روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ شهريور - شماره 3979

مدیرکل بهزیستی مازندران مطرح کرد :

ارائه خدمات روانشناسی به 91 هزار نفر در مراکز اورژانس اجتماعی

  دکتر فرزاد گوهردهی ، مدیرکل بهزیستی مازندران گفت : هم استانی های عزیز با مشاهده برخی رفتارها و علائم در بین اطرافیان خود از قبیل احساس انزوا ، ناامیدی ، حس بی ارزش بودن ، شکست در اجرای طرح ها ، تغییرات رفتاری ، اظهارات کلامی و دیدن فردی که در حال اقدام به آسیب زده به خود است با خط تلفن 123 تماس بگیرند تا کارشناسان اورژانس اجتماعی با مداخلات تخصصی به فرد و خانواده آنان کمک کنند.
به گزارش کائنات، دکتر فرزاد گوهردهی ، مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه 10 سپتامبر روز جهانی خودکشی نامگذاری شده است ، گفت : خودکشی یکی از معضلات مهم بهداشت روانی در سراسر دنیا محسوب می شود بنابراین همه ما باید در پیشگیری از خودکشی نقش خود را به درستی ایفا کنیم و یاریگر افراد دارای افکار خودآسیب رسان و خودکشی باشیم.
دکتر گوهردهی افزود : همه افراد ممکن است در زندگی خود بارها شکست و ناامیدی را تجربه کنند اما افراد در برخورد با مشکلات به شیوه یکسان عمل نمی کنند و براساس تیپ شخصیتی و راهبردهای مقابله ای خود با مشکلات مواجه می شوند.
وی  با بیان اینکه خودکشی و اقدام به خودکشی از مهمترین شاخص هاي سلامت روانی افراد جامعه محسوب می شود ، ادامه داد: خودکشی به عوامل متعددی مانند سن ، جنس ، وضعیت تأهل ، عوامل اقتصادي ، بعد خانواده ، سوءمصرف مواد ، کشمکش و طلاق بین والدین ، عدم حمایت های اجتماعی ، بیکاري ، بیماري جسمی و روانی به ویژه افسردگی وابسته است.
مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه افراد در موقعیت استرس زا ممکن است افکار منفی مانند آسیب رساندن به خود را تجربه کنند ، گفت : برخی از این افراد به دلیل این باورغلط که داشتن این افکار نشانه ضعیف بودن یا غیرعادی بودن آنان است کمک حرفه ای دریافت نمی کنند بنابراین همه افراد جامعه با توجه به وظیفه حرفه ای و انسانی خود در مواجهه با افرادی که دارای نشانه هایی از رفتار خود آسیب رسان هستند باید آن ها را نسبت به دریافت کمک حرفه ای ترغیب کنند.
دکتر گوهردهی با بیان اینکه سازمان بهزیستی یکی از دستگاه هایی است که خدمات روانشناسی را به صورت رایگان ارائه می دهد ، افزود : اداره کل بهزیستی مازندران از طریق ارائه خدمات تخصصی درمراکز اورژانس اجتماعی به ویژه از طریق خط تلفن 123 و  1480 (صدای مشاور) در جهت پیشگیری و مداخله در امر خودکشی گام های مهمی برداشته است.
وی خاطر نشان کرد : بهزیستی مازندران با برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای کارشناسان فعال در مراکز اورژانس اجتماعی در صدد ارائه خدمات بهینه برای افراد نیازمند دریافت خدمات می باشد.
مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به ارائه خدمات خط 123 ، ادامه داد : هم استانی های عزیز با مشاهده برخی رفتارها و علائم در بین اطرافیان خود از قبیل احساس انزوا ، ناامیدی ، حس بی ارزش بودن ، شکست در اجرای طرح ها ، تغییرات رفتاری (مانند بخشیدن اموال ، به استقبال خطرات تهدید کننده زندگی رفتن و حادثه پذیری مکرر و ... ) و برخی اظهارات کلامی عباراتی همچون «کاش هرگز به دنیا نیامده بودم» و مانند آن و دیدن فردی که در حال اقدام به آسیب زده به خود است موارد را جدی گرفته و بلافاصله  با خط تلفن 123 تماس  بگیرند تا کارشناسان اورژانس اجتماعی با مداخلات تخصصی به فرد و خانواده آنان کمک کنند.
دکتر گوهردهی خاطر نشان کرد : در سال گذشته 91874 نفر در مراکز اورژانس اجتماعی ( خط تلفن، خدمات سیار، مداخله در بحران اجتماعی و پایگاه خدمات اجتماعی) از خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی و روانشناسی  در زمینه همسر آزاری ، کودک آزاری ، خشونت ، اختلافات زندگی زناشویی وافکار واقدام به خودکشی استفاده کردند.
وی با بیان اینکه خودکشی دلایل مختلفی مانند زیست شناختی ، ژنتیک ، روانشناختی ، محیطی و اجتماعی دارد ، گفت :  برخی  از محققین و پژوهشگران به ویژه جامعه شناسان ، روانشناسان اجتماعی و جرم شناسان شرایط نامساعد و نامناسب فرهنگی و اجتماعی را مورد توجه قرار می دهند.
مدیرکل بهزیستی مازندران با تاکید بر اینکه افسردگی شدید یکی از بالاترین متغییرهای تاثیرگذار در خودکشی است، افزود : همراه شدن اختلالاتی مانند اضطراب، بیقراری و تغییرات سریع خلق، خطر خودکشی را در بین افراد افزایش می دهد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه