روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ سه شنبه ۳۰ شهريور - شماره 3983

پرورش کودکانه

 سیمین ابوالحسنی- کودک عطیه الهی، باغ وجود آدمی و مایه سرور و خیر و برکت خانواده و عزت و سربلندی جامعه و سعادت دنیا و آخرت می باشد. وجود والدین و دوستان نیکوکار، استادان و معلمان فرهیخته، آموزش و پرورش در کودکی زبان کودک و بازی کودکانه، توجه به میزان توانایی کودکان، و نیازهای عاطفی و خواسته های منطقی آنان، طهارت و پاکی نفس و … جلوه هایی برجسته ای هستند از آداب تعلیم و تربیت کودک که در رشد و بالندگی آنان بسیار تاثیرگذار است.
کودکان قشر عمده‌ای از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، به طوری‌که در کشورهای در حال توسعه، سهم این قشر از کل جمعیت تقریباً به ۵۰ درصد می‌رسد. توجه به کودکان و مراقبت از رشد و سلامت آنان نه تنها زندگی سالم در دوران کودکی را تضمین می‌کند، بلکه شرایط برخورداری از زندگی سالم در دوران بزرگسالی را نیز فراهم می‌کند.آغاز پرورش بسیاری از توانایی‌های انسان در دوران کودکی است. آغاز پرورش قدرت تخیّل و خلاقیت نیز از دوره کودکی شکل می‌گیرد. در هر جامعه سلامت کودکان و نوجوانان اهمیت ویژه‌ای دارد و توجه به بهداشت روانی آنان کمک می‌کند تا از نظر روانی و جسمی سالم بوده و نقش اجتماعی خود را بهتر ایفا کنند.دانشمندان معتقدند رشد اجتماعی آن بخش از رشد همه جانبه کودک است که به وسیله افراد دیگر، محیط و نهادهای اطراف کودک تأثیر می‌پذیرد، وجود شرایط مناسب محیطی، خانوادگی و اجتماعی در طی سال‌های اولیه و کیفیت مراکز آموزشی کودکان خردسال تأثیر به‌سزایی در جلوگیری از مشکلات جسمی و روانی دارد به طوری که محققان به این امر مهم دست یافته‌اند که سال‌های اولیه در شکل‌گیری هوش، شخصیت و رفتار اجتماعی سال‌های حساسی هستند و آثار بی‌توجهی اولیه می‌تواند اختلالاتی مانند اضطراب را بر جای بگذارد.
 علاوه بر این، کودکان بسیاری از مهارت‌های اجتماعی را در دوران کودکی یاد می‌گیرند. آنها اعتماد به اشخاص بالغ (به جز والدین خود) را می‌آموزند و از آن لذت می‌برند. آنان در ارتباط با دیگران راه‌های همکاری، مخالفت، سهیم شدن، مراوده کردن و نیز اثبات خود را فرا می‌گیرند و یاد می‌گیرند چگونه عضو گروهی باشند و در فعالیت‌های گروهی شرکت کنند، خود را با انتظارات گروه وفق دهند و به حقوق و عواطف سایران احترام بگذارند و در واقع رفتارها و واکنش‌های کودکان در حین بازی، وابستگی به والدین و مراقبان و ارتباط با اعضاء خانواده و دوستان نشان دهنده رشد و تکامل اجتماعی آنان است. این مسأله باعث شده که به تعلیم و تربیت کودک در این سنین با دیدی عمیق و علمی نگریسته شود و کودک به عنوان رکن اساسی تعلیم و تربیت بیش از پیش مورد توجه متخصصان قرار گیرد.
شاد بودن یکی از بزرگترین هدایاست که کودک می تواند از والدین خود بگیرد. مطلب زیر به شما می گوید چطور به کودکانتان عزت نفس و رضایتمندی پایدار بدهید. یکی از بزرگترین هدایایی که والدین می توانند به کودکان خود بدهند توانایی و استعداد شاد شدن است. البته بین خوشحالی و شادی لحظه ای- مثلاً دادن یک اسباب بازی جدید یا یک سبد پراز تنقلات به کودک- و خوشحالی و رضایتمندی پایدار، تفاوت عمده ای وجود دارد. مطمئناً کودکان دوست دارند تفریح کنند و مانند بزرگترها نیازمندند تا عمیقاً احساس خوشبختی کنند. اما شادی واقعی مطلب قابل تعمق تری است و آن روح فرزند شما را تحت تاثیر قرار میدهد و در او این حس را بوجود می آورد که همه چیز دنیا خوب است.
متخصصان معتقدند، کودکان شاد ویژگی های مشخصی دارند، از جمله: عزت نفس، خوش بینی و خویشتن داری. سعی کنید کودک خود را در معرض فعالیت های متنوعی قرار دهید و وقتی چیزی را پیدا کرد که واقعاً دوست دارد، او را تشویق کنید. کودکانی که علاقه وافری به موضوعی خاص دارند – چه دایناسورها و چه آشپزی – از تخصص خود احساس غرور می کنند و احتمال موفقیتشان در زمینه¬های دیگر زندگی بیشتر است که یکی از نکات در پرورش کودک با اعتماد به نفس است.
سرگرمی های عجیب و غریب ممکن است به خصوص برای کودکانی که به سختی خود را با مدرسه وفق می دهند مفید باشد – و همچنین می¬توانید به کودک خود کمک کنید که از علاقه خود برای برقراری ارتباط با بچه های دیگر استفاده کند.
به عنوان مثال، اگر پسرتان دوست دارد نقاشی بكشد اما بیشتر پسران كلاس او ورزش می كنند، او را به انجام نقاشی های ورزشی تشویق كنید. یا می تواند کارهای هنری خود را کنار هم بگذارد و در قالب کتابی به کلاس نشان دهد.
رییس کل سازمان نظام پرستاری:
مرگ و میر پرستاران به علت کرونا، بعد از واکسیناسیون به صفر رسید
 رئیس کل سازمان نظام پرستاری، گفت: بعد از واکسیناسیون کرونا برای پرستاران تاکنون حتی یک مورد فوت ناشی از کرونا در پرستارانی که هر ۲ دز واکسن را زده‌اند، نداشته‌ایم و مرگ و میر پرستاران بر اثر این بیماری در کشور به صفر رسیده است.
محمد میرزابیگی، گفت: یکی از اقدامات مهمی که بعد از شیوع کرونا با پیگیری سازمان نظام پرستاری انجام شد، واکسیناسیون پرستاران بود. پرستاران و مدافعان سلامت اولین گروهی بودند که واکسن کرونا تزریق کردند.
وی ادامه داد: در فاصله کمتر از یک ماه از ورود واکسن کرونا به کشور تقریبا همه مدافعان سلامت واکسن زدند و خوشبختانه از روزی که هر دو دز واکسن برای پرستاران تزریق شد تا امروز هیچ موردی از مرگ و میر پرستارانی که واکسن زده اند به علت کرونا نداشته‌ایم.
میرزابیگی افزود: مواردی از ابتلا به کرونا بعد از دز دوم بوده اما خفیف و در حد سرماخوردگی بوده است. موارد انگشت شماری از مرگ پرستاران نیز داشته‌ایم. حدود سه مورد، که هیچ کدام واکسن نزده بودند، یک مورد خانمی بود که تصمیم به بارداری داشت و متاسفانه واکسن نزده و مرگ غم انگیزی بود. دو مورد هم زنان بارداری بودند که واکسن نزده بودند البته این پرستاران در بخش کرونا نبودند و در بخش‌های دیگری فعالیت داشتند.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری، تاکید کرد: در مجموع متاسفانه در ماه‌های اخیر سه مورد فوت پرستار داشتیم که هیچ کدام واکسن نزده بودند و شهید شدند. واکسن قطعا در پیشگیری از مرگ کرونا موثر است. بنابراین از همه مردم می خواهیم الگویشان را جامعه پرستاری قرار دهند و قطعا واکسن بزنند.
اهمیت تزریق دز سوم واکسن کرونا به مدافعان سلامت
وی درباره تزریق دز سوم واکسن کرونا به مدافعان سلامت، اظهار کرد: اکنون بحث تزریق دز سوم واکسن کرونا برای پرستاران مطرح است. در این مورد با وزیر بهداشت و رئیس جمهوری صحبت کرده‌ایم. آنان هم موضوع را در ستاد ملی کرونا مطرح کرده‌اند و قرار شد به زودی دز سوم واکسن کرونا به مدافعان سلامت زده شود.
وی افزود: اطلاعات و کد ملی همه پرستاران و مدافعان سلامت از جمله همه اعضای سازمان نظام پرستاری به وزارت بهداشت داده شده است و این واکسیناسیون شامل همه نیروهای نظام سلامت می‌شود.
وی گفت: در واکسیناسیون دز اول و دوم در یک مقطع، وزارت بهداشت شاغلان زیر پوشش خودش را واکسن زد. سازمان نظام پرستاری نیز شاغلان بخش خصوصی، پرستاران هوم کر و پرستارانی را که وزارت بهداشت اطلاعاتشان را نداشت، واکسن زد. اما اکنون برای تزریق دز سوم تفاوتی بین این نیروها نیست.
میرزابیگی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری اطلاعات همه افرادی را که در اختیار دارد به وزارت بهداشت داده است و هر زمان برای واکسیناسیون دز سوم اعلام شود؛ دز سوم به مرور به پرستاران تزریق می شود. به هر حال ابتلا به کرونا همچنان وجود دارد، زمان ایمنی زایی واکسن ها نیز محدود است و باید بعد از هر چند ماه واکسن کرونا تکرار شود.
وی درباره واکسیناسیون خانواده‌های پرستاران، بیان کرد: به منظور آسودگی خاطر پرستاران برای واکسیناسیون خانواده‌های آنان نیز با وجودی که سن واکسیناسیون در کشور کاهش یافته با وزارت بهداشت توافق شد که خانواده های پرستاران در هر سن و سال و با هر نسبتی از بستگان درجه یک شامل پدر، مادر، همسر، خواهر و برادر اگر تاکنون واکسن نزده اند برای واکسیناسیون به وزارت بهداشت معرفی شوند و در اسرع وقت واکسن را تزریق کنند.
میرزابیگی افزود: به هیئت مدیره‌های نظام پرستاری اعلام کرده‌ایم، اگر کسانی از خانواده پرستاران واکسن نزده‌اند یا جا مانده‌اند به سرعت اطلاعات آنان را به سازمان نظام پرستاری ارسال کنند تا به وزارت بهداشت ارسال کنیم و به سرعت واکسیناسیون این افراد انجام شود. در برخی شهرها نیز واکسیناسیون خانواده پرستاران شروع شده و در حال انجام است. رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: از بستگان پرستاران می‌خواهیم برای واکسیناسیون به سامانه وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری یا هیئت مدیره‌های نظام پرستاری مراجعه و ثبت نام کنند. اگر به سایت سازمان نظام پرستاری مراجعه کنند، اسامی همه افراد ثبت شده را به صورت تجمیعی در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهیم و حتما به سرعت واکسیناسیون انجام می شود.
وی همچنین با اشاره به اقدامات سازمان نظام پرستاری در ماه‌های گذشته برای مراقبت از جامعه پرستاری، گفت: با اعلام شیوع کرونا در ایران در همان روزهای اول، ستاد صحت در سازمان نظام پرستاری تشکیل شد. این ستاد سه موضوع را روزانه در کشور رصد می کند. کلمه صحت از سه کلمه صیانت، حمایت و تامین نیروی انسانی گرفته شده است. در واقع صیانت از سلامت پرستاران، حمایت از آنان و تامین نیروهای پرستار و مدافعان سلامت در این ستاد دنبال شده است. برای مثال در نوروز سال ۱۳۹۹ اولین نوروزی که کرونا شایع شد برای قم، مازندران، گیلان و جاهایی که قرمز شده بود، نیروی پرستار تامین کردیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه