روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ شهريور - شماره 3979

دولت می‌تواند شعارهایش را تحقق ببخشد؛

تبدیل شرایط کشور از حالت بحرانی به حالت عادی

 علی قنبری (عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس) در خصوص اقداماتی که دولت باید برای بهبود وضعیت مردم انجام دهد، گفت: دولت باید سعی کند شرایط کشور را از حالت بحرانی به حالت عادی درآورد و ثبات و امنیت ایجاد کند. برقراری ارتباط با دنیا و بهبود روابط با کشورهای منطقه موضوع بسیار مهمی است که دولت باید برای خروج از این وضعیت، در این مسیر قدم بردارد.
استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با تاکید برلزوم تعامل با دنیا گفت: در کنار تغییراتی که باید در سیاست خارجه‌مان داشته باشیم، می‌بایست به فراهم کردم زمینه‌ی مناسب برای سرمایه‌گذاری و افزایش تولید توجه کنیم. همچنین کنترل نقدینگی هم باید مورد توجه تیم اقتصادی دولت قرار بگیرد.  قنبری در ادامه به لزوم افزایش تولید در کشور اشاره کرد و گفت: باید از راه افزایش تولید و اشتغال درآمد مردم را افزایش دهیم چراکه وضعیت در حال حاضر برای مردم بسیار سخت شده و باید اقدامی اساسی در این زمینه صورت بگیرد. یکی دیگر از موضوعات تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار است که دولت باید سعی کند عرضه را مقابل تقاضا تقویت کند.  این استاد دانشگاه گفت: بهبود وضعیت معیشتی مردم و انجام اقدامات مناسب برای کاهش نرخ تورم بستگی به دولت دارد که بخواهد در این مسیر قدم بردارد یا نه؛ همانطور که گفتم اگر تشنج‌زدایی صورت بگیرد و دولت برای سرمایه‌گذاری و رشد و تولید و البته کنترل نقدینگی اولویت قائل شود ما می‌توانیم به خروج از این وضعیت امیدوار باشیم در غیر اینصورت مسلم است که نمی‌توانیم مسیر روشنی پیش رویمان متصور شویم. دولت درواقع باید برای حل این مشکلات برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشد تا از این وضعیت خارج شویم و به سمت توسعه حرکت کنیم.  عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس به وضعیت دشوار معیشتی مردم اشاره کرد و گفت: سفره‌ی مردم در این چند سال بسیار کوچک شده است و بسیاری از مردم حتی توان تامین نیازهای اولیه‌ی خود را هم ندارند، بنابراین دولت باید نیاز اساسی مردم را تامین کند. با توجه به شرایط موجود، مردم باید بتوانند از حداقل‌ها برخوردار باشند و این تامین حداقل‌ها از وظایف دولت است.
* تحقق وعده‌های دولت امکان‌پذیر اما بسیار دشوار است
قنبری به ایجاد شغل پایدار و به تبع آن درآمد پایدار اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم وعده‌هایی داده از جمله اینکه یک میلیون شغل در سال ایجاد خواهد کرد و همچنین وعده‌ی تولید یک میلیون مسکن را در سال داده است. من نمی‌گویم امکان‌پذیر نیست اما خب رسیدن به این هدفی که دولت تعیین کرده است بسیار سخت است و ما نمی‌دانیم این وعده‌ها را چگونه قرار است عملیاتی کند. اما خب برای تحقق بخشیدن به این وعده‌ها وضعیت خزانه‌ی کشور باید مناسب باشد.  این استاد دانشگاه تاکید کرد: دولت باید درآمد کافی برای تحقق این شعارها را داشته باشد. باید درآمد پایدار داشته باشیم و همچنین بخش خصوصی واقعی و قدرتمند باید فعال باشد. ببینید وقتی سرمایه‌گذاری و تولید در کشور وجود نداشته باشد دولت چگونه می‌خواهد شغل پایدار ایجاد کند؟ بنابراین باید ابتدا زمینه‌ها و زیرساخت‌ها فراهم شود، در واقع دولت ابتدا باید برنامه‌ی عملیاتی خود را برای رسیدن به آنچه می‌گوید ارائه بدهد، منابع را تامین کند و در این مسیر حرکت کند بعد می‌توانیم مطمئن شویم که دولت می‌تواند این شعارها را تحقق ببخشد.
* به بخش خصوصیِ خودساخته نیاز داریم نه دولت‌ساخته
قنبری در ادامه با اشاره به صحبتهایش در مورد قدرت گرفتن بخش خصوصی، تاکید کرد: البته بخش خصوصی‌ای که مدنظر من است و معتقدم برای تحقق اهداف اقتصادی و رشد و رونق اقتصادی به آن نیاز داریم، بخشی است که خود ساخته باشد و نه دولت ساخته؛ بخش خصوصی باید بتواند از استقلال برخوردار باشد. آنچه امروز ما می‌بینیم با آنچه واقعا باید باشد متفاوت است. دولت باید زمینه را برای ورود و رقابت بخش خصوصی واقعی فراهم کند.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در واقع وقتی از افزایش تولید و سرمایه‌گذاری به دست بخش خصوصی صحبت می‌کنم و می‌گویم با رونق این بخش می‌توان فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد کرد، در مورد بخش خصوصی با این ویژگی‌هایی که عرض کردم می‌گویم و نه آن بخش وابسته‌ای که با رانت به وجود آمده استو هیچ استقلالی ندارد.
* دولت مبارزه با فساد را از درون خود شروع کند
وی همچنین به تاکید دولت سیزدهم بر مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: بخشی از این فسادی که از آن صحبت می‌شود در همین نهادهای رسمی و دولتی است. دولت باید مبارزه با فساد را از درون خود شروع کند. دولت باید مسیرهای فسادزار را مسدود کند تا فساد اقتصادی هم از بین برود.  قنبری در پایان بار دیگر بر وضعیت معیشتی مردم و اوضاع سختی که برآن‌ها می‌گذرد اشاره کرد و گفت: ادامه‌ی این وضعیت باعث می‌شود امید و ایمان مردم برای بهبود اوضاع و داشتنِ فردایی بهتر روز به روز کاهش پیدا کند و این خود سبب کاهش سرمایه‌ی اجتماعی می‌شود. از این‌رو دولت باید حتما به بهبود وضعیت معیشت مردم توجهی جدی داشته باشد در غیر این صورت ادامه‌ی کار برای دولت بسیار سخت خواهد شد.

۴۰۸ فوتی جدید کرونا در کشور
 بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، ۲۲هزار و ۳۲۹ ابتلای جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و همچنین در همین بازه زمانی متاسفانه ۴۰۸ تن از بیماران جان خود را از دست دادند. بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۳۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۴۳۶ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۶۵۶ نفر رسید. متاسفانه ۴۰۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۵ هزار و ۱۶۷ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۴ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۷ هزار و ۱۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۳۰ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۶۴۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

سفر اعلام نشده اسد به مسکو و دیدار با پوتین
 رئیس‌جمهور سوریه در یک سفر از پیش اعلام نشده به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین در کاخ کرملین دیدار کرد.
پوتین در این دیدار به بشار اسد پیروزی‌اش در انتخابات ماه مه را تبریک گفته و تاکید کرد که مردم سوریه با بشار به زندگی عادی بازمی‌گردند. وی افزود: بسیار خوشحالم که بار دیگر از شما در مسکو میزبانی می‌کنم و اول از همه تولدتان را تبریک می‌گویم و همینطور نتایج انتخابات را. نتایج نشان داد که مردم به شما به رغم همه مشکلات طی سالهای گذشته و تراژی‌های پیشین اعتماد دارند و روند بهبود و بازگشت به زندگی عادی را با شما طی می‌کنند. پوتین افزود: متأسفانه هنوز کانون‌های مقاومت از سوی تروریست‌ها در سوریه وجود دارد که نه تنها بخشی از خاک کشور را تحت کنترل دارند، بلکه به ترور غیرنظامیان نیز ادامه می دهند.  وی گفت: جالب است که پناهندگان به طور فعال به مناطق آزاد شده برمی‌گردند. وقتی به دعوت شما در حضور شما بودم با چشمان خودم دیدم که مردم به طور فعال خانه‌های خود را بازسازی می‌کنند و برای بازگشت به زندگی مسالمت آمیز به معنای کامل کلمه فعالانه تلاش می‌کنند. پوتین با اشاره به مذاکرات دولت سوریه با مخالفان نیز گفت که رهبر سوریه اقدامات زیادی را برای برقراری گفتگو با مخالفان انجام می‌دهد و ابراز امیدواری کرد که این روند ادامه یابد. وی گفت: من می‌دانم که شما کارهای زیادی برای این انجام می‌دهید، از جمله برای گفتگو با مخالفان سیاسی خود. من واقعاً امیدوارم که این روند ادامه پیدا کند. رئیس جمهوری روسیه در ادامه به همتای سوری خود در کرملین گفت که تلاش‌های مشترک روسیه و سوریه ضربه‌ای به تروریست‌ها وارد کرد و اکنون دولت سوریه بیش از ۹۰ درصد از خاک این کشور را تحت کنترل دارد. پوتین گفت: تلاش‌های مشترک ما قلمرو اصلی و غالب جمهوری سوریه را آزاد کرده است. تروریست‌ها خسارات بسیار جدی و قابل توجهی متحمل شده‌اند و دولت سوریه به رهبری شما ۹۰ درصد از خاک این کشور را تحت کنترل خود دارد. وی تاکید کرد: نیروهای مسلح خارجی که به طور غیرقانونی در سوریه حضور دارند اجازه نمی‌دهند که این کشور در مسیر همبستگی و ثبات حرکت کند. رئیس جمهوری روسیه گفت: به نظر من مشکل اصلی این است که بالاخره نیروهای مسلح خارجی بدون مجوز سازمان ملل متحد در بخش‌هایی از کشور شما و بدون اجازه شما حضور دارند که این امر به وضوح با حقوق بین‌الملل مغایرت دارد و به شما این فرصت را نمی‌دهد تا حداکثر تلاش خود را برای تحکیم کشور و حرکت در مسیر بازسازی آن با سرعتی که در صورت کنترل کل قلمرو توسط دولت قانونی امکان پذیر است، انجام دهید.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه