روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ شنبه ۳ مهر - شماره 3985

آیا رویکرد گرجستان در قبال شهروندان ایرانی تغییر خواهد کرد؟

پشت مرز مانده های دو هوایی

جواد فروزش- همزمان با ادامه رویکرد متفاوت دولت گرجستان در قبال شهروندان ایرانی، دیروز کاردار موقت سفارت ایران در گرجستان با معاون امور بین الملل وزارت دادگستری گرجستان دیدار کرد و از مقام های گرجی خواست مشکلات پیش پای اتباع ایرانی را رفع کنند.
در این دیدار محمد قبادی راد موضوعاتی از جمله رد اقامت اتباع ایران بر اساس ماده ی ۱۸، رفتارهای نامتناسب ماموران مرزبانی گرجستان با شهروندان ایرانی، و موضوع تثبیت اسناد پایه ای دو کشور در موضوعات مختلف از جمله وکالت نامه ها و راهکارهای مقابله ی موثر با جاعلین را با طرف گرجی در میان گذاشت. بکا دزاماشویلی معاون امور بین الملل دادگستری گرجستان هم در این دیدار بر انتقال موضوعات مطرح شده به مقام های بالاتر تاکید کرد و گفت گرجستان به دنبال تحکیم روابط خود با ایران است.  در دیدار معاون کاردار موقت سفارت ایران در گرجستان از معاون بین الملل دادگستری گرجستان خواسته است این کشور با نظرداشت قوانین خود در مورد اتباع خارجی ( از جمله قوانین مرتبط با سفر به این کشور با تزریق دو دوز واکسن کرونا، توافق نامه ی لغو روادید بین دو کشور ایران و گرجستان و یا سایر قوانین مرتبط ) این قوانین را در مورد اتباع ایرانی هم اجرایی کند.  ممانعت گرجستان از ورود ایرانیان به خاکش با موجی از واکنش‌های انتقادی کاربران ایرانی همراه شده است. گرجستان ۲۳ فوریه ۲۰۲۰، سه روز پیش از آنکه اولین مورد ابتلا به کرونا در کشورش را تأیید کند، مرزهایش با ایران را بست؛ اما اعلام کرد این محدودیت موقتی است و به زودی مرزها باز می‌شود اما این محدودیت همچنان باقی است و در ماه‌های اخیر ممنوعیت ورود ایرانیان به خاک گرجستان رخ داده است و به یک بحران در زندگی ایرانیان مقیم و ساکن این کشور بدل شده‌ است و در رابطه با این اتفاق مهم، تاکنون وزارت خارجه و دولت گرجستان  واکنش یا اقدام قاطعی برای حل این معضل انجام نداده‌اند.
* واکنش خطیب‌زاده به برخورد مرزبانی گرجستان با ایرانیان
سخنگوی وزارت امور خارجه برخوردهای نامناسب و تبعیض‌آمیز نیروهای مرزبانی گرجستان با هموطنان ایرانی مقیم این کشور را به هیچ‌وجه قابل قبول ندانست و گفت که این موضوع در دست پیگیری است. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به شکایات و گلایه‌های دریافتی از ایرانیان مقیم گرجستان در خصوص برخوردهای نامناسب و تبعیض‌آمیز نیروهای مرزبانی این کشور در اعمال محدودیت و ممنوعیت تبعیض ورود به آن کشور اظهار داشت: «موضوع به صورت جدی توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس و همچنین در تهران با سفارت کشور مذکور در دست پیگیری است.» سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: «طبیعی است اینگونه برخوردها به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و انتظار می‌رود مقامات گرجستان این مشکلات را در اسرع‌وقت حل و فصل کنند.»
* کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این اقدام گرجستان، ابراز تأسف و ناراحتی می‌کنند
این ممنوعیت معضلی برای خانواده‌های ایرانی است که از هم جدا مانده‌اند و زندگی‌ها و کسب‌‌و‌کارهایشان نامعلوم شده است. گویا مشکل نه لزوما پاسپورت ایرانی، بلکه هویت ایرانی است؛ تا جایی که حتی ایرانیانی که با پاسپورت آلمانی و کارت واکسیناسیون کامل (فایزر) قصد ورود به گرجستان را داشته‌اند نیز، از امکان عبور از مرز بازمانده‌‌اند. اتفاق عجیب‌تر این است که ایرانیانی که با زدن دو دوز واکسن و اقامت دایم گرجستان خاک این کشور را به مقصد کشور دیگری ترک کرده‌اند و اصلا به ایران باز‌نگشته‌اند، هم اجازه ورودشان به خاک گرجستان داده نشده و آنها را از فرودگاه برگردانده‌اند. با توجه به شرایط پیش آمده بسیاری از افرادی که در گرجستان زندگی می‌کنند و به هر دلیلی به این کشور مهاجرت کردند و تمام سرمایه و زندگی‌شان را به این کشور منتقل کرده‌اند، انتظار دارند از سوی وزارت خارجه و سفارت ایران در گرجستان حمایت شوند، اما جمعی از سرمایه‌گذاران ایرانی شرایط حاکم در گرجستان را نپذیرفتند و تاب نیاوردند و ناچار به فروختن دارایی و املاک خود زیر قیمت شده‌اند و شنیده‌ها حاکی از این است که سیلی از سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم گرجستان، به سمت ترکیه سرازیر شده‌اند. غالب کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این اقدام گرجستان، ابراز تأسف و ناراحتی می‌کنند و عنوان می‌کنند کشورهای بیگانه‌تر، چنین اقدامی را نسبت به ایران انجام ندادند و مضحک به نظر می‌رسد که این، کشور همسایه است و زمانی متعلق به خاک ایران بود و درحال حاضر هم‌زبان‌هایی از تبار آذربایجان در خود ایران زندگی می‌کنند و این‌چنین اقدامی صورت گیرد. عده‌ای از کاربران عقیده دارند ممکن است ممنوعیت بعدی در کشور ترکیه باشد چراکه مانند گرجستان، ایرانی‌های بسیاری در این کشور زندگی می‌کنند و در آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. جمعی دیگر از کاربران از تجربیات و سختی‌های ممنوعیت‌شان در این کشور صحبت می‌کنند و بر این باورند هیچ‌جا خاک خود آدم نمی‌شود.

۲۸۴ فوتی جدید کرونا در کشور
 بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور ۱۵ هزار و ۲۹۴ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی ۲۸۴ بیمار کرونا نیز جان خود را از دست دادند.
به گزارش کائنات و بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا روز گذشته، ۲ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۲۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۱۶۱ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۸۸۵ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۸ هزار و ۷۹۲ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۴ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۸۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۶ هزار و ۵۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۳۱ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۳۳۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

اردوغان: شروع خوبی با بایدن نداشتیم
 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که احساس می‌کند روابط با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش، از زمان ورود وی به کاخ سفید "شروع خوبی" نداشته است.
به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با اشاره به روابط کشورش با آمریکا گفت: امیدوارم که به عنوان دو کشور عضو ناتو بتوانیم همانند دوست با یکدیگر رفتار کنیم نه به صورت خصمانه. اما اوضاع کنونی نشان دهنده روابط خوب بین دو کشور نیست. وی همچنین گفت که با دولت‌های قبلی آمریکا یعنی جورج بوش پسر، باراک اوباما و دونالد ترامپ روابط خوبی داشته اما نمی‌تواند بگوید که از آغاز روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا روابط به خوبی آغاز شده است. اردوغان همچنین گفت، پیش از روی کار آمدن بایدن از واشنگتن ناراضی بود به ویژه بابت حذف آنکارا از پروژه جنگنده‌های اف-۳۵ پس از آنکه دولت ترکیه قرارداد خرید چند میلیارد دلاری سامانه‌های دفاعی موشکی روسیه موسوم به اس-۴۰۰ را امضا کرد. وی ادامه داد: اف-۳۵ را خریدیم، ۱.۴ میلیارد دلار پول دادیم و اف-۳۵ را به ما تحویل ندادند. برای ما اما سامانه‌های دفاعی موشکی روسی انجام شد و به ما تحویل داده شد. برگشت به گذشته غیرممکن است. آمریکا باید این را بفهمد. ترکیه صادقانه رفتار کرد اما متاسفانه آمریکا این طور نبود و نیست. اردوغان با اشاره به افغانستان و بی ثباتی پس از خروج اخیر آمریکا و تسلط طالبان، تاکید کرد: این ایالات متحده است که باید در صورت خروج گسترده شهروندان افغان هزینه آن را بپردازد. ما اکنون هزاران مهاجر و پناهجو در کشور داریم و قابل توجیه نیست که ترکیه باز هم به روی مهاجران باز باشد و آنها را بپذیرد. رئیس جمهوری ترکیه در مورد دولت جدید طالبان در افغانستان نیز گفت: مایه تاسف است که در اوایل ماه جاری میلادی هنگامی که کابینه تماما تشکیل شده از مردان تندرو تشکیل شد، یک رهبری فراگیر شکل نگرفت. سیگنال‌هایی در حال مشخص شدن است که نشان از تغییرات می دهد و حاکی از آن است که شرایط فراگیرتری در دولت جدید افغانستان وجود دارد. اگر چنین گامی برداشته شود، می‌توانیم به بحث بپردازیم که با این دولت جدید چه می‌توانیم انجام دهیم. اردوغان درباره دیدار برنامه‌ریزی شده خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سوچی در دریای سیاه در ۲۹ سپتامبر نیز گفت که آنها درباره روابط دوجانبه و سوریه به ویژه وضعیت ادلب، آخرین پایگاه شورشیان در این کشور، گفتگو خواهند کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه