روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت - شماره 4587

مومنی در گفت و گو با کائنات

آمریکا پشت پرده صلح بین ارمنستان و آذربایجان است


  کارشناس مسائل قفقاز و  روابط بین الملل گفت: به نظر می رسد آمریکا و اروپا وعده حمایت های مالی و اقتصادی به ارمنستان داده اند تا با این ترفند سدی در برابر ایران و روسیه به نفع خود ایجاد کنند.
میر قاسم مومنی کارشناس و تحلیلگر مسائل قفقاز و روابط بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص جزییات توافقات صلح صورت گرفته بین  ارمنستان و آذربایجان گفت: به نظر می رسد بعد از سال های مشاجره بر سر مسائل مهم بین سه ارمنستان، آذربایجان و ترکیه،  سه کشور یاد شده مایلند اختلافات جدی مابین خود را مرتفع سازند به این دلیل به دنبال تحقق  صلح سه جانبه ای درقفقاز جنوبی هستند.
وی در این باره یادآور شد: چهار روستای جدا شده از ارمنستان که قرار است به خاک آذربایجان ملحق شود موضوعی است که موجب اعتراض مردم ارمنستان شده است اما در این بین رئیس جمهور ارمنستان به دلیل اختلاف با روس ها بر این باور است که صلح سه جانبه صورت گرفته به نفع تامین منافع ارمنستان است. وی در این باره بیان داشت: رئیس جمهور ارمنستان بر این موضوع تاکید دارد که در شرایط فعلی به جای درگیری نظامی و جنگ بهتر است با آذربایجان صلح کند تا از این طریق مشکلات فی مابین حل و فصل شود به همین دلیل قرار است چهار روستای ارمنستان به آذربایجان داده شود و متعاقب این موضوع آذربایجان صلح نامه را به امضاء برساند.
میر قاسم مومنی کارشناس روابط بین الملل در خصوص خیز ارمنستان برای توسعه روابط تجاری با آذربایجان بیان داشت: بعد از امضای توافق صلح ارمنستان بر آن است که همکاری های تجاری با آذربایجان را در دستور کار خود قرار دهد به این خاطر رئیس جمهور ارمنستان به مردم خود وعده داده که از آذربایجان گاز خریداری می کند و خواستار باز کردن راه آهن و جاده ها ازسوی آذربایجان برای توسعه تجارت بین دو کشور می شود. میر قاسم مومنی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید کرد: رئیس جمهور ارمنستان با اشاره به این موضوع که روس ها پشت ما را خالی کردند، لذا باید از توان و ظرفیت های خود استفاده کنیم و به روس ها اتکا نکنیم به همین دلیل خواستار تعطیلی   مرزبانی روس ها و خروج نیروهای روس از ارمنستان شده است.  وی در خصوص مناقشات داخلی در ارمنستان بر سر موضوعات یاد شده گفت: جناح های سیاسی ارمنستان بر سر موضوعات مطرح شده از سوی رئیس جمهور این کشور دچار اختلافاتی شده اند.  عده ای معتقدند رئیس جمهورارمنستان نباید به آذربایجان باج دهد و باید با این کشور مقابله نظامی کند در حالی که جناح همسوی رئیس جمهور این کشور معتقد است ارمنستان از توانایی لازم برای  جنگیدن با آذربایجان به دلیل توانمندی آذربایجان و خرید سلاح از اسرائیل و ترکیه نیست.
وی در این باره توضیح داد: رئیس جمهور ارمنستان بر این موضوع تاکید دارد که ارمنی ها هیچکدام از امتیازات نظامی یا مالی آذربایجانی ها را ندارند به این خاطر بر آن است تا با اعطای امتیازاتی به آذربایجان اینده کشور را برای حفظ قدرت تضمین کند تا ارمنستان بیشتر از این در موقعیت مخاطره آمیزی قرار نگیرد. وی در ادامه بحث گفت: رئیس جمهور ارمنستان به دنبال حل اختلافات کشورش با ترکیه است اما آنچه دراین موضوعات حائز اهمیت است چراغ سبزی است که آمریکا و اروپا به ارمنستان برای صلح با آذربایجان و ترکیه داده اند.
میر قاسم مومنی دراین باره افزود: به نظر می رسد آمریکا و اروپا وعده حمایت های مالی و اقتصادی به ارمنستان داده اند تا با این ترفند سدی در برابر ایران و روسیه به نفع خود ایجاد کنند. آمریکا طرح بزرگی برای منطقه قفقاز چیده است و به نظر می رسد رئیس جمهور ارمنستان در این موضوع ماموریت اجرای اوامر غرب را برعهده گرفته است.
میر قاسم مومنی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: تنظیم و توسعه روابط ارمنستان با آذربایجان و ترکیه قطعا زمینه ساز اخراج روس ها از ارمنستان و تبعات جانبی برای ایران است به این دلیل که ما ازاین روابط ذی نفع نخواهیم بود لذا باید به فکر راهکاری برای این موضوع باشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه