روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۷ اسفند - شماره 4567

جنگ غزه و موضع‌گیری غرب در قبال این جنگ


 جنگ غزه و موضع‌گیری غرب در قبال این جنگ که ۶ ماه از آن می‌گذرد از ابعاد بسیاری قابل بررسی است.
  رژیم صهیونیستی از روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) حملات هوایی خود را به نوار غزه آغاز کرد و در کنار این جنگ روایت‌های جعلی را به جای واقعیت در رسانه‌ها منتشر کرد.
بحران اعتبار غرب
حمایت غرب از رژیم صهیونیستی، نظم جهانی لیبرالی را که غرب برای چندین دهه به‌طور مداوم ترویج کرده بود، تهدید می‌کند؛ این همان چیزی است که در حال حاضر با لفاظی‌ها و اقدامات غرب در رابطه با رژیم صهیونیستی و فلسطین اتفاق می‌افتد، این عدم تطابق بین آنچه گفته می‌شود و آنچه انجام می‌شود، البته موضوعی جدید نیست.
جنگ‌ها ویرانی‌هایی را به‌جا می‌گذارند که مدت‌ها پس از پایان جنگ و تأمین مالی برای «بازسازی» ادامه می‌یابد و مدت‌ها پس از توجه رسانه‌ها، هشتگ‌ها و پست‌های پرشور ادامه می‌یابد، زیرا وجدان جمعی جهان علاقه خود را از دست می‌دهد؛ پس‌لرزه‌ها در جغرافیایی که در آن جنگ‌ها برای نسل‌ها در جریان است، احساس می‌شود، زیرا مردم همچنان پیامد‌های مورد نظر و ناخواسته یک درگیری را تجربه می‌کنند.
جلوگیری از پیشبرد راهکار‌های پایان دادن به بحران غزه
کارشکنی غرب در جنگ غزه ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد؛ از مانع‌تراشی در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه تا کارشکنی در مسیر آتش‌بس، طیف گسترده‌ای از اقدامات صورت گرفته تا روایت مورد نظر رژیم صهیونیستی از این جنگ به نتیجه برسد.
هر نشستی در نهاد‌های بین‌المللی از شورای امنیت گرفته تا سازمان ملل و مجمع عمومی با ایجاد اخلال آمریکا و متحدان غربی رژیم صهیونیستی همراه شد.
آمریکا در چند نشست شورای امنیت از تصویب قطعنامه‌ها درباره این جنگ جلوگیری و آن‌ها را وتو کرد؛ واشنگتن مدعی است که هر اقدامی در زمینه آتش‌بس می‌تواند به تقویت حماس منجر شود.
این وتو‌ها در حالی صورت می‌گیرد که تمرکز قطعنامه‌های اخیر به‌ویژه مورد اخیر که پیش‌نویس آن از سوی الجزایر ارائه شده بود، بر ارائه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه است.
در کنار آمریکا، متحدان غربی رژیم صهیونیستی از جمله کشور‌هایی مانند آمریکا از حق دفاع برای رژیم صهیونیستی سخن می‌گویند در حالی که براساس قوانین بین‌المللی، اشغالگر از هیچ حقی برخوردار نیست.
حتی در زمانی که دیوان دادگستری بین‌المللی با صدور دستور موقتی خواستار توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی شده بود کشور‌هایی مانند آمریکا و آلمان به شدت از این حکم موقت انتقاد کردند؛ آمریکا مدعی شد که نسل‌کشی در نوار غزه روی نداده و آلمان نیز اعلام کرد که در کنار رژیم صهیونیستی در دیوان لاهه در برابر شکایت آفریقای جنوبی می‌ایستد.
تلاش برای انتشار روایت جعلی رژیم صهیونیستی
اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و غرب و رسانه‌های آن از زمان آغاز جنگ غزه سعی در پنهان کردن واقعیت‌ها و اشاعه روایت‌های جعلی این رژیم داشتند.
از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون هر روایتی که از سوی رژیم صهیونیستی از رویداد‌ها در غزه منتشر شده، غرب و رسانه‌های غربی همین روایت‌ها را به جای واقعیت منتشر و تکرار کرده‌اند.
به عنوان مثال پس از فاجعه کشتار در میدان النابلسی شهر غزه که بیش از ۱۰۰ شهید و ۷۰۰ مجروح را به همراه داشت، رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که کامیون‌های کمک‌رسانی جمعیت را زیر گرفته‌اند و ازدحام جمعیت موجب جان باختن افراد شده است.
این تنها یک نمونه از روایت‌های جعلی است که رژیم صهیونیستی از حقایق جنگ غزه مطرح کرده و متحدان غربی این رژیم نیز آن را تکرار می‌کنند.
مقایسه جنگ غزه و مروری بر رویکرد متناقض غرب
مقایسه مواضع غرب در قبال جنگ غزه، رویکرد بسیار متناقض غرب را در قبال رویداد‌های مختلف جهان آشکار می‌کند.
کشور‌های غربی در جریان جنگ اوکراین از همان روز‌های آغاز درخواست جلسه اضطراری شورای امنیت را داشتند، برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب تلاش کردند و به دنبال تصویب قطعنامه در نهاد‌هایی مانند شورای امنیت و شورای حقوق بشر بودند.
اما اکنون جنگ غزه روی داده است؛ ۶ ماه از آغاز این جنگ می‌گذرد و آمار تلفات و تخریب‌های این جنگ به هیچ عنوان قابل مقایسه با جنگ اوکراین نیست.
آمار مربوط به جنگ اوکراین در بسیاری از موارد جزو رکورد‌های جهانی به شمار می‌رود، اما موضع غرب در قبال این جنگ هرگز مانند اوکراین نبوده است. تقاضایی از سوی کشور‌های غربی برای نشست اضطراری صورت نگرفته، تلاشی برای ایجاد کمیته حقیقت‌یاب صورت نگرفته و حتی در نشست‌های صورت گرفته نیز مانع‌تراشی‌هایی صورت گرفته است.
غرب از یک سو خود را حامی مردم غزه می‌داند، به ظاهر ابراز نگرانی کرده و بیانیه صادر می‌کند، اما در پشت پرده، توافق‌های تسلیحاتی بیشتری با این رژیم بسته می‌شود، کمک‌ها افزایش می‌باید و مقامات غربی برای دیدار با کابینه صهیونیستی به اراضی اشغالی سفر می‌کنند.
جنگ اوکراین تنها یک نمونه از هزاران رویدادی است که غرب از آن‌ها جهت پیشبرد اهداف خود و اعمال فشار علیه کشور‌ها استفاده می‌کند و با مطرح کردن مفاهیمی همچون دفاع از حقوق بشر، آزادی بیان و بسیاری موارد دیگر در امور داخلی کشور‌ها دخالت می‌کنند.


سخنگوی وزارت خارجه:
آرزوی تجزیه ایران را به گور خواهید برد
  سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات «مردخای کیدار» مقام سابق امنیتی رژیم صهیونیستی درباره تجزیه ایران گفت، این آرزو را به گور خواهید برد.
«ناصر کنعانی» در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، نوشت: «مردخای کیدار» مقام سابق امنیتی رژیم صهیونیستی و عضو اندیشکده صهیونیستی سادات-بگین در اظهاراتی وقیحانه عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران باید تجزیه و به ۶ کشور تبدیل شود. وی، تحریک قومیت‌های مختلف ایرانی را زمینه تحقق این آرزوی شوم عنوان کرده است. این صهیونیست مفلوک در فروردین ماه سال گذشته نیز، ضمن تأیید اقدامات نظامی صهیونیست‌ها در برخی کشورهای همجوار گفته بود؛ «باید ایران را تکه تکه کنیم».
این اظهارات به روشنی گویای سودای شوم دشمنان سفّاک نسبت به #ایران_عزیز است. هرچند این اولین بار نیست که دشمن صهیونیست، اینگونه وقیحانه منویات درونی خود را عریان می‌سازد و جدای از آنکه جمهوری اسلامی ایران بالغ بر چهار دهه از این دست سخنان شنیده و استوارتر از همیشه به حیات پرافتخار خود ادامه می‌دهد، اما لازم است بار دیگر به صهیونیست‌های رو به زوال یادآوری کرد: از جمع اقوام مختلفی که پیکره زیبای ایران اسلامی را تشکیل داده‌اند، حدود ۲۵۰ هزار نفر جان خود را در طول تقریبی ۴۵ سال گذشته تقدیم کردند تا این سرزمین، یکپارچه، قوی و مقتدر باقی بماند و وجبی از خاک آن کم نگردد.
آنها که برای سربلندی ایران عزیز و اقتدار جمهوری اسلامی ایران از جان خود گذشتند، مردان و زنانی بودند که از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز و از میان اقوام گوناگون زیر پرچم پرافتخار ایران گردهم آمده بودند. جمهوری اسلامی ایران چهار دهه متمادی شنونده سخنان سخیفی بوده که گویندگان آن سال‌هاست خوراک موریانه‌ها شده‌اند. آرزوی تجزیه ایران نیز به مانند سایر آرزوهای باطل چهل و چند سال گذشته، با جنایتکارانی که نتوانسته‌اند حتی در مقابل یک جنبش مقاومت مردمی در نوار غزه قامت راست کنند و برای جبران شکست‌های ترمیم ناپذیر خود زبونانه دست به کشتار زنان و کودکان می‌زنند، به گور خواهد رفت.

سرلشکر باقری:
برای ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی
با دولت تفاهم کرده ایم
 رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: با دولت تفاهم کردیم که ساخت ۵۰۰ هزار واحد تا پایان دولت سیزدهم انجام شود.
«سرلشکر محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح روز شنبه در جلسه شورای عالی مسکن که با حضور رییس جمهور برگزار شد با بیان اینکه جایگاه مسکن در معیشت همه مردم خاص و با اهمیت است، گفت: همچنین باید تلاش کنیم رزمنده ای که در مرز یا مناطق امنیتی مشغول انجام خدمت خالصانه و شبانه روزی است کمتر دغدغه مسکن داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه «خانه سازمانی در نیروهای مسلح کسری های قابل توجهی دارد» بیان کرد: نوعا ۵۰ درصد یا بیشتر از درآمد همکاران بنده صرف تامین مسکن می شود و این وضعیتی است که آنها را در اداره زندگی دچار مشکل می کند بنابراین اگر مسکن حل شود در جذب نیروهای مسلح و تداوم خدمت خالصانه و سایر ابعاد زندگی و روحیه آنها تاثیر بسزایی دارد.
سرلشکر باقری تاکید کرد: تلاش نیروهای مسلح این است که در دهه دوم یا سوم خدمت و قبل از بازنشستگی صاحب خانه شوند و دغدغه ای نداشته باشند لذا باید خانه ملکی و سازمانی همزمان دنبال شود که البته کار سنگینی است اما با اراده دولت و نیروهای مسلح به این اهداف خواهیم رسید.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح خاطر نشان کرد: با دولت تفاهم کردیم که ساخت ۵۰۰ هزار واحد تا پایان دولت سیزدهم انجام شود. ۸۰ درصد از زمین برای ۲۳۰ هزار واحد تعیین و تکلیف شده اند که فکر می کنم کمک قابل توجهی به تامین مسکن باشد.
وی با بیان این که در بعضی از استانها وضع از نظر تامین زمین بهتر است و در بعضی استانها با مشکل روبرو هستیم افزود: در استان تهران با وجود این که مقدار قابل قبولی زمین تامین شده اما مشکل همچنان بزرگ است که نیاز دارد وزارت راه و شهرسازی و سایر ارگان های مسوول در تامین زمین در جاهایی که نیروهای مسلح زمین مناسبی ندارند همت کنند تا کار بهتر پیش برود.
سرلشکر باقری ادامه داد: انتظار داریم که تسهیلات و مصالح با قیمت مناسب تری در اختیار قرار بگیرد و همچنین برای مجوز و خدمات جانبی به نیروهای مسلح کمک شود. در ارائه وام تز دو بانک سپه و مسکن تشکر می کنم اما مساله وام و تسهیلات کمک اساسی است چرا که همکاران و همرزمان من توانایی این که بخواهند از آورده خود همه کار را انجام دهند، ندارند.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: این ۴۸ درصد باسرعت در حال پیشرفت است و مابقی هم با همین جدول زمان بندی پیش خواهیم برد. مساله صنعتی سازی و تسریع در ساخت هم در نیروهای مسلح و وزارت دفاع و سایر شرکت های نیروهای مسلح در پیش گرفته شده است و حداکثر تلاش را می کنیم که به لحاظ سرعت ساخت در صورت تامین منابع لازم بتوانیم تا پایان دوره دولت سیزدهم کار را به جای مناسبی برسانیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه