اقتصاد
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه خرید حمایتی به واقعی شدن قیمت تخممرغ کمک کرده، گفت: در شرایطی که تولیدکنندگان با معضل کمبود نیروی کار، نوسانات اقتصادی و سختی دریافت تسهیلات مواجهاند، حمایت از تولید تنها راه پیشگیری از کمبود در نیمه دوم سال است. به گزارش کائنات، محمد مرادی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن درباره موضوع خرید حمایتی تخم مرغ اظهار کرد: مقرر شده که خرید حمایتی تخممرغ بهصورت پلکانی در حاشیه بازار و نزدیک به قیمت واقعی بازار با همکاری مشترک اتحادیه و وزارت جهاد کشاورزی انجام شود. از ابتدای سال چند مرحله از این طرح آغاز شده بود و خوشبختانه نتایج خوبی هم داشت. وی افزود: مشکلاتی که برای کشور پیش آمد، از جمله جنگ ناخواستهای که تحمیل شد، نظم عرضه و تقاضا را دچار اختلال کرد. این مسئله با آغاز ماههای محرم و صفر که ماههای کممصرف سال هستند، همزمان شد و تقاضا برای تخممرغ کاهش یافت و ما را با چالشی نسبی مواجه کرد که در این مرحله تقاضا دادیم که شرکت پشتیبانی امور دام هم کمک و به موضوع ورود کند. مرادی ادامه داد: دو سردخانه دیگر نیز به سردخانه شماره یک که قبلاً معرفی شده بود اضافه کردیم تا پوششدهی بهتری در سطح کشور داشته باشیم. این اقدامات بر شرایط تولیدکنندگان تاثیرات مثبتی دارد و پیشبینی میشود طی سه تا چهار هفته آینده اثرات بهتری داشته باشد تا تولیدکننده با دغدغه کمتری به فعالیت خود ادامه دهد، برای خریدار هم این اقدامات مؤثر است تا قیمت منطقیتری در بازار مصرف شکل بگیرد. وی تأکید کرد: ما در حال انجام خرید حمایتی هستیم تا قیمت تولیدکننده بالاتر برود. تخممرغی که تاکنون عرضه میشد، با قیمت واقعی فاصله داشت. اگر در نیمه دوم سال قیمت به بهای واقعی برسد، نباید تصور شود که تخممرغ گران شده، چون بهای تمامشده آن تغییری نکرده و اگر تغییری در نهادهها و سایر مسائل اتفاق نیفتد، این قیمت ثابت خواهد ماند. مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: تولیدکننده یک بنگاه اقتصادی است و باید فعالیتش توجیه اقتصادی داشته باشد. اگر قیمت واقعی پرداخت نشود، در نیمه دوم سال که نیاز کشور بیشتر میشود، ممکن است با کمبود عرضه مواجه شویم. در نتیجه باید قیمت تقویت شود تا مصرفکننده بهطور واقعی و منطقی خرید کند. مرادی با بیان اینکه واقعی شدن قیمت به معنای افزایش قیمت نیست، افزود: در بازار مصرفکننده، زمانی که تولیدکننده دچار زیان میشود، معمولاً مردم تأثیر آن را یا خیلی دیر متوجه میشوند و یا اصلاً حس نمیکنند. شبکه توزیع ما همچنان سنتی است و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آن همان سیستم سنتی سابق است و با اینکه مقداری مدرن شده، اما هنوز هم تعداد زیادی از عرضهکنندگان نهایی داریم که کنترل، نظارت و تنظیم بازار را سختتر کردهاند. وی ادامه داد: به همین دلیل تفاوت قیمتها برای مردم محسوس نیست. برای مثال تخممرغ ۲۵ هزار تومانی را کمتر از ۲۰ هزار تومان نمیخریدند و تخممرغ ۱۳۰ هزار تومانی را هم همینطور و الان که قیمت تخممرغ حدود ۴۰ هزار تومان شده، باز هم تغییر زیادی از دید مصرفکننده ندارد. اما واقعیت این است که طبق توافق با وزارت جهاد کشاورزی، بهای تمامشده هر کیلو تخممرغ درب واحد تولیدی ۷۴ هزار تومان است و باید بر همین اساس برای مصرفکننده قیمتگذاری شود؛ چه در تابستان و چه در زمستان، مشروط بر اینکه قیمت نهادهها تغییر نکند.