روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۱ شهريور - شماره 3984

نگرانی‌هایی در باب سوء‌تغذیه

 دکتر هانا میرزایی- سوء تغذیه به تمامی اشکالی از لاغری، کمبود وزن و قامت کوتاه اطلاق می‌شود که طی آن فرد به دلیل تغذیه نامناسب نمی‌تواند مقدار کافی ویتامین، پروتئین، املاح و مواد لازم بدن را جذب کند. آمار‌های جهانی نشان می‌دهد ۴۶۲ میلیون انسان در کره زمین از سوء تغذیه رنج می‌برند که ۴۷ میلیون تن از آنها کودکان زیر ۵ سال هستند.زمانی به تاثیرات مخرب سوء تغذیه پی خواهیم برد که بدانیم نزدیک به نیمی (۴۵ درصد) از مرگ و میر‌های کودکان زیر ۵ سال مرتبط با سوء تغذیه است. بیشترین میزان این مرگ و میر نیز در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط روی می‌دهد. به صورت روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ کودک زیر ۵ سال در جهان به دلیل سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که میلیون‌ها کودک دیگر به دلیل سوء تغذیه از جنبه جسمی و مغزی دچار آسیب می‌شوند.
هسته اصلی مدیریت سلامت است و بدون تغذیه مناسب، انسان با مشکلات سلامتی فزاینده مواجه می‌شود. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت در گزارشی خواستار اولویت بخشی به تغذیه بوده و از تمامی نهادهای بهداشتی و درمانی خواسته است دستورالعمل‌های تغذیه‌ای مناسب را محور اصلی فعالیت‌های خود قرار دهند؛ هدف این سازمان دسترسی آسان و مقرون‌به‌صرفه برای مراقبت‌های اولیه در تمامی جوامع جهان است.
براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سوءتغذیه مهم‌ترین عامل تهدیدکننده‌ سلامت عمومی در جهان به شمار می رود و درحال حاضر این عارضه، عامل ۴۵درصد از کل موارد مرگ‌ومیر کودکان در سراسر جهان است. درواقع سوءتغذیه همان دریافت کم یا زیاد نوع خاصی از مواد مغذی است که می‌تواند به مشکلات و عوارض جدی ازجمله بازماندن از رشد، مشکلات چشمی، دیابت و بیماری‌های قلبی منجر شود.سوءتغذیه سالانه میلیاردها نفر را در جهان تحت تاثیر قرار می دهد و برخی جوامع براساس محیط، سبک زندگی و منابع غذایی در دسترس، به نوع خاصی از سوءتغذیه دچار می‌شوند.
سوء تغذیه یک اصطلاح کلی و به معنیِ دریافت ناکافی یا بیش‌ازاندازه‌ی مواد غذایی است و می‌تواند ناشی از پایین بودن کالری یا پروتئین دریافتی برای رشد و سلامت سلول‌ها یا ناتوانی بدن برای استفاده از غذای مصرفی باشد. از سوی دیگر، دریافت کالری زیاد و نیز دریافت نامتعادل برخی مواد مغذی می‌تواند باعث اختلالات تغذیه‌ای شود. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سوء تغذیه مهم‌ترین عامل تهدیدکننده‌ی سلامت عمومی در جهان است. طبق تحقیقات وزارت بهداشت 8 استان سیستان‌وبلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، هرمزگان، خوزستان، کرمان،بوشهر و خراسان جنوبی دچار ناامنی شدید غذایی هستند.دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وضعیت فعلی این استان ها را بررسی می‌کنند.
در کشورهای در حال توسعه، سوءتغذیه موجب بیماری‌هایی چون آنمی، کواشیورکور، راشیتیسم، یا کوری (به علت کمبود ویتامین آ) می‌شود. طبق آمار سال ۲۰۰۴ یونیسف، کمبود آهن در نوزادان بین ۶ تا ۲۴ ماه ۴۰ تا ۶۰٪، و کمبود ید ۱۰ تا ۱۵٪ بر رشد مغز و هوش تأثیر می‌گذارد. به علاوه، کمبود آهن و ید موجب به دنیا آمدن سالانهٔ ۱۸ میلیون نوزاد دچار عقب‌ماندگی ذهنی شده، و کمبود ویتامین آ مرگ سالانهٔ یک میلیون کودک را به همراه دارد.
در دهه ۱۳۸۰ خورشیدی، آمار مرگ‌ومیر به علت گرسنگی به صورت زیر می‌باشد:هر ثانیه یک نفر از گرسنگی جان می‌سپارد (۳۶ میلیون نفر در سال).هر پنج ثانیه یک کودک از گرسنگی جان می‌سپارد (۶ میلیون کودک در سال).طبق سازمان بهداشت جهانی، گرسنگی مهم‌ترین تهدید برای بهداشت عمومی جهانی است. بر اساس آمار سازمان ملل، سوءتغذیه عامل مرگ ۵۸٪ از کل مرگ‌ومیر در سال ۲۰۰۶ بوده‌است.به‌طور کلی، ۸۰۰ میلیون نفر در جهان دچار قحطی‌زدگی، و ۳۰۰ میلیون نفر دچار چاقی هستند. مبارزه با سوءتغذیه هم‌اکنون یکی از ۸ هدف توسعه هزارهٔ سازمان ملل است که به نصف شدن تعداد افراد مبتلا به سوءتغذیه تا سال ۲۰۱۵ مربوط می‌شود.
سوء تغذیه در جهان تنها مختص کشور‌های فقیر آفریقایی و آسیایی نیست بلکه سبک زندگی نیز در آن تاثیر گذار است. هم اکنون در بیشتر کشور‌های صنعتی و ثروتمند غربی میزان سوء تغذیه در میان کودکان و به ویژه دختران افزایش یافته است. سبک زندگی غربی که مروج لاغری بیش از اندازه است منجر به مصرف کم مواد غذایی و عدم تامین املاح و ویتامین‌های بدن می‌شود. از همین رو در کشور‌های پیشرفته نیز به دلیل سبک زندگی غلط سوء تغذیه وجود دارد و باید با اشکال مختلف آن مبارزه کرد.
اجرای طرح مدرسه سبز پسماند
در مدارس منتخب مناطق 22 گانه تهران
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از اجرای طرح پایلوت مدارس سبز در 22 مدرسه منتخب تهران خبر داد.
به گزارش کائنات، صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اعلام این خبر گفت: رفع چالش های موجود در حوزه پسماند نیازمند ارتقاء سطح اعتماد اجتماعی، مشارکت هدفمن و منسجم تمام گروه های مخاطب و درگیر نمودن آن ها با مسائل و چالش‌هی موجود است.
علیپور اضافه کرد: در همین راستا معاونت فرهنگی سازمان مدیریت پسماند در دو سال گذشته طرح همیاران کاپ را برای آموزش‌های شهروندی به صورت مستمر اجرا کرده و با تهیه و ابلاغ دستورالعمل های آموزشی و اجرایی لازم، نسبت به جذب و معرفی نمایندگان اقشار مختلف به عنوان همیاران کاپ اقدام نموده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند توضیح داد: هم زمان با آغاز سال تحصیلی 1400، دانش آموزان نیز در گروه همیاران طرح کاپ(کاهش پسماند) قرار گرفتند تا ضمن فراگیری مفاهیم حوزه پسماند، مروج مدیریت بهینه پسماند نیز در خانواده‌های خود باشند.
وی اضافه کرد: با توجه به همین موضوع، دستورالعمل مدرسه سبز پسماندی تهیه شده تا در صورت بازگشایی مراکز آموزشی و با همکاری مناطق 22گانه، در مدارس ابتدایی سطح منطقه به صورت پایلوت اجرا شود.

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تشریح کرد؛
شرایط واکسیناسیون کرونا در کودکانِ زیر ۱۲ سال
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره احتمال بروز پیک ششم کرونا، اما و اگرهای واکسیناسیون کودکان، زنان شیرده و باردار، وضعیت شیوع آنفلوآنزا در سال جاری و وضعیت تزریق واکسن آنفلوآنزا و... توضیح داد.
دکتر پیام طبرسی درباره احتمال بروز پیک ششم کرونا در کشور، گفت: حتما با کرونا موج‌های بعدی را خواهیم داشت، اما اینکه این موج‌ها تبدیل به پیک شده و شدتی که با ویروس دلتا در این سه ماهه مواجه بودیم، اتفاق بیفتد، ان‌شاءالله دیگر نخواهیم داشت؛ زیرا اولا درصد واکسیناسیون‌مان دارد به پوشش مناسبی می‌رسد و امیدواریم تا پایان آبان یا نهایتا اوایل آذر همه مردم ما حداقل یک دز واکسن تزریق کرده باشند. دوما اینکه تخمین زده می‌شود ۷۰ درصد از مردم تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند. بنابراین با واکسنی هم که تزریق می‌شود، دیگر ان‌شاءالله موج شدید نخواهیم داشت، اما حتما موج‌های بالا و پایین خواهیم داشت.
پایان موج پنجم تا یک ماه دیگر
وی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر کاهش تدریجی کرونا را در کشور شاهدیم، گفت: خوشبختانه از دو تا سه هفته قبل کاهش تدریجی در آمار کرونا داشتیم. امیدواریم تا یکی دو هفته دیگر سرعت این کاهش، بیشتر شود و فکر می‌کنم تا یک ماه دیگر موج پنجم که یکی از بدترین موج‌ها از نظر عوارض، مرگ و میر و شدت بیماری بود، به اتمام برسد.
اما و اگرهای واکسیناسیون کودکان
طبرسی درباره واکسیناسیون کودکان و دانش‌آموزان علیه کرونا، گفت: طبق آنچه که وزارت بهداشت اعلام کرده، واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز شده است. ان‌شاءالله برای هفت سال به بالا هم از چین واکسن وارد می‌شود تا بتوان مدارس را بازگشایی کرد.
وی با بیان اینکه واکسن سینوفارم برای کودکان تزریق می‌شود، گفت: طبق مطالعات اعلام شده که واکسن سینوفارم کودکان یک دز بوده و با سینوفارم بزرگسالان متفاوت است. کودکان قرار است یک دز واکسن تزریق کنند. پاستور هم هنوز تولید و وارداتش به میزان مورد نیاز انجام نشده و اکنون عمدتا سینوفارم وارد شده است. البته پاسخ به این موضوع که واکسن کودکان یک دز یا دو دز است، هنوز دقیق نیست و  باید صبر کنیم تا ببینیم سیاست وزارت بهداشت چیست و اعلام شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه