روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين - شماره 4577

ایران چند پروژه مهم آبی در سریلانکا افتتاح می‌کند


  ایران اردیبهشت ماه امسال طرح چند منظوره «اومااویا» را در کشور سریلانکا و با حضور روسای جمهور دو کشور افتتاح خواهد کرد.
طرح چند منظوره اومااویا در جنوب شرقی سریلانکا و ۲۰۰ کیلومتری شرق کلمبو، پایتخت این کشور و در منطقه ای نسبتا محروم و خشک قرار دارد. این پروژه عظیم و منحصر به فرد شامل ساخت «۲ سد»، «تونل انتقال آب» و «دو واحد نیروگاه زیرزمینی برق آبی هریک ۶۰ مگاوات (در مجموع ۱۲۰)» می شود.
تاریخ آغاز پروژه مارس ۲۰۱۰ میلادی و تاریخ اتمام آن پایان مارس ۲۰۲۴ میلادی است، طبق جدول زمان‌بندی تاریخ سنکرون واحد اول ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴ و تاریخ سنکرون واحد دوم ۲۹ مارس ۲۰۲۴ تعریف شده، همچنین تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تامین آب مورد نیاز ۵۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک جز اهداف این پروژه است.
اجرای این پروژه ظرفیت آب مازاد رودخانه‌های اومااویا و ماهاتوتیلااویا را به منطقه کم‌آب استان اووا منتقل کرده و انتقال سالیانه ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب به مناطق کم بارش موجب توسعه و رونق کشاورزی در ۵۰۰۰ هکتار در مناطق پایین دست می شود. دو واحد نیروگاه زیرزمینی ۶۰ مگاواتی در عمق ۷۵۰ متری زمین مجموعا به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات ایجاد خواهد شد و تونل اصلی بلند آبرسان پروژه به طول ۱۵.۳ کیلومتر آب سدها را به نیروگاه منتقل می کند. همچنین خط انتقال برق فشار قوی ۱۳۲ کیلوولت به‌طول ۲۲.۷ کیلومتر که برق تولیدی نیروگاه اومااویا را به پست های برق مونراگله و بادوله متصل کرده و از این طریق به شبکه سراسری سریلانکا متصل می شود.
از ویژگی‌های مهم و منحصر به فرد پروژه اومااویا می‌توان به پراکنده و متنوع بودن اجزای طرح اشاره کرد همچنین باید گفت که این طرح یکی از بزرگترین پروژه های صادرات خدمات فنی و مهندسی خارج از کشور است، طول خطی پروژه ۲۴ کیلومتر و جاده ای بیش از ۴۰ کیلومتر بوده و یکی از بلندترین شفت های عمودی دنیا در نیروگاه های آبی به طول ۶۱۸ متر به قطر حفاری ۳.۲ متر پوشش فلزی شفت عمودی ۶۱۸ متری به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به صورت معلق از بالا به پایین برای اولین بار در دنیاست، ضمن اینکه حفاری مکانیزه تونل بلند آبرسان با دو دستگاه TBM سپر دوبل بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین شناسی با فشار آب بالا به طول ۱۵۳۰۰ متر است.
در خصوص سد پوهولپولا باید گفت که نوع سد RCC- بتن غلتکی به ارتفاع ۳۵ متر، طول تاج ۱۷۴ متر و حجم مخزن آن ۶۳۴ هزار متر مکعب است، سد دایرابا نیز از نوع RCC- بتن غلتکی به ارتفاع ۵۰متر، طول تاج ۱۶۵ متر و حجم مخزن ۹۷۰ هزار مترمکعب است.

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید
 در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند
  وزارت انرژی قزاقستان از برنامه این کشور برای جبران تخطی از سهمیه خود در اوپک‌پلاس طی ماه مارس خبر داد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، وزارت انرژی قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور در نظر دارد تولید نفت خام خود را در ماه مارس که فراتر از سهمیه توافق‌شده در ائتلاف اوپک‌پلاس (تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک) بوده است، جبران کند.
این وزارتخانه اعلام کرد که بر اساس گزارش منابع ثانویه، قزاقستان به‌دلیل شرایط آب و هوایی و الزام‌های گرمایشی ۱۳۱ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه خود در ماه مارس تولید کرده است. این نهاد ادامه داد که تا ۳۰ آوریل امسال طرح جبرانی را به کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس ارائه خواهد کرد.
پیش‌تر آمارهای دو منبع صنعتی و محاسبات رویترز نشان داد که تولید روزانه نفت خام قزاقستان در ماه مارس با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به ماه فوریه به یک میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه (۶ میلیون و ۶۷۰ هزار تن) رسید و از سهمیه تعیین‌شده این کشور در قالب برنامه کاهش عرضه ائتلاف اوپک‌پلاس فراتر رفت.
سهمیه قزاقستان در برنامه کاهش عرضه ائتلاف اوپک‌پلاس برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی یک میلیون و ۴۶۸ هزار بشکه است.
کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس در آخرین نشست خود در روز سوم آوریل بر تداوم برنامه کاهش عرضه این ائتلاف تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی و در عین حال کاهش تولید داوطلبانه شماری از اعضا تأکید کرد.
این کارگروه همچنین از تعهد عراق و قزاقستان برای دستیابی به پایبندی کامل و جبران تخطی از سهمیه‌های تولید تعیین‌شده استقبال کرد.
کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس که در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس ۲۰۲۴ میلادی مازاد عرضه داشتند، برنامه‌های دقیق جبران تخطی‌ها را تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی به دبیرخانه اوپک ارائه خواهند کرد. این کارگروه بر ادامه نظارت بر پایبندی کشورهای عضو به برنامه کاهش عرضه که تا پایان سال ۲۰۲۴ مطابق با سی‌وپنجمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک (ONOMM) در چهارم ژوئن ۲۰۲۳ توافق شده بود و در عین حال کاهش‌ عرضه داوطلبانه شماری از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس که در آوریل ۲۰۲۳ و پس از آن نوامبر ۲۰۲۳ و فوریه ۲۰۲۴ اعلام شد، تأکید کرد.
کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس با اشاره به ادامه ارزیابی دقیق شرایط بازارهای جهانی نفت خام به تمایل کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس برای رسیدگی به تحولات بازار و آمادگی برای اتخاذ تدابیر اضافی در هر زمان، با تکیه بر انسجام بین اوپک و غیراوپک اشاره کرد.

رفع نشتی در ۵ مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز
  مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز از رفع نشتی در پنج مرکز بهره‌برداری خطوط لوله واقع در این منطقه عملیاتی خبر داد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، جلیل بصیری‌پارسا در این باره گفت: با تلاش کارکنان عملیات خطوط لوله و مراکز بهره‌برداری خطوط لوله اراک، بیجار، همدان، کوهدشت و کرمانشاه شیرهای واقع در ایستگاه‌های بین‌راهی و گیرنده و فرستنده پیگ در پنج مرکز بهره‌برداری خطوط لوله تعویض و رفع نشت شد.
وی تصریح کرد: تعویض شیرهای رسیور، بای‌پس و بلودان ایستگاه رسیور خط ۱۲ اینچ گرماب زرین‌رود، شیر بلودان فلنجی ایستگاه واقع در خط ۴۸ اینچ کوهدشت - چهارمله، شیرهای بلودان خط ۳۰ اینچ نیزار - اراک و ایستگاه سی‌جی‌اس روانسر، همچنین شیرهای ونت لانچر و رسیور بخشی از خط ششم سراسری از جمله این تعمیرات بودند.

دستگیری مقامات نفت و گاز ونزوئلا به اتهام فساد
  دولت ونزوئلا در راستای تحقیقات درباره میلیاردها دلار درآمد مفقود شده شرکت نفتی PDVSA، دو مقام عالی رتبه انرژی را در پس از دستگیری وزیر نفت سابق، بازداشت کرد.
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: اریک پرز، معاون وزیر نفت و خوان سانتانا، معاون وزیر در امور گاز، دستگیر شدند. این بازداشت‌ها پس از دستگیری طارق العسیمی، وزیر نفت سابق یک سال پس از استعفای او، صورت گرفت. العسیمی به خیانت و پولشویی در ارتباط با برنامه‌ای متهم شده که در آن، میلیاردها دلار درآمد نفتی، ناپدید شده است. وزارت نفت ونزوئلا درباره این دستگیری‌ها که چند ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۷ ژوئیه انجام شده است، اظهارنظر نکرد. سیمون زِرپا، وزیر دارایی سابق و سامارک لوپز بازرگان، به اتهامات خیانت و پولشویی دستگیر شده‌اند. تاکنون، بیش از ۵۰ نفر تاکنون دستگیر شده‌اند که شامل قضات، مقامات منتخب، بازرگانان و مدیر سازمان نظارت بر رمزارز ونزوئلا بوده‌اند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، آمریکا اعلام کرده که اگر دولت ونزوئلا، به شروط واشنگتن در زمینه برگزاری انتخابات عمل نکند، مجوز نفت و گاز که در ۱۸ آوریل منقضی می‌شود را تمدید نخواهد کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه