صفحه اول
عبدالرضا مهنا- اجرای طرح رتبهبندی، موجب ایجاد فضای رقابتی بین معلمان میشود و البته تأکید بر این نیست که مانند دانشگاهها فقط به تولید مقاله اکتفا شود. معلم میتواند در کلاس درس، ارزشیابی پژوهشمحور داشته باشد، دانش آموزان را با پژوهشهای کیفی و اقدامپژوهی آشنا کند و با توجه به تلاشی که انجام میدهد، در طرح رتبهبندی به جایگاه خوبی نیز دست پیدا کند. معلم مطابق این طرح، به فراخور تلاشی که انجام داده از امتیازاتی نیز برخوردار میشود که او را پیشتاز میکند. ممکن است فردی در مرتبههای پایینتر بماند و به رتبه و جایگاه بالاتری دست نیابد. نظام پرداخت و دستمزد ویژه معلمان هم متناسب با جایگاه و رتبه معلم، تعریف میشود. با اعلام وصول لایحه رتبهبندی معلمان به سرعت بند به بند رسیدگی به این لایحه آغاز میشود و تلاش نمایندگان بر این است تا در قالب تبصره یک ماده ۱۰۰ شرایط رسیدگی به این لایحه را به صورت مناسب و فوقالعاده در نظر بگیرند. در این لایحه ۸۰ درصد همترازی حقوق با مربیان و آموزشیاران در نظر گرفته شده و انتظار میرود دولت با تأمین اعتبار از اول مهرماه منابع مورد نیاز آن را در مسیر اجرا تأمین کرده و پرداخت کند. دولت قول داده تا ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع اولیه اجرای این لایحه را تأمین کند که چنانچه به تعهد خود عمل نکند از سال آینده دولت موظف است تا این لایحه را در بودجه سالانه پیشبینی کرده و عملیاتی کند.به هیچ وجه در این لایحه بحث تصری مطرح نیست بلکه منطبق بر ۸۰ درصد حقوق مربی و آموزشیاران پرداختیها اعمال خواهد شد تا شرایط مناسبی را در رتبهبندی معلمان شاهد باشیم. طرح رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان بسیار مهم است.همچنین، این طرح متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز میباشد.این طرح معلمان را در پنج دسته رتبه بندی میکند.رتبههای پنجگانه کدام هستند؟ آموزشیار معلم (از بدو ورود به خدمت) مربی معلم (۷ سال خدمت)- استادیار معلم (۱۲ سال خدمت)- دانشیار معلم (۱۷ سال خدمت)- استاد معلم (۲۲ سال خدمت)دقت کنید، در آخرین مصوبه مجلس مدت زمان توقف در هر رتبه به ۴ تا ۵ سال کاهش یافته است. چرا رتبه بندی اهمیت دارد؟به دلیل اینکه مرزهای علم و شیوههای تربیتی توصیه شده برای تدریس به دانش آموزان هر ساله دچار تغییرات و بهبودهایی میشود، معلمان نیز باید خود را بر این اساس تغییر دهند.به این صورت معلمانی که کوشایی بالاتری در تربیت نسلی نوین از دانش آموزان داشته باشند، شایسته بهرمندی از مزایایی بالاتر نسبت به سایر معلمان هستند. فوقالعاده رتبه بندی چیست؟فوقالعاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر آنان است که به طور میانگین (۲۵درصد) بیشتر از میانگین حقوق و فوقالعادههای مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته میشود. این فوقالعاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوقالعاده هریک از رتبههای موضوع این قانون در آییننامه اجرایی تعیین خواهد شد. مهمترین مانع اجرای این طرح چیست؟اجرای این طرح بار مالی فراوانی برای دولت دارد و نیازمند تخصیص بودجهای خاص برای آن خواهد بود.آیا لایحه رتبه بندی اجرایی میشود؟با توجه به حساسیت امر آموزش و پرورش در تربیت فرزندان کشور و اخبار روزانه طرح رتبه بندی که در سایت «ای استخدام» درج میشود و همچنین تاکید دکتر قالیباف بر پیگیری طرح رتبه بندی معلمان، امید میرود این طرح به زودی تصویب و اجرایی گردد.اگر طبق گفتهها، قرار است این طرح در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود، پس قطعاً افزایش حقوق و دستمزد به میزان ۸۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاهها نیست و باید بگویند در حد اعتبار پیشبینی شده است چرا که اگر بنا به افزایش حقوق و دستمزد مطابق این طرح باشد، باید منابع مالی برای تأمین حقوق و دستمزد چیزی در حدود ۸۰۰ هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش که مشمول این رتبهبندی میشوند، فراهم شود. از سوی دیگرآنچه که اهمیت دارد این است که تا آن زمان که همسانسازی صورت نگیرد، یعنی حداقل حقوق معلمان به خط فقر نزدیک نشود، صحبت از رتبهبندی، بیمعناست. نمیتوان انتظار داشت که با این سطح حقوق و شیوه پرداختی و تبعیضی که بین کارکنان دولت با معلمان وجود دارد، رتبهبندی دستاوردی داشته باشد. رتبهبندی معلمان بر اساس موضوعاتی سطحی، موجب خواهد شد سقف حقوق معلمان افزایش پیدا کند و این اقدام به نوعی بهینهسازی بودجه برای افزایش حقوق معلمان خواهد بود و خوب حقوق همه معلمان افزایش نمییابد. بعدتر این ادعا را هم خواهند داشت که حقوق معلمان را افزایش دادهایم.