روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ شهريور - شماره 3979

بهرنگ توفیقی:

درگیر «آقازاده» بودم که «افرا» را قبول کردم

بهرنگ توفیقی پس از ساخت سریال «آقازاده» در سال ۹۹، کارگردانی سریال در حال پخش «افرا» را پذیرفت؛ مجموعه ای که متن آن برایش «ایده آل» بوده و می گوید: «افرا» از آن دسته فیلمنامه هایی بود که اگر آن را نمی ساختم، حتما پشیمان می شدم و اصلا دلم نمی خواست شخص دیگری این سریال را کار کند. کارگردان سریال های «پدر»، «زیر پای مادر»،  «آمین» و «پشت بام تهران» درباره اینکه چرا برای ساخت «افرا» به سراغ موضوع محیط زیست رفته است؟ اظهار می کند: در درجه اول نمی شود گفت برای ساخت این مجموعه ما به سراغ محیط زیست رفتیم؛ چراکه اول فیلمنامه این کار به من پیشنهاد شد که یکی از کاراکترهایش هم محیط بان بود. درواقع این سوال باید از نویسندگان کار پرسیده شود. وقتی فیلمنامه را خواندم نمی خواستم از دستش بدهم و دوست داشتم حتما خودم این کار را بسازم. با وجودی که آن روزها درگیر سریال «آقازاده» بودم اما قبول کردم و کار را ساختم.
درگیر ممیزی نبودیم
توفیقی در ادامه درباره اینکه با توجه به حساسیت های بخش محیط زیست و انتقادهایی که همواره به آن وارد است، برای ساخت «افرا» محدودیتی در پرداخت قصه داشتید؟ خاطرنشان می کند: آنقدری که قرار بود در قصه «افرا» به بحث محیط زسیت پرداخته شود، راجع به آنها حرف زدیم؛ البته ممکن است بعدها واکنش ها و نارضایتی هایی از سوی مدیران و دست اندرکاران ایجاد شود اما در طول ساخت سریال، محدودیتی نداشتیم و مواردی که می خواستیم به آنها اشاره کنیم صورت گرفت. آنچه که اقتضای قصه «افرا» بود به آن پرداخته شد و ما درگیر ممیزی نبودیم. کارگردان سریال «افرا» به حرفهایش چنین اضافه می کند: به نظرم به سیستم مدیریت محیط زیست همیشه انتقاد وارد شده است. بخشی از موضوع محیط زیست کشورمان هم برای خود مردم نیاز به فرهنگ سازی دارد؛ چراکه خیلی از عواملی که به محیط زیست آسیب می زنند، متاسفانه خود مردم هستند که عده ای نادانسته این کار را می کنند و برخی می دانند و رعایت نمی کنند؛ بنابراین مشکلات ما در محیط زیست، تنها به بخش مدیریت مربوط نمی شود و همان طور که اشاره کردم بخشی از آن به فرهنگ سازی نیاز دارد که البته این بخش خیلی به سریال ما برنمی گردد، ان شاءالله در کارهای بعدی فرهنگ سازی بیشتری اتفاق بیفتد.
طرح همه موضوعات در قالب نمایش جذاب تر است
او سپس درباره اینکه برخی ها فکر می کنند موضوع محیط زیست فقط در قالب مستند جذاب است، درباره پرداخت به این موضوع در قالب نمایش و اینکه چقدر می تواند تاثیرگذار باشد؟ تصریح می کند: اساسا به نظرم پرداختن به همه موضوعات در قالب نمایشی، هم مخاطبان بیشتری خواهد داشت و هم اینکه قاعدتا به خاطر گستردگی مخاطب می تواند تاثیرگذارتر باشد. از طرفی دیگر وقتی موضوعی چون محیط زیست با قصه و درام آمیخته می شود، می تواند بیشتر تاثیرگذار باشد، اما نکته ای که باید در نظر گرفت این است که وقتی بحث محیط زیست از قالب مستند خارج می شود و وارد داستان می شود، به نوعی با درام و قصه تنیده می شود و کاراکترهای نمایشی هم به سبب ویژگی هایی که دارند، مورد پسند افرادی که سفارش دهنده کار هستند واقع می شوند؛ البته کار ما سفارشی نبود. ما دوست داشتیم به این موارد در «افرا» اشاره کنیم به همین خاطر مسئول قصه ما، محیط بان است و درباره فردی صحبت می کنیم که در عین حال که محیط بان است، اخلاق تندی هم دارد و حالا در ادامه داستان خواهید دید که جوابش را هم از این اخلاقش می گیرد و از عصبی بودنش لطمه می خورد.
اصلا نمی خواستیم به کرونا بپردازیم
توفیقی در بخشی دیگر از این گفت و گو با تاکید بر اینکه اجازه نداده اند کرونا بر «افرا» تاثیر منفی بگذارد، درباره دشواری های ساخت سریال در ایام کرونا توضیح می دهد: به دلیل اینکه نمی خواستیم در کارمان به موضوع کرونا اشاره داشته باشیم، صحنه هایی که هنرور زیاد داشتیم و مردم هم حضور داشتند و بازیگران باید بدون ماسک ایفای نقش می کردند، خیلی برایمان سخت بود. زمان داستان «افرا» به سال ۹۸ برمی گردد؛ یعنی اصلا نمی خواستیم به کرونا بپردازیم که متاسفانه دشواری های زیادی داشتیم و دو راه بیشتر برای کارمان نداشتیم؛ یکی اینکه یا باید از خیلی مسائل می گذشتیم و یا اینکه زحمت عوامل را بیشتر می کردیم که ما راه دوم را انتخاب کردیم؛ بنابراین همه عوامل به ویژه دستیاران اذیت شدند و واقعا این کار تلاش مضاعف می خواست که با تلاش همه عوامل صحنه و بازیگران دشواری های کرونا کمتر به چشم خورد. به نظرم «افرا» برایم ایده آل بود و اجازه ندادیم کرونا روی آن تاثیر منفی بگذارد.کارگردان «افرا» می گوید: در طول ساخت سریال عوامل واکسینه نشده بودند و خداراشکر تا پایان کار کسی درگیر کرونا نشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه