روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين - شماره 4577

استاندار تهران خواستار شد؛

پرمصرف‌ها هزینه بیشتری برای آب بپردازند


   استاندار تهران با اشاره به اینکه مصرف ۴۸ درصدی آب در حوزه کشاورزی استان عدد بالایی است، گفت: برای کاهش هشت درصدی مصرف آب در این بخش، هدف گذاری و برنامه ریزی صورت بگیرد.
علیرضا فخاری در نخستین جلسه حفاظت منابع آب و سازگاری با کم آبی استان تهران، اظهار کرد: با جدی گرفتن تنش آبی و پیگیری رفع هدر رفت آب در تمام حوزه‌های مسکونی، کشاورزی و صنایع می‌توانیم از بحرانی شدن وضعیت آبی جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به اهمیت تشخیص مسیرهای هدر رفت آب، در جهت رفع این معضل، بیان کرد: در حوزه آب پایتخت نباید از تنش به بحران برسیم.
استاندار تهران با تأکید بر اینکه باید بدانیم که خط تعادل وضعیت آب در استان کجاست و تنش آبی پایتخت از کدام نقطه آغاز می‌شود؟ گفت: مسئولان حوزه آب استان تهران باید با برآورد صحیح، زمان رسیدن به بحران را هم مشخص کنند تا برنامه ریزی ها طبق این سنجش‌ها صورت بگیرد.
فخاری با اشاره به احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه در حوزه سدها و منابع آبی، افزود: باید برای شرایط بحرانی آماده باشیم و از متولیان این حوزه می‌خواهم پیشنهادات را به شورای عالی برنامه ریزی استان ارائه دهند.
وی با تأکید بر ضرورت فرهنگ سازی، آگاهی و همراه سازی مردم برای جلوگیری از هدر رفت آب، بیان کرد: تأکید مستمر ما برای مصرف بهینه آب، انجام کار فرهنگی در میان مردم است، چرا که با این اصل و به واسطه همدلی مردم یک مدیریت مؤثر شکل می‌گیرد و برنامه ریزی ها درست انجام می‌شود.
استاندار تهران کوچک سازی مدیریت تأمین و مصرف آب را مهم دانست و گفت: کمک و فعالیت فرمانداران، بخشداران و دهیاران در این زمینه راهگشا خواهد بود.
فخاری عدد ۴۸ درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی را بالا دانست و اظهار کرد: کشت غرقابی برای کشاورزی منسوخ شده و باید با یک آمایش جدید در حوزه کشاورزی و شناسایی ظرفیت‌های هر منطقه، زمین‌هایی با پایه کشت غرقابی را شناسایی و در صورت امکان آنها را به آبیاری زیر سطحی و قطره‌ای مجهز کنیم.
وی خواستار برنامه ریزی و هدف گذاری برای رساندن مصرف آب از ۴۸ درصد به ۴۰ درصد در حوزه کشاورزی استان تهران شد و بیان کرد: مسئولان می‌توانند با ارائه بسته‌های تشویقی، مصرف کنندگان و کشاورزان را برای بازگردانی آب به سبد مصرف ترغیب کنند.
استاندار تهران با اشاره به اهمیت بازچرخانی آب در حوزه فاضلاب و پساب، گفت: توسعه طرح فاضلاب و بازچرخانی آب در استان تهران با کمک بخش خصوصی یکی از راهکارهای مناسبی است که سبب می‌شود، آب تولید شده از طریق بخش خصوصی ارزان‌تر به دولت فروخته شود.
فخاری با بیان اینکه پساب فاضلاب را باید به عنوان یک برنامه ببینیم، افزود: با استفاده از بخش خصوصی و با کمک ابزارها و پهنه بندی های مختلف و متعادل سازی قیمت آب می‌توانیم جلوی هدر رفت آب را بگیریم.
بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری تهران، فخاری با تأکید بر اینکه پرمصرف‌ها باید هزینه بیشتری برای آب بپردازند، گفت: باید نرخ بندی ها در حوزه مصرف آب متفاوت باشد تا عدالت به درستی اجرا شود.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد؛
ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی
 در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از هفته زمین پاک
  مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در راستای ماده ۳ آیین نامه ممنوع توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی به منظور حفظ محیط زیست قانون محدودیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی از هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت)شروع می‌شود و فروشگاه‌های زنجیره ای دیگر کیسه رایگان توزیع نخواهند کرد.
مهدی خادم ثامنی، در جلسه شیوه نامه ماده ۳ قانون محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی که روز گذشته (۲۷ فروردین ماه) در سالن سرو پارک طبیعت پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: بدون داشتن محیط زیست سالم و امن، انسان قادر به ادامه حیات نیست و این یکی از نیازهای انسان است همچنین محیط زیست سالم و امن یکی از حقوق بشر است.
وی در ادامه با اشاره به شیوه‌نامه ماده ۳ قانون محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی گفت: بحث مصرف کیسه‌های پلاستیکی به یک بحران اجتماعی و جهانی تبدیل شده است. پلاستیک‌ها نه تنها اکوسیستم‌های آبی و خشکی را تهدید می‌کند بلکه به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد زنجیره غذایی می‌شوند و سلامت انسان را هم تهدید می‌کنند.
 مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش تاثیرگذار انسان در بهبود چرخه محیط زیست و طبیعت اظهار کرد: درست است که می‌گویند انسان اشرف مخلوقات است و حق استفاده از منابع و نعمت‌های الهی را دارد ولی در کنار آن هم مسئولیت مهم حفظ محیط زیست را نیز بر عهده دارد.
 خادم ثامنی ادامه داد: متاسفانه آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که ما در چند دهه گذشته داد و ستد خوبی با محیط زیست نداشتیم یعنی عملکرد زیست‌محیطی خوبی در جامعه نداشته‌ایم و باعث تخریب جنگل‌ها و مراتع بسیاری شده‌ایم. در نتیجه گونه‌های نادر و گیاهی  زیادی را از دست دادیم و مهمترین منابع زیستی خود آب و هوا و خاک را  هم آلوده کردیم.
وی در ادامه گفت: در کشورهای پیشرو تلاش می‌کنند که که روز به روز آلودگی‌های خود را کاهش دهند و تخریب محیط زیستی کمتری داشته باشد ولی متاسفانه در ایران روز به روز مصرف پلاستیک‌ها افزایش پیدا می‌کند، به‌طوری که روزانه در کشور حدود ۵۷ هزار تن پسماند تولید می‌شود. آمارها حاکی از آن است که حدوداً ۱۰ تا ۱۲ درصد پسماندها پلاستیکی هستند و این پسماندهای پلاستیکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند و خاک ، آب و هوا را آلوده می‌کنند و سبب بروز مشکلات زیست محیطی و تهدید سلامت انسان می شوند.
مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک پروژه مطالعاتی در چند سال پیش در میادین تهران انجام و مشخص شد سالیانه حدوداً ۲۱ تن فقط کیسه پلاستیکی در میادین تهران مصرف می‌شود و این آمار بالایی از مصرف پلاستیک را نشان می دهد که جالب نیست همچنین  کیسه‌های پلاستیکی به دلیل اینکه سبک وزن هستند با کم‌ترین وزش باد به حرکت در می‌آیند و توجیه اقتصادی هم برای بازیافت ندارند.
وی اضافه کرد: در آبان ماه سال ۱۴۰۱ آیین نامه اجرایی کاهش کیسه‌های پلاستیکی تدوین، تصویب و ابلاغ شد و در ماده ۳ این آیین‌نامه توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شد.
مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گرامیداشت هفته زمین پاک طی هفته اول اردیبهشت ماه، گفت: این مناسبت فرصتی است تا بتوانیم با تغییر روش‌ها و تغییر رویکردها، ذهنیت و رفتار مردم را به کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی سوق دهیم.
خادم ثامنی با اشاره به نقش مردم در جهت فرهنگسازی برای کاهش مصرف پلاستیک در چرخه محیط زیست گفت: در بحث مسئولیت‌های اجتماعی نقش مردم مهم و موثر است تا ما بتوانیم مصرف کیسه‌های پلاستیکی را کاهش دهیم. این  امر مستلزم آن است که فرهنگسازی ابتدا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شروع شود، یعنی توزیع رایگان کیسه های پلاستیگی ممنوع شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرد
دپوی ۳ ماهه سرم در کشور
  مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲، جهت تامین بهتر داروهای بیماران خاص، ضمن افزایش حمایت‌ها در جهت داخلی سازی تولید این محصولات، رایزنی‌های گسترده‌ای با شرکت‌های بین‌المللی دارویی به منظور تسهیل تامین داروهای بیماران خاص انجام شد.
دکتر محمد پیکان‌پور تصریح کرد: سال گذشته با هماهنگی و رایزنی های صورت گرفته با مدیران عامل شرکت‌های بین المللی به منظور تسهیل تامین داروهای بیماران خاص نظیر برخی از فاکتورهای خونی، داروهای شیمی درمانی، داروهای پیوند، انسولین‌های قلمی و داروهای ام اس، هماهنگی‌های فشرده‌ای صورت گرفت.
وی افزود: همچنین به منظور ترخیص کالاهای دچار کمبود مانند کتامین، پروپوفول، IVIG و سرم باقی مانده در گمرکات کشور نیز هماهنگی‌های مناسبی با این نهاد صورت گرفته و خوشبختانه روند ترخیص با سرعت بیشتری محقق شد.
مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در مورد تامین سرم در سال ۱۴۰۲ نیز تصریح کرد: با افزایش ظرفیت تولید، افتتاح خطوط جدید تولید سرم و واردات همزمان سرم، وضعیت تامین این اقلام به نسبت مدت مشابه بهبود چشمگیری یافت و همزمان با گرمای تیر و مرداد سال گذشته، ایام اربعین حسینی و دو پیک شیوع آنفلونزا و سوش‌های جدید کرونا، نه تنها کشور دچار کمبود سرم های تزریقی نشد بلکه در حال حاضر دپو قریب به سه ماه از سرم در کشور موجود است.
به گفته وی، در سال ۱۴۰۰ ماهانه ۹ تا ۱۱ میلیون سرم مصرف شده بود که طی یک سال گذشته ۲۴۳.۵ میلیون سرم تامین و در آبان ۱۴۰۲ رکورد تامین ۲۶ میلیون در ماه شکسته شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه