روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۶ مهر - شماره 3999

ضرغامی و فعالان محیط زیست چه می گویند؟

چالش جدید در کنار مقبره کوروش

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شامگاه پنجشنبه (۲۲ مهر) در جلسه شورای اداری استان فارس، گفته بود: “همه جای استان در خصوص ساخت‌وساز در بخش حریم‌ها دچار مشکل است. امروز مردم شهر پاسارگاد به‌خاطر برخی قوانین نمی‌توانند ساختمان دوطبقه بسازند، درست کشاورزی کنند، چاه بزنند، دکل بزنند. باید این مشکل را حل کنیم.”  اما ضرغامی توضیحات خود را دیروز کانمل کرد. هر چند که عکس العملها ی فعالان محیطزیستی همچنان ادامه داشته و دارد.
* در صورت گسترش کشاورزی، مقبره کوروش تا ۴۰ سال آینده در فروچاله‌ها مدفون می‌شود
اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست و مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی اظهار داشت: در صورت گسترش کشاورزی، مقبره کوروش تا ۴۰ سال آینده در فروچاله‌ها مدفون می‌شود.
این استاد برجسته دانشگاه، تصریح کرد: اگر توجه و اهتمام ویژه و شایسته به ظرفیت‌های منطقه‌ای صورت بگیرد، مردم پاسارگاد می‌توانند از راه درآمد توریسم که ظرفیت وجود این مقبره و بنای تاریخی و فرهنگی در آن منطقه به یادگار گذاشته از انجام فعالیت‌های کشاورزی بی‌نیاز شوند. منتها مشروط بر اینکه، تولی‌گری در این منطقه بر عهده کسانی باشد که ارزش این میراث ارزشمند فرهنگی را دانسته و درک کنند.
کهرم در ادامه نیز با اشاره به تبعات حفر چاه و احیای کشاورزی در منطقه پاسارگاد، یادآور شد: تاثیری که خشک شدن رودخانه زاینده‌رود بر سی و سه پل و پل خواجو در اصفهان گذاشته در صورت حفر چاه و گسترش کشاورزی در منطقه پاسارگاد برای مقبره کوروش نیز قابل انتظار خواهد بود. تمام سنگ‌های این پل‌ها در اصفهان فروریخته و شکافی در بین آجرها و سنگ‌های آن ایجاد شده است.
وی در ادامه گفت: اگر خوب نگاه کنیم، خواهیم دید که با کمال تاسف، استخراج آب‌های زیرزمینی که در تمام کشور از حد مجاز و علمی فراتر رفته، باعث فرونشست دشت‌ها شده است. وقتی دشت فرو نشیند، سازه‌های سنگی به مانند آرامگاه کوروش نیز فروخواهد نشست. چرا که این ابنیه، وزن زیادی را روی سطح خاک ایجاد می‌کنند و نتیجه بار زیاد در کنار برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، این خواهد شد که این آرامگاه در میان مدت فروبنشیند.
این فعال محیط زیست، بیان داشت: آب‌هایی که به صورت باران و نزولات آسمانی باریده‌اند در بین ذرات خاک به سمت عمق زمین حرکت کرده و سفره‌های آب زیرزمینی را تشکیل می‌دهند. این آب‌ها با تجمع در این قسمت از زمین، به مانند ستون سطح بالایی خاک را نگهداری می‌کند. اگر ما به مانند بسیاری از نقاط کشور از این آب در منطقه پاسارگاد بهره‌‌برداری کنیم با کمال تاسف، دشت فرونشسته و دو عارضه فرونشست و فروچاله را به دنبال خواهد داشت.
* ضرغامی: دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیستیم
دیروز وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با اولویت پاسارگاد در دولت، اعتبار مصوب شده و در صدد حفره چاه در کنار مقبره کوروش نیستیم.
سیدعزت‌الله ضرغامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوری‌های نرم، صنایع‌فرهنگی و خلاق، پیرامون حواشی اخیر در جمع خبرنگاران، گفت: ممکن است از یک سخنرانی کارشناسی دقیق، کسی استنباطی کند و تیتری بزند و بعضی آگاهانه و بعضی ناآگاهانه به آن بپردازند. آنچه برای ما مهم است حفظ میراث‌فرهنگی است، با همه قوت.
ضرغامی تأکید کرد: حل مشکلات مردم وظیفه ماست. مردم پاسارگاد ۲۵۰۰ سال است که از پاسارگاد و از مقبره کوروش حفاظت کردند. این مردم با ارزش‌اند. مسئله اصلی مردم هستند. اگر به پاسارگاد به‌خاطر مدنیتی که شکل گرفته و جزو هویت ایرانیان محسوب می‌شود، بی اعتنا باشیم کار درستی انجام نداده‌ایم.
او ادامه داد: در بازدیدی که از پاسارگاد داشتم شاهد اعتراضات مردم بودم که بسیاری از امور جاری‌شان دچار اختلال شده بود. ما باید مشکل مردم را حل کنیم. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تدبیر مشکلات مردم را حل می‌کند.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر این‌که تحریف ماندنی نیست، گفت: در دولت با اولویت پاسارگاد اعتبار مصوب کردیم و در محل حاضر شدیم و نحوه هزینه کردن این اعتبارات را برای حفظ میراث‌فرهنگی توضیح دادیم.

۱۹۹ فوتی جدید کرونا در کشور
 بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، ۱۱هزار و ۳۹۶ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۹۹ تن نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.
بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۳۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۸۲ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۸۱۵ نفر رسید.
متاسفانه ۱۹۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۴ هزار و ۷۵ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون ۵ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۱۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
۴ هزار و ۷۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
تا کنون ۳۴ میلیون و ۸ هزار و ۶۳۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
در حال حاضر ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

نتایج انتخابات پارلمانی عراق اعلام شد
 کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق نتایج انتخابات پارلمانی را در وب سایت خود منتشر و در عین حال تاکید کرد که این نتایچ قابل اعتراض است.
عدنان جلیل، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات عراق، در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد اظهار داشت: «بررسی نتایج انتخابات پارلمانی به پایان رسید و نتایج شمارش دستی آرای ۳۶۶۸۱ شعبه اخذ رای (که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند) ۱۰۰ درصد با شمارش الکترونیکی آرا یکسان بود. “
وی افزود که «نتایج انتخابات پارلمانی در وب سایت کمیسیون منتشر شده و همه می‌توانند آنها را مشاهده کنند”.
جلیل خاطرنشان کرد که نتایج اعلام شده مقدماتی و قابل تجدیدنظر است.
وی افزود: «کمیسیون انتخابات تأکید می‌کند که در فاصله یکسانی از همه نهادهای سیاسی قرار دارد و مأموریت آن حفظ آرای رای دهندگان است و در این امر نیز موفق بوده است.”
جلیل خاطرنشان کرد: «نتایج انتخابات تا زمان تصویب، اولیه باقی می‌ماند.”
طبق نتایج اعلام شده «جریان صدر» با ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان در صدر نتایج قرار گرفت. “تقدم” به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان با کسب ۳۷ کرسی در رتبه دوم قرار گرفت. ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر سابق با ۳۴ کرسی در رتبه سوم است.
هیچ یک از ائتلاف‌های سیاسی، میزان آرای لازم برای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان باشند، کسب نکردند لذا ائتلاف میان گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت ضروری است و جریان صدر به رغم کسب بیشترین کرسی‌ برای تشکیل کابینه جدید، نیاز به ائتلاف با سایر گروه‌های پارلمانی دارد.
همچنین کمیسیون انتخابات عراق اعلام کرد که میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی ۴۳ درصد بوده است.
این انتخابات یکشنبه گذشته و یک سال زودتر از موعد مقرر خود برگزار شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه