت و چسبندگی بالا را فراهم میکند. این روش ضمن افزایش دوام پوشش، اجازه میدهد چندین لایه عملکردی بهصورت دقیق روی شیشه قرار گیرد و ویژگیهای کنترل انرژی به سطح بالاتری برسد.
کاربرد شیشههای کمگسیل در ساختمانهای مسکونی، تجاری، گلخانهها و فضاهای نورگیر، بهخصوص در اقلیمهای سرد، بهطور مستقیم منجر به کاهش هزینههای انرژی، افزایش آسایش حرارتی و بهبود بازده انرژی ساختمان میشود. متخصصان حوزه شیشه تأکید میکنند که پنجرهها «پاشنهآشیل» مدیریت انرژی در ساختمان هستند و بهینهسازی آنها با شیشههای نانویی کمگسیل، یکی از مقرونبهصرفهترین راهکارها برای کاهش مصرف انرژی در زمستان و تابستان به شمار میرود.
ناترازی برق به آمریکا میرسد
آمارها نشان میدهد آمریکا طی یک دهه آینده وارد دورهای از ناترازی ساختاری در بازار برق میشود. به گزارش کائنات، وبگاه «کوبیسی لتر» با استناد به آمارهای منتشره نوشته است، انتظار میرود تقاضای برق در آمریکا تا سال ۲۰۲۸ در زمانهای اوج مصرف از ظرفیت موجود تولید برق فراتر برود.
پیشبینی میشود اوج تقاضا به ۱٬۱۶۰ گیگاوات برسد، درحالیکه عرضه پیشبینیشده ۱٬۱۵۸ گیگاوات است. به این ترتیب، کمبود ظرفیت برق تا سال ۲۰۳۳ میتواند تا ۱۷۵ گیگاوات افزایش یابد؛ سطحی که بهطور جدی ثبات شبکه برق را تهدید میکند.
این وضعیت ناشی از افزایش اوج تقاضا به ۱٬۲۲۹ گیگاوات و همزمان کاهش اوج عرضه پیشبینیشده به ۱٬۱۲۸ گیگاوات خواهد بود.
آمریکا با افزایش شدید مصرف برق ناشی از مراکز داده هوش مصنوعی، کارخانهها و خودروهای برقی روبهروست؛ افزایشی که انتظار میرود ظرفیت تولید را تحت فشار قرار دهد، ذخایر اضطراری را تخلیه کند و خطر قطعی برق و خاموشیها را بهطور چشمگیری افزایش دهد.
این رسانه اقتصادی آمریکایی نوشت: «ما به برق بیشتری نیاز داریم.»
آمریکا در آستانه یک عدم تعادل جدی میان عرضه و تقاضای برق قرار دارد. از حدود سال ۲۰۲۸ به بعد، ظرفیت تولید برق پیشبینیشده دیگر پاسخگوی نیاز اوج مصرف نخواهد بود و این شکاف تا سال ۲۰۳۳ به سطحی میرسد که میتواند ثبات شبکه برق آمریکا را بهطور جدی تهدید کند. مسئله برق آمریکا دیگر یک چالش آیندهدور نیست، بلکه بحرانی در حال شکلگیری طی یک دهه آینده است.
بحران انرژی در کدام کشورهای اروپایی بدتر است؟
با وجود کاهش نسبی قیمت انرژی، بیش از ۴۱ میلیون اروپایی همچنان توان گرم نگه داشتن خانههای خود را ندارند. به گزارش کائنات، مسکن بهعنوان یک حق اجتماعی شناخته میشود، اما در عمل میلیونها اروپایی توان گرم نگه داشتن خانههای خود را ندارند. بر اساس دادههای Eurostat، بیش از ۴۱ میلیون نفر در اتحادیه اروپا، معادل ۹.۲ درصد جمعیت، در وضعیت «فقر سوختی» زندگی میکنند. نکته قابلتوجه این است که حدود دو سوم این افراد در چهار اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا متمرکز هستند، موضوعی که نشان میدهد حتی اقتصادهای بزرگ نیز از این بحران مصون نیستند.
زندگی در خانههای سرد تنها یک مشکل رفاهی یا روانی نیست، بلکه تبعات جدی سلامت جسمی نیز دارد. پژوهشها نشان میدهد قرار گرفتن طولانیمدت در محیطهای سرد میتواند خطر سکته مغزی، عفونتهای تنفسی و حتی حوادث ناشی از کاهش توان حرکتی را افزایش دهد. اگرچه درصدهای فقر سوخت در نگاه اول ممکن است پایین به نظر برسند، اما تبدیل آنها به تعداد افراد آسیبدیده، ابعاد واقعی بحران را آشکار میکند.
میزان فقر سوختی در اروپا تفاوتهای چشمگیری دارد. در داخل اتحادیه اروپا، این سهم از ۲.۷ درصد در فنلاند تا ۱۹ درصد در بلغارستان و یونان متغیر است. با احتساب کشورهای نامزد عضویت و اعضای EFTA، دامنه از ۰.۷ درصد در سوئیس تا ۳۳.۸ درصد در آلبانی گسترش مییابد. این شاخص در کشورهایی مانند اسپانیا، فرانسه، پرتغال، ترکیه و رومانی نیز بالاتر از ۱۰ درصد است، در حالی که ایتالیا و آلمان زیر میانگین اتحادیه قرار دارند.
از نظر تعداد افراد درگیر، ترکیه، اسپانیا و فرانسه در صدر قرار دارند. در ترکیه با وجود قیمت نسبتاً پایین گاز و برق، حدود ۱۲.۹ میلیون نفر در سال ۲۰۲۴ قادر به گرم کردن خانه خود نبودهاند. European Commission ریشههای اصلی فقر سوختی را در سه عامل میداند: سهم بالای هزینه انرژی در سبد خانوار، درآمد پایین و بهرهوری انرژی ضعیف ساختمانها. به گفته این نهاد، بحران کرونا، جهش قیمت انرژی و جنگ اوکراین وضعیت را تشدید کرده، هرچند در سالهای اخیر با کاهش قیمت انرژی و سیاستهای بهبود بهرهوری، نشانههایی از بهبود تدریجی دیده میشود.
11
رویترز اعلام کرد؛
کاهش صادرات سوخت روسیه از مسیر دریا
دادههای منابع صنعتی و محاسبات رویترز نشان میدهد صادرات فرآوردههای نفتی دریایی روسیه در ماه گذشته نسبت به ماه پیش از آن ۰.۸ درصد کاهش یافته است.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، دادههای منابع صنعتی و محاسبات این خبرگزاری نشان میدهد صادرات فرآوردههای نفتی روسیه از مسیر دریا در ماه گذشته با ۰.۸ درصد کاهش نسبت به ماه پیش از آن به ۷ میلیون و ۴۹۴ هزار تن رسید، این کاهش که ناشی از حملههای پهپادی است تا حدی با تکمیل عملیات نگهداری و تعمیرات دورهای پالایشگاهها جبران شد.
صادرات فرآوردههای نفتی دریایی روسیه در ماه گذشته نسبت به ماه اکتبر با ۰.۸ درصد کاهش به ۷ میلیون و ۴۹۴ هزار تن رسید.
دادههای منابع صنعتی و محاسبات رویترز نشان میدهد این کاهش ناشی از حملههای پهپادی به زیرساختهای انرژی بوده که اثر آن با تکمیل عملیات تعمیر و نگهداری در چند پالایشگاه تا حدی جبران شد.
اگرچه حجم کلی صادرات تغییر اندکی داشت، جریان محمولهها از طریق بنادر مختلف تحت تأثیر حملههای پهپادی و بازیابی فرآوری در پالایشگاهها متفاوت بود.
دادهها نشان داد صادرات سوخت روسیه در ماه گذشته از بنادر بالتیک روسیه شامل «پریمورسک»، «ویسوتسک»، «سنپترزبورگ» و «اوست-لوگا» با ۲۰.۶ درصد افزایش نسبت به ۲ماه قبل به ۴ میلیون و ۶۹۷ هزار تن رسیده است.
منابع بازار گفتند افزایش محمولهها بیشتر ناشی از بارگیری در بنادر «پریمورسک» و «اوست-لوگا» بوده است. شرکت نواتک روسیه ماه گذشته میلادی پس از تعمیر تجهیزات آسیبدیده در حملههای پهپادی در اواسط سال میلادی جاری، مجتمع تولید میعانات گازی «اوست-لوگا» را به ظرفیت کامل بازگرداند. در مقابل، صادرات سوخت از مسیرهای جنوبی بهشدت کاهش یافت.
دادهها نشان داد صادرات فرآوردههای نفتی از طریق بنادر دریای سیاه و دریای «آزوف» بهدلیل آسیبهای ناشی از حملههای پهپادی ۳۰.۲ درصد کاهش یافته و به ۲ میلیون و ۶۲ هزار تن رسیده است.
پایانه «تواپسه» روسیه در دریای سیاه صادرات سوخت را به حالت تعلیق درآورد، زیرا پالایشگاه محلی پس از حملههای پهپادی دوم فرآوری نفت خام را متوقف کرد.
بارگیری فرآوردههای نفتی از پایانه «تواپسه» دو هفته بعد از این اتفاق از سر گرفته شد، پایانه «نووروسیسک» هم در ماه گذشته هدف حملههای پهپادی قرار گرفت.
صادرات فرآوردههای نفتی از پایانه قطبی «مورمانسک» و «آرخانگلسک» در ماه گذشته با ۸۰ درصد افزایش به ۵۷ هزار و ۴۰۰ تن رسید؛ این رقم در ماه گذشته میلادی ۳۲ هزار و ۹۰۰ تن بود.
بارگیری سوخت در پایانههای خاور دور روسیه نیز نسبت به ۲ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش یافته و به ۶۷۷ هزار و ۸۰۰ تن رسیده است.