روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۸ شهريور - شماره 3981

یارانه ثروتمندان قطع و یارانه اقشار ضعیف افزایش می‌یابد؛

گشایش قفل یارانه معیشتی

   بررسی ها نشان می دهد که از زمان آغاز دو یارانه نقدی و معیشتی تاکنون، قدرت خرید یارانه نقدی ۸۹ درصد و قدرت خرید یارانه معیشتی ۴۰ درصد کاهش یافته است.
بر این اساس، اگر فرض کنیم که قدرت خرید این یارانه ها برای یک خانوار تک نفره می خواست ثابت بماند، باید مبلغ آن به ترتیب به جای ۴۵ هزار تومان کنونی ۴۱۸ هزار تومان و به جای ۵۵ هزار تومان، ۹۲ هزار تومان باشد. در آذر سال ۸۹ پرداخت یارانه به حساب مردم کلید خورد و از آن سال تاکنون به حساب هر شخص ۴۵ هزار تومان با عنوان کمک نقدی واریز می شود. با این حال، داده های مرکز آمار نشان می دهد که در آغاز پرداخت یارانه ها شاخص قیمت مصرف کننده برابر با ۳۵.۲۲۴ بوده که به مرور و با رشد مستمر قیمت ها این متغیر در تیر ۱۴۰۰ تقریبا ۹.۳ برابر شده و به ۳۲۷.۴ رسیده است. بنابراین محاسبات ارزش پول با دخالت نرخ تورم پس از ۱۱ سال نشان می دهد ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی فعلی که در ماه اول تابستان به حساب خانوارهای تک نفره واریز شده به پول آن موقع (یعنی سال ۸۹) تقریبا ۴ هزار و ۸۴۰ تومان است. از سوی دیگر این محاسبات را برای یارانه معیشتی که از آذر ۹۸ پرداخت آن آغاز شده می توان داشت. در این مدت، شاخص قیمت مصرف کننده که آن زمان رقم ۱۹۳.۸ بوده، تا تیر امسال ۱.۷ برابر شده است. بنابراین محاسبات تورمی نشان می دهد که یارانه معیشتی دریافتی توسط یک خانوار تک نفره به میزان ۵۵ هزار تومان در تیر امسال، معادل با ۳۲ هزار و ۵۵۶ تومان در سال ۹۸ بوده و تنها ۵۹.۲ درصد ارزش این رقم در آن سال را دارد.
  سناریو برای افزایش یارانه‌‌ها
چند سناریو برای افزایش یارانه‌های در دولت رئیسی مطرح است که به احتمال زیاد یکی از آنها در ماه‌های آینده اجرایی می‌شود. چند سناریو برای افزایش یارانه‌ها یا تغییر آن در دولت رئیسی مطرح است، از وعده‌ای شخص رئیس‌جمهور داده تا موافقت وزیر کار با افزایش یارانه‌ها و طرح یارانه پدرانه مرکز پژوهش‌های مجلس. تخصیص کارت اعتباری معیشت وعده ابراهیم رئیسی است. جزئیاتی نیز از آن نیز منتشر شده و باید از سه ماه بعد این طرح اجرا شود. ابراهیم رئیسی برای کاهش هزینه خانواده‌ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد. این یارانه برای خانواده پنج نفره سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم و پنجم ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است. آنطور که رئیسی گفته این کمک‌های معیشتی قرار است به دولت برگردد اما او گفته به خانواری که در پرداخت اقساط مشکل داشته باشد یارانه بازپرداخت تعلق می‌گیرد.
  وزیر کار موافق افزایش یارانه‌ها
حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگویی درباره برنامه وزارتخانه متبوعش برای حذف یارانه پردرآمدها، گفت: براساس قانون، یارانه پردرآمدها(طبق فرمول خاصی) باید قطع شود و یارانه اقشار ضعیف افزایش یابد. نکته اصلی در این امر نحوه شناسایی این افراد است که برای تحقق آن به بانک اطلاعاتی اقتصادی قوی نیاز است تا بتوان براساس آن سطح درآمدی افراد را تعیین کرد.وزیر کابینه سیزدهم افزود: هرچند در سال‌های گذشته راه‌اندازی سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  آغاز شده اما اطلاعات آن ناقص بوده و برخط نیست، تکمیل این سامانه جزو برنامه‌های ما است. وی اضافه کرد: در صورت تکمیل سامانه جامع رفاه ایرانیان بسیاری از افرادی که البته خیلی زیاد هم نیستند و باید یارانه آنها تغییر کند، مشخص می‌شود.عبدالملکی تصریح کرد: ما به مجلس وعده دادیم که طی یک سال این سامانه را تکمیل کنیم تا براساس آن بتوان سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام داد.
  یارانه ۴۵۰ هزار تومانی
سومین سناریو افزایش یارانه‌ها به پیشنهاد معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برمی‌گردد. محسن رضایی وقتی کاندیدای ریاست جمهوری بود گفت که یارانه‌ها را ۱۰ برابر می‌کند و ۶۰ میلیون نفر یارانه ۴۵۰ هزار تومانی می‌گیرند. بنابراین سومین سناریو در دولت به اظهارات معاون اقتصادی برمی‌گردد که به احتمال زیاد پیشنهاد افزایش ۱۰ برابری را در دولت مطرح می‌کند. یکی دیگر از اعضای دولت که در موضوع یارانه‌ها درگیر است، وزیر اقتصاد است.  وزیر اقتصاد به طور صریح نظر خود را درباره افزایش مبلغ یارانه‌ها نگفته است اما آنطور که او وعده داده قرار است به خانوارها وام آسان پرداخت شود. اگر قرار باشد مردم دسترسی آسانی به وام داشته‌باشند این ساده‌سازی باید با کاهش نرخ سود بانکی، افزایش تعداد اقساط، افزایش میزان وام، حذف شرط سپرده‌گذاری و … انجام شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه