مصطفی کیایی:
سریال «هزار و یکشب»
پلی فرهنگی بین ایران و ترکیه است
مصطفی کیایی ـ کارگردان سریال «هزار و یک شب» ـ از دلایل همکاری با بازیگران ترکیه و ضبـط بخشهایی از این سریال در لوکیشنهای ترکی خبر داد و تأکید کرد این اثر زمینهساز همکاریهای مشترک آینده بین دو کشور خواهد بود.
مصطفی کیایی که این روزها با سریال «هزار و یک شب» در شبکه نمایش خانگی حضور دارد، از شکلگیری این سریال و همکاری با بازیگران کشور ترکیه صحبت کرد.
او در ابتدا با اشاره به خلق این سریال و چرایی همکاری با چهرههای ترک گفت: «هزار و یک شب» داستانی شناختهشده و رایج در خاورمیانه دارد که از هند آغاز میشود و جغرافیای وسیعی از ایران، ترکیه و مصر را در بر میگیرد. این سریال به نوعی، پلی است که فرهنگها را به هم متصل میکند.
او افزود: ﺩﻟﯿﻞ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩ ﺑﺎﻓﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﮐﺸﻮﺭ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺁﻏﺎﺯ ﻭ ﺩﺭ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﻣﯽﺭﺳﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺘﯿﻢ ﺍﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺍﺯ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻟﻮﮐﯿﺸﻦﻫﺎﯼ ﺗﺮﮐﯿﻪ ضبط کنیم ﻭ ﺷﺨﺼﯿﺖﻫﺎﯼ ﺗﺮﮐﯽﺍﯼ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻣﺎ میشوند.
کیایی با اشاره به شناخت بازیگران ترک نسبت به قصه این سریال عنوان کرد: تمام بازیگران ترکی که با آنها در این سریال همکاری کردیم، داستانهای هزار و یک شب و شخصیتهای آن را میشناختند. در این سریال، موضوع را تا حدی به زمان حال اقتباس کردیم و سعی کردیم از آن مشترکات فرهنگی استفاده کنیم. پروژههای جدید دیگری نیز در آینده خواهند آمد، زیرا داستانهای مشترک زیادی با ترکیه داریم.
این کارگردان ضمن یادآوری وجوه مختلف همکاری بین دو کشور، گفت: باید در نظر داشت که در نهایت ما با دو کشور متفاوت و اساساً دو زبان مختلف همکاری کردیم. در ابتدا شاید برای من به عنوان کارگردان سخت به نظر میرسید اما بازیگران ترکی، داستان و فضای کار را به حدی دوست داشتند و خود را با ما تطبیق دادند که انگار با بازیگران ایرانی کار میکردیم و بدون هیچ مشکلی این کار را با هم پیش بردیم.
تفاوت فضای کاری در ایران و ترکیه هم موضوع دیگری بود که او در خصوص آن بیان کرد: مدل کاری ما با مدلی که بازیگران در ترکیه به آن عادت داشتند متفاوت بود. اما فکر میکنم در چهار پنج روز اول به یک درک مشترک رسیدیم و تقریباً سه ماه و نیم با هم همکاری بسیار خوبی داشتیم. در نتیجه این همکاری، شخصیتهای جالب توجه و متمایزی خلق شد و من از انتخاب آنها بسیار راضی هستم.
کیایی در بخش دیگری از صحبتهایش تأکید کرد که «هزار و یک شب» دریچهای تازه برای همکاریهای مشترک آینده ایران و ترکیه گشوده است. این کارگردان اضافه کرد: در نهایت تولید مشترک شرایط خاص خود را دارد. با شرکتی که اکنون در ترکیه مستقر است و این تولید را با هم انجام دادیم، یک یا دو داستان دیگر نیز در دست بررسی داریم و شاید با آنها همکاری تازهای را آغاز کنیم.
کیایی در آخر با یادآوری جنگ اخیر و تأثیر آن بر عرصه هنر خاطرنشان کرد: جنگ عاملی است که تمام جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد. جنگ با اسرائیل تأثیر شوکآوری بر ایران گذاشت. هر رویداد غیرقابل پیشبینی، سینما و هنر را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد. جنگ باعث توقف کامل صنعت فیلم و سریال در ایران شد. در سایه جنگها و درگیریها، حفظ پویایی در این عرصه دشوار است.
جنگ در هالیوود
با دخالت ترامپ و کشورهای عربی
شرکت پارامونت پیشنهاد نجومی به ارزش ۱۰۸.۴ میلیارد دلار را برای خرید کامل وارنر برادرز دیسکاوری ارائه کرد؛ پیشنهادی که مستقیم معامله ۸۲.۷ میلیارد دلاری نتفلیکس برای خرید این استودیو را به چالش میکشد.
پارامونت تلاش برای خرید وارنر برادرز دیسکاوری (WBD) را کنار نگذاشته و با وجود اعلام توافق نتفلیکس برای خرید استودیو و بخش استریمینگ این شرکت، اکنون یک پیشنهاد نجومی برای تصاحب کل شرکت ارائه کرده است.
پیشنهاد نتفلیکس برای خرید استودیو افسانهای وارنر برادرز و همچنین شبکه مطرح «HBO»، ارزش شرکت را ۸۲.۷ میلیارد دلار تعیین کرده بود. با این حال، نتفلیکس قصد نداشت داراییهای سنتی تلویزیونی وارنر برادرز، از جمله شبکه خبری «CNN» و شبکه «Discovery» را خریداری کند.
پیشنهاد پارامونت که مستقیما به سهامداران ارائه شد، تمام شرکت را شامل میشود و ارزش بنگاه را به ۱۰۸.۴ میلیارد دلار میرساند؛ رقمی بسیار بالاتر از قیمت فعلی سهام کمپانی وارنر برادرز.
به گزارش ورایتی، پیشنهاد بالغ بر ۱۰۸ میلیارد دلاری پارامونت برای خرید وارنر برادرز، شامل تامین سرمایه ۲۴ میلیارد دلار از صندوقهای سرمایهگذاری عربستان سعودی، قطر و ابوظبی و همچنین شرکت «Affinity Partners» متعلق به جرد کوشنر است.
پارامونت در تلاش برای جلب نظر سهامداران، ادعا کرده است که پیشنهاد این شرکت ارزش بهتری برای سهامداران ایجاد میکند و از شانس بیشتری برای عبور از بررسیهای نظارتی برخوردار است. وارنر برادرز اعلام کرده که این پیشنهاد را با دقت بررسی خواهد کرد و ظرف دو هفته به سهامداران درباره نحوه پاسخگویی مشاوره خواهد داد.
دیوید الیسون و پدرش لری الیسون میلیاردر حوزه فناوری که پشتیبان مالی این پیشنهاد هستند، هر دو روابط نزدیکی با دولت ترامپ دارند؛ دولتی که پیشتر تمایل خود به حمایت از خرید وارنر برادرز توسط پارامونت را اعلام کرده بود. لری الیسون، بنیانگذار اوراکل، حتی در مراحل ابتدایی با یکی از مشاوران ارشد ترامپ درباره تغییراتی که دوست دارد در «CNN» اعمال شود، گفتوگو کرده بود.
دونالد ترامپ همچنین تغییرات اخیر پارامونت، از جمله انتخاب باری وایس به عنوان سردبیر «CBS News» را ستوده است. پارامونت نیز در پی درخواست ترامپ در حال احیای سری فیلمهای «ساعت شلوغی» برای ساخت قسمت چهارم است.
به گزارش گاردین، اندکی پیش از اخذ تأییدیه نظارتی برای خرید پارامونت توسط خانواده الیسون، این شرکت پذیرفت ۱۶ میلیون دلار برای حلوفصل شکایت ترامپ بپردازد؛ شکایتی که در آن ترامپ مدعی شده بود مصاحبه پیش از انتخابات او با کامالا هریس، نامزد دموکراتها، بهطور نادرست تدوین شده است. بسیاری از کارشناسان حقوقی این شکایت را بیاساس و مغایر با متمم اول قانون اساسی آمریکا میدانستند. مدیران نتفلیکس واکنش نگرانکنندهای به پیشنهاد پارامونت نشان ندادند. تد ساراندوس، مدیرعامل مشترک نتفلیکس، گفت پیشنهاد پارامونت کاملا قابل پیشبینی بود. او اظهار کرد: «ما معامله خود را قطعی کردهایم و بسیار از آن راضی هستیم. کاملا مطمئنیم که این معامله را به نتیجه خواهیم رساند.»
واکنش تند دیکاپریو به هوش مصنوعی
لئوناردو دیکاپریو، برنده اسکار در گفتوگویی تازه تاکید کرد که هوش مصنوعی نمیتواند هنر واقعی باشد و بسیاری از نمونههای تولیدشده آن در زبالههای اینترنتی ناپدید میشوند.
لئوناردو دیکاپریو در گفتوگو با مجله تایم، که او را بهعنوان «چهره سال در عرصه سرگرمی» معرفی کرده، نسبت به تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی ابراز تردید کرد. دیکاپریو درباره هوش مصنوعی گفت: «این فناوری میتواند ابزاری کمکی برای یک فیلمساز جوان باشد تا کاری خلق کند که پیش از این ندیدهایم. اما هر چیزی که قرار است بهطور واقعی هنر تلقی شود، باید از انسان سرچشمه بگیرد . حتی آثار درخشان تولید شده با هوش مصنوعی بعد از ۱۵ دقیقه شهرت، در زبالههای اینترنتی محو میشود. هیچ ریشه و اتصالی ندارد و هیچ انسانیتی در آن نیست، حتی اگر درخشان باشد.»
در هفتههای اخیر، بسیاری از فیلمسازان هالیوودی موضع تندی علیه هوش مصنوعی گرفتهاند. گییرمو دلتورو در جوایز گاتهام با گفتن «لعنت به هوض مصنوعی» خبرساز شد. او پیشتر هم عنوان کرده بود ترجیح میدهد بمیرد تا مجبور شود در فیلمهایش از هوش مصنوعی استفاده کند.
جیمز کامرون نیز ماه گذشته اعلام کرد که استفاده از هوش مصنوعی مولد را در ساخت دنبالههای «آواتار» ممنوع کرده است: «ما به بازیگران احترام میگذاریم و آنها را جایگزین نمیکنیم.» اما تامسون، بازیگر برنده اسکار هم واکنش تندی نشان داد؛ او که فیلمنامهها را با دست مینویسد، گفت از اینکه نرمافزار ورد مدام پیشنهاد بازنویسی میدهد شدیدا عصبانی است و اظها کرد: «لازم ندارم چیزی را که همین حالا نوشتهام برایم بازنویسی کنی!»