روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين - شماره 4578

سبک زندگی سالم و ایجاد تعادل


 مهدیه نصیری- سبک زندگی سالم به مجموعه ای از عادات، رفتارها و عوامل و شرایطی اطلاق می شود که بتواند بر سلامت جسمی و روانی فرد موثر باشد. سبک زندگی خوب، مدیریت خوب ترشح مولکول‌ها از درون بدن و شناخت مولکول‌های درمانگر در طبیعت می‌باشد. یک فرد سالم با سبک زندگی خوب، تعادل درون بدن و بیرون(طبیعت) ایجاد می‌کند.
با وجودی که این روزها همه از سبک زندگی حرف می‌زنند، هنوز روی تعریف سبک زندگی اتفاق‌نظر وجود ندارد. البته نباید چنین انتظاری هم داشته باشیم. روانشناسان، جامعه‌شناسان، بازاریابان، اقتصاددان‌ها، سیاستمداران و سایر متخصصان، این اصطلاح را برای نیازهای متفاوتی به کار می‌برند و طبیعی است هر کدام، تعریف خاص خود را نیز مد نظر داشته باشند و آن را به سبک متفاوتی مفهوم پردازی کنند.
سبک زندگی را تصور و باوری که شما از زندگی دارید تشکیل می دهد. شما می گویید من برای تربیت فرزندانم بسیار ارزش قائل هستم این را به زبان می گویید اما بقیه باید آن را در زندگی بیرونی شما ببینند مثلا نحوه چگونگی برخورد شما در مورد رفتار، تحصیل، الگوها و عادت های فرزندانتان نشان دهنده این است که تربیت فرزندان در سبک زندگی شما جای دارد.
سبک زندگی افراد قابل مشاهده است اگر کسی بگوید من همسرم را دوست دارم چون به او فکر می کنم این را نمی توان جزء سبک زندگی او دانست بلکه باید مهربانی و عشق او نمود بیرونی داشته باشد تا بتوان عشق او را جزئی از سبک زندگیش دانست.
سبک زندگی هم الگوهای رفتاری و عادات همچون ورزش کردن، خوب درس خواندن به دست آوردن یک شغل عالی را در بر دارد، هم الگوهای فکری همچون داشتن افکار مثبت و امیدوارکننده است.
وقتی سبک زندگی شما مشخص شده باشد بر طبق مسیری که انتخاب کرده اید می توانید راه حلهایی را برای مشکلات طراحی کرده و آنها را از میان بردارید.
سبک زندگی هر فرد با دیگری متفاوت است و مشخصه سبک زندگی منحصر به فرد بودنش می باشد.
سبک زندگی یک شیوه ثابت و تقریبا غیر قابل تغییر است که حتی در بیشتر مواقع می تواند قابل پیش بینی باشد. وقتی کسی معتقد است که کار و شغل مناسب وجود ندارد و این باور ذهنی تا زمان پیری با اوست پس نمی تواند فردی ثروتمند باشد و همیشه به سراغ کارهایی می رود که به خودش ثابت کند باور ذهنیش کاملا درست است.
خوشبختانه امروزه باور به تغییر در بیشتر مردم جهان رشد کرده است و این سبب می شود که به فکر تغییر سبک زندگی خود باشند و به توسعه زندگی فردی بپردازند.
پذیرش تغییر اولین شرط داشتن یک سبک زندگی سالم است.
باورها و افکار و نگرشهای مخرب باعث ایجاد یک سبک زندگی ناسالم می شود که باید هر چه زودتر اقدام به از بین بردن آنها کنید. تا به توسعه فردی برسید.
یک چرخه در سبک زندگی سالم وجود دارد که شامل تغذیه سالم، داشتن شغل خوب، درآمد مُکفی، داشتن تعطیلات، و داشتن روابط اجتماعی قابل قبول همچنین وجود شادی و نشاط در زندگی است وقتی شما به این موارد توجه کنید و هر کدام که نقصی در آن وجود دارد را بهبود بخشید، پس به راحتی می توانید در زندگیتان تعادل ایجاد کرده و سبک زندگی سالمی را داشته باشید.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه