روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1404 دوشنبه 24 آذر - شماره 4974

مدیرعامل راه آهن تأکید کرد؛

ضرورت ارتقای کریدورهای بین‌المللی کشور

 مدیرعامل شرکت راه آهن یکی از محورهای اصلی که قرار است به‌طور جدی پیگیری شود را ترانزیت بار از شرق به غرب عنوان کرد و گفت: در نظر داریم سهم قابل توجهی از بار چین به اروپا را جذب کنیم که منظور از سهم قابل توجه، حدود سه درصد از کل بار عبوری شرق به غرب است.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه آیین امضای قرارداد و تفاهم نامه سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه مرکز لجستیک آپرین و ناوگان، در پاسخ به خبرنگاران با تأکید بر ضرورت ارتقای کریدورهای بین‌المللی کشور به‌ویژه محورهای شرق ـ غرب و شمال ـ جنوب اظهار کرد: این کریدورها باید در قالب پروژه‌ها و طرح‌های پیشران پیش برود و خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: یکی از محورهای اصلی که قرار است به‌طور جدی پیگیری شود، ترانزیت بار از شرق به غرب است تا بتوانیم سهم قابل توجهی از بار چین به اروپا را جذب کنیم که منظور از سهم قابل توجه، حدود ۳ درصد از کل بار عبوری شرق به غرب است.
ذاکری با اشاره به موانع موجود در مسیر ترانزیت و وجود دریاچه وان گفت: حداکثر ظرفیت مرز رازی و انتقال بار از طریق دریاچه وان با کشتی‌های فری‌بوت حدود یک میلیون تن در سال است، در حالی که افق برنامه ۱۵ ساله راه‌آهن و حتی برنامه پنج‌ساله پیش‌بینی‌شده، نیازمند ظرفیتی بسیار بیشتر است. مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: بر همین اساس، مجلس و دولت تکلیف مهمی را بر عهده ما گذاشته‌اند و حتی مصوبات دستگاه‌های نظارتی نیز برای تسریع این پروژه صادر شده است که پروژه راه‌آهن تبریز ـ مرند ـ چشمه ثریا یکی از طرح‌های کلیدی در این زمینه محسوب می‌شود. وی همچنین به اقدامات کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: ترکیه در حال ساخت خط آهن جدید تا شهر قارص است که به مرز ایران و نخجوان خواهد رسید و در فاصله سه تا هشت کیلومتری خط آهن ایران عبور می‌کند. این پروژه نیز در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد.
ذاکری با بیان اینکه مقدمات اجرای پروژه فراهم شده، مطالعات زیست‌محیطی انجام و فاز نخست مطالعات نهایی شده است، گفت: به‌زودی ماده ۲۳ این پروژه منتشر خواهد شد و در صورت تصویب شورای اقتصاد، مراحل انعقاد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی دنبال خواهد شد.
مدیرعامل راه آهن در خصوص پروژه‌های راه آهن شلمچه-بصره گفت: در رابطه با این پروژه سه وظیفه برای دولت جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده بود که اولین وظیفه احداث خط آهن خرمشهر تا نقطه صفر مرزی شلمچه بود.
وی افزود در واقع مسیر تا حدی وجود داشت اما نیاز به ایجاد ایستگاه باری و مسافری بود که خوشبختانه تا اربعین امسال خطوط ایستگاهی در نقطه صفر مرزی ایجاد شد و متعهد هستیم تا همان زمان کل روسازی و زیرسازی این محور در داخل کشور تکمیل شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه