روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ شنبه ۲۵ فروردين - شماره 4574

۱۱ قلم کالای اساسی در طرح فجرانه توزیع شد؛

تجهیز ۸ هزار فروشگاه در آذربایجان شرقی به ارائه خدمات طرح کالابرگ الکترونیکی


  لیلا پاشایی: طرح کالا برگ الکترونیکی در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای دهک اول تا هفتم درآمدی از تاریخ 1/3/1402 همزمان با سراسر کشور در استان آذربایجان شرقی شروع شده است.
در حال حاضر در تمامی شهرها و روستاهای استان، فروشگاههای خرد و زنجیره ای به تعداد 8000 فروشگاه مجهز به ارائه خدمات کالا برگ الکترونیکی شده اند. طرح فجرانه از 17 بهمن ماه سال 1402 همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی متفاوت تر از طرح های قبلی اجرا شده است. در این طرح اعتبار کالا برگ به هیچ عنوان از یارانه خانوار کسر نگردیده و کد ملی سرپرست خانوار به میزان هر نفر 220 هزار تومان شارژ می گردد که در طول یکماه قابل استفاده خواهد بود و نیازی به یکباره خرید در این طرح وجود نداشته و خرد خرد و در هر دوره مصرف می توانند نسبت به خرید اقدام نمایند.
فاز جدید طرح کالا برگ (فجرانه) جدا از یارانه معیشتی بوده و 11 قلم کالای اساسی که برای سلامت خانواده ها نیاز هست در سقف وزنی و کالایی تعریف شده و این اعتبار قابل انتقال به ماه بعد و همچنین قابل نقد کردن نیست و صرفا در همان ماه قابل استفاده می باشد.
در این طرح قیمت مبنای اقلام سال 1401 و قیمت سال 1402 محاسبه گردیده و ما به التفاوت قیمت و افزایش تورم در سال 1402 از طرف دولت با عنوان کالا برگ الکترونیکی قابل پرداخت می باشد و مشتری اقلام مذکور را به قیمت سال1401 خریداری می نموده و مابقی از کالا برگ کسر می گردد.
به عنوان مثال قیمت پنیر در سال 1401 مبلغ 37 هزار تومان بوده است که در سال 1402 قیمت آن 45 هزار تومان شده است مبلغ 37 هزار تومان را خریدار پرداخت نموده و مبلغ 7 هزار تومان از کالابرگ کسر می شود.  در طول اجرای طرح در استان آذربایجان شرقی 3119485 تراکنش مالی از بابت کالا برگ الکترونیکی انجام یافته که تعداد 1062000 خانوار از این طرح استفاده کرده اند این مهم نشان از دسترسی آسان مردم از فروشگاههای متصل به طرح می باشد
نظارت مستمر و ممیزی این طرح توسط دستگاههای اجرایی من جمله سازمان تعزیزات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی و همچنین همکاران ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی در شهرستانها علاوه بر بهبود کیفیت طرح به جلوگیری از تخلفات احتمالی کمک و امکان سواستفاده را کاهش می دهند. میزان بالای تراکنش های انجام یافته و پرداخت هزینه فروشگاهها سریعتر شده است و زیرساخت فنی و اجرایی هم در حد بسیار مطلوب بوده و توان حل بسیاری از مسائل دولت را دارد کما اینکه ضمن حمایت از سفره دهک های پایین جامعه گام بزرگی در جهت رفع فقر غذایی برداشته و نشان از هدف گذاری و نقطه زنی دقیق طرح را دارد. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه