رییس سازمان حفاظت محیط زیست:
هیچ پروژهای بدون ارزیابی محیط زیستی نباید مجوز و بودجه اجرا بگیرد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه توسعه صنعتی و معدنی بدون ملاحظات زیستمحیطی به معنای انتقال هزینه به نسلهای آینده است، گفت: هیچ طرح یا پروژهای بدون ارزیابی دقیق محیطزیستی نباید مجوز و بودجه برای اجرا دریافت کند.
شینا انصاری در همایش نقش صنعت، معدن و جامعه در گسترش حکمرانی سبز که روز گذشته در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: توسعه اقتصادی بدون پایداری محیط زیست توسعه پایدار نیست. امروز دیگر هیچ تردیدی وجود ندارد که مسیر توسعه جهانی تغییر کرده است و در اقتصادهای بزرگ، شاخصهای محیط زیست، اقتصاد چرخشی و مسئولیت اجتماعی شرکتها به عناصر کلیدی سیاستگذاری تبدیل شدهاند.
وی مفهوم حکمرانی سبز را اینگونه تعریف کرد و گفت: حکمرانی سبز یعنی نظامی که در آن تصمیمگیری، اجرا و نظارت با هدف تحقق توسعه اقتصادی، عدالت اجتماعی و سلامت اکولوژیک دنبال میشود و سه ضلع آن دولت، صنعت و جامعه است.
انصاری توضیح داد: در این نظام، دولت سیاستگذار و ناظر است، صنعت و معدن مجری و نوآور و جامعه ناظر، مطالبهگر و مشارکت کننده آگاه است. در چنین چارچوبی، محیط زیست در قلب و بطن سیاستگذاری قرار دارد.
معاون رئیسجمهوری تاکید کرد: صنعت و معدن موتورهای اصلی توسعه اقتصادی کشور محسوب میشوند اما اگر اصول پایداری محیط زیست رعایت نشود، آنچه در ظاهر پیشرفت است، هزینهها را به نسلهای آینده انتقال خواهد داد.
وی با اشاره به چگونگی تنظیم فعالیتهای صنعتی و معدنی که نهتنها آسیبزا نباشند بلکه به ارتقای محیط زیست نیز کمک کنند، گفت: این شرایط با استفاده از فناوریهای سبز، مسئولیت اجتماعی شرکتها و شفافیت اطلاعات زیستمحیطی امکان پذیر است.
انصاری ضمن ارائه مثالی اظهار کرد: بازیافت آب در فرآوری معادن، استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، کاهش ضایعات، طراحی فرایندهای استخراج با کمترین ضایعات، احیای زمین پس از معدنکاری، جذب و ذخیره کربن، کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار آلایندهها نمونههایی از این رویکرد است.
وی تاکید کرد: امروزه بازارهای جهانی بیش از هر زمان دیگری به ردپای کربن محصولات حساس شدهاند. حکمرانی سبز بدون مسئولیت اجتماعی شرکتها ممکن نیست.
انصاری با اشاره به مسوولیت اجتماعی اظهارکرد: مسئولیت اجتماعی به این معناست که بنگاههای اقتصادی علاوه براهداف مالی، خود را در برابر جامعه پاسخگو بدانند و اصول ملاحظات اجتماعی و محیط زیستی را در طراحیها لحاظ کنند. صنایع و معادن به منظور حکمرانی سبز باید موظف باشند اطلاعات مصرف آب، انرژی و آلایندهها را در سامانههای ملی ثبت و منتشر کنند. تجربه کشورها نشان داده است این کار موجب افزایش اعتماد اجتماعی و ارتقای عملکرد محیط زیستی میشود.
وی تاکید کرد: توسعه صنعتی و معدنی هرچند دستاوردهایی دارد اما همزمان هزینههای سنگینی را نیز به طبیعت تحمیل میکند که بعضی به بطن زندگی وارد شدند. در برخی مناطق استقرار صنایع سنگین در نزدیکی منابع آب موجب فرونشست و تخلیه آبخوانها شده است. در معدن گسترش استخراج روباز بدون ارزیابی دقیق بوم شناختی به فرسایش خاک و از بین رفتن طبیعت منجر شده و پسماند مشکلات عدیدهای را ایجاد کرده است بنابراین توسعه باید با لحاظ ملاحظات محیط زیستی و بر اساس ظرفیتهای اکولوژیک هر منطقه انجام شود و نگاه خود را باید از رشد کمی به توسعه کیفی سوق دهیم. اگر منطقهای ظرفیت بهرهبرداری پایدار را ندارد باید از بهرهبرداری و بهرهکشی از محیط زیست پرهیز شود.
انصاری در ادامه گفت: ایران از دیرباز دارای قوانین محیط زیستی بوده است اما متأسفانه در مواردی ضعف ضمانت اجرایی قوانین موجب شده تخلفات بدون پیگرد موثر محیط زیستی باقی بمانند.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: در این دوره اصرار داریم که به هیچ پروژهای بدون ارزیابی دقیق محیط زیستی و لحاظ ملاحظات زیستی، بودجه اختصاص پیدا نکند واجرایی نشود بنابراین بارگذاری صنایع آببر باید محدود شود و به سمت فرایند بازچرخانی، استفاده از پساب و کاهش تلفات شبکه توسعه آب حرکت کنیم. در غیر این صورت شرایط کنونی تشدید میشود. این موضوع در خصوص چالشهایی مانند آلودگی هوا، افزایش بهرهوری انرژی و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر نیز صدق میکند.
* افزایش ۷۵ درصدی انرژیهای تجدیدپذیر در دولت چهاردهم
انصاری در ادامه سخنان خود به توسعه انرژیهای تجدید پذیر نیز اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته، از ابتدای دولت چهاردهم میزان توسعه انرژیهای تجدیدپذیر ۷۵ درصد نسبت به سالهای قبل رشد کرده است البته بخشی از این رشد ناشی از ناترازی انرژی بود. به هر حال کاهش وابستگی به سوخت فسیلی و تنوعبخشی به سبد سوخت میتواند به کاهش آلایندهها و گازهای گلخانهای کمک کند.
وی افزود: کاهش مصرف آب و انرژی، توسعه بازچرخانی، بازیافت پساب، کاهش تلفات شبکه توزیع آب، کاهش مصرف در صنایع و حرکت به سمت اقتصاد کمکربن پایههای تحقق حکمرانی سبز خواهد بود.
انصاری در پایان گفت: امیدواریم با کمک و همکاری جامعه علمی، اساتید، دانشگاهها و مراکز پژوهشی که نقش محوری در تحقق حکمرانی سبز دارند، بتوانیم مسیر توسعه کشور را از رشد صرف به سمت پایداری واقعی هدایت کنیم و تصمیماتی بگیریم که در آن محیط زیست یک رکن محوری باشد.
معاون شهردار تهران اعلام کرد؛
برخی از پاکبانها از پوشیدن
لباسهای شبنما اجتناب میکنند
معاون شهردار تهران با اشاره به اقدامات شهرداری تهران برای پاکبانان، گفت: قرار بر این است که در نحوه جابجایی پاکبانان پایتخت بازنگری شود و تمهیدات جدیدی در جابجایی این افراد به ویژه پاکبانهایی که در نظافت بزرگراهی فعالیت میکنند، اندیشیده شود.
داود گودرزی با اشاره به درگذشت چهار پاکبان در سانحه تصادف، اظهار کرد: طبق گزارش پلیس راهور که مکتوب به ما اعلام شده است، صددرصد تقصیر بر عهده راننده مورد نظر بوده است و هیچ سهم تقصیری برای دیگری از جمله شهرداری در نظر گرفته نشده است؛ چرا که راننده متواری که بعدا دستگیر شد، بدون گواهینامه بوده و متأسفانه به دلیل مصرف مشروبات الکلی در حال طبیعی خود نبوده است و سرعت بسیار زیادی داشته است.
وی ادامه داد: بنا بر گزارش پلیس راهور مقصر اصلی این حادثه، صددرصد بر عهده راننده خودروی پارس بوده است. ضمنا طبق گزارش پلیس، خودروی سازمان پسماند در مسیر حرکت با سرعت مجاز قرار داشته و این ادعا که این خودرو در بزرگراه پارک کرده بوده صحت ندارد. همچنین قرار بر این است که در نحوه جابجایی پاکبانان عزیز بازنگری شود و تمهیدات جدیدی در جابجایی این افراد به ویژه پاکبانهایی که در نظافت بزرگراهی فعالیت میکنند، اندیشیده شود.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه «طبق قراردادهای جدید با پیمانکاران بنا شده است که برای نظافت اصلی بزرگراهها تا حد امکان از تجهیزات مکانیزه استفاده کنیم»، گفت: البته نظافت نهرهایی که در بزرگراهها است؛ الزاما باید از طریق خدمات نیروهای پاکبان استفاده شود، زیرا این نقاط قابلیت استفاده از ماشین آلات مکانیزه را ندارد. بنابراین استفاده از پاکبان و نیروی انسانی صرفا برای نظافت این نقاط صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: پیش از این برای حفظ و حراست از پاکبانان لباسهای شبرنگ دار خریداری و به تمامی مناطق تحویل شده است؛ اما برخی از پاکبانها به هر دلیلی از پوشیدن این لباسها اجتناب میکنند و به شکل مستمر از لباسهای شبرنگ دار استفاده نمیکنند. بنابراین به تمامی معاونین خدمات شهری مناطق ۲۲گانه تأکید کردهایم که نظارتشان را بر این موضوع دقیقتر کنند و تمامی پاکبانهایی که در شب فعالیت میکنند، به ویژه تعداد اندکی که در اتوبانها فعالیت می کنند، لباس شبرنگ دار داشته باشند. گودرزی اضافه شد: ضمنا یکی از مراجع تصمیم ساز در این حوزه نیز اصرار داشتند که حتما نظافت بزرگراهی در شب انجام شود و به ما اجازه نمیدادند که در هنگام روز این کار را انجام دهیم، پس از این واقعه تاسف بار، اجازه داده شده است که فعالیتها در ساعات ابتدایی روز نیز انجام شود.
وی در پایان تأکید کرد: مسئولین معاونت خدمات شهری، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و معاونان این سازمان از سوی شهرداری تهران برای دلجویی از خانوادههای داغدار پاکبانان عزیز در منزل آنها حضور پیدا کردند و ضمن دلجویی از آنان، پیگیر مسائل معیشتی و اداری آنها خواهند بود.